Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

Jeugd en Onderwijs 6 februari 2014
Informatieavond 22 april 2013
Infoavond Praktijkonderwijs Maandag 24 februari 2014
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
| 29 juni 2014 || 1 | Aanpak Voortijdig schoolverlaten Gemeente ‘s-Hertogenbosch Henny Wibbelink Teammanager afdeling Jeugd & Onderwijs
Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam.
Foto impressie Conferentie brede buurtschool 20 februari 2014 De Haagse Hogeschool.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Schoolcijfers, een tweede natuur
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Gemeente Rotterdam Jeugd en Onderwijs 30 januari 2013 Informatiebijeenkomst PO Integrale beschikking
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Opbrengstgericht werken
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Onderwijsachterstandenbeleid succesvol?
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken
kennisdelen voor rekencoördinatoren
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Werken met ontwikkelingsplannen
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Jeugd en Onderwijs 29 januari 2013
Foto impressie Conferentie brede buurtschool 20 februari 2014 De Haagse Hogeschool.
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
De Amsterdamse Lerarenagenda PO en VO
NTC “Het Nest”  Resultaten Ouderenquête Samenvatting Resultaten Ouderenquête Enquête wordt eens in de 2 jaar afgenomen 20 ouders hebben de enquête.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Voor talenten in uw klas!
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Straks wordt Mentimeter gebruikt. Ga naar
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
voor Rotterdamse kinderen
Presentatie voor teams Oktober 2018
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Doubleren.
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Doubleren.
The Da Vinci Class Hoog- en meerbegaafden TVWO (def 2019)
Transcript van de presentatie:

Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014

Kwalitatief onderzoek op 16 scholen; november februari 2014: Welke interventies onder welke omstandigheden dragen bij aan verhoging van onderwijsopbrengsten? Verschillende vormen VS en LTU onder de loep; Case-studie onderzoek Beter Presteren

LTU levert de beste resultaten op als: Leerlingen worden ingedeeld op basis van leerresultaten; Werken aan individuele leerdoelen Andere benadering / methode / aanpak; Meer individuele aandacht per leerling; Het programma is verbonden met het reguliere lesprogramma (doelen, inhoud); Het programma richt zich op cognitieve vaardigheden EN op niet-cognitieve vaardigheden (bijv. zelfvertrouwen, samenwerken, motivatie) Case-studie onderzoek Beter Presteren

Vakantieschool: Langer dan 10 dagen; Afstemming met leerkracht die de leerling het voorgaande schooljaar in de klas had Aansluiting bij het lesprogramma gedurende het schooljaar Case-studie onderzoek Beter Presteren

Vereist: Inbreng, inzet, samenwerking, creativiteit leerkrachten/vakkrachten, schoolleiders Tijd! Meer dan alleen de uren op het rooster Case-studie onderzoek Beter Presteren

Bemensing extra leertijd: externen of eigen mensen?? Case-studie onderzoek Beter Presteren

Kleine tot gemiddelde significante effecten op de onderwijsresultaten en sociaal- emotionele vaardigheden van de leerlingen, MITS (Inter)nationaal onderzoek leertijduitbreiding

1.Een opbrengstgerichte en doelgerichte aanpak 2.Monitoring van de voortgang van leerlingen 3.Individuele benadering van leerlingen 4.Het programma is inhoudelijk en qua leerdoelen verbonden aan het reguliere programma 5.Uitwisseling tussen docenten over houding en leerdoelen 6.Het programma bestaat uit een combinatie van cognitieve activiteiten niet cognitieve, verrijkende, activiteiten 7.Leerlingen nemen langdurig of zeer intensief deel 8.Een zeer sterke motivatie om deel te nemen bij leerlingen en ouders; 9.Leerstof wordt op een andere manier aangeboden: leren door te doen / leren in een context / spelenderwijs leren 10.de kwaliteit en bevoegdheid van de leerkracht/vakkracht Meer effect bij achterstandsleerlingen (Inter)nationaal onderzoek leertijduitbreiding

Opbrengstgericht/doelgericht Individuele aanpak / maatwerk ‘Anders dan anders’, andere methodes/ aanpak/ sfeer/benadering, maar wel: Verbonden aan het reguliere programma Gecombineerd programma: cognitieve en niet- cognitieve elementen Motivatie leerlingen en ouders Conclusies:

Top 10 werkcongres Extra Leertijd Voor leerling: 1. Zorg voor contextrijk leren en meer plezier, dit leidt tot meer opbrengsten. 2. Werk aan meer opbrengsten dan cognitief: bijvoorbeeld zelfvertrouwen. 3. Maak deze andere opbrengsten ook zichtbaar. 4. Plaats leerlingen in andere groepen dan gebruikelijk voor betere resultaten. Voor leerkracht: 5. Geef je professionaliteit meer facetten: out of the box, passie en lef. 6. Extra leertijd kan niet losstaan: programma verbinden en zelf doen of van externen collega’s maken. Voor schoolleider: 7. Daag leerkrachten meer uit, geef ze autonomie en boor hun passie aan. 8. Intensiveer samenwerking PO-VO en VO-MBO zonder angst voor acquisitie (inclusief beroepsoriëntatie). Voor gemeente en schoolbesturen: 9. Optimale invulling en investering in extra leertijd vraagt om continuïteit. 10. Trek samen op in de buurt, t.b.v. doorgaande leerlijnen en extra leertijd, bijvoorbeeld de samenwerking PO-VO.