Zeist Er is echt werk aan de winkel! Gerard Zandbergen winkelwiskundige, betrokken bewoner.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingen in de retailmarkt
Advertisements

Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Drie mythen over flexibele werknemers Gastcollege SZW Congres Den Haag, 25 maart 2013 Arjan Heyma.
Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
Sterk door lokale samenwerking!. Onze ambitie is: • behoud van een aantrekkelijk winkelcentrum • effectief functioneren van het centrum • versterken van.
14 april 2008Symposium reisagenten You gotta move!
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
Onafhankelijke bron Dé onafhankelijke bron op het gebied van winkelinformatie in de Benelux én 50 Europese winkelsteden. Locatus verzamelt zelf informatie.
“Trek ook snel & goedkoop vele nieuwe klanten aan” Exclusief Rayonhouder Social Media Miljonairs Oud-Beijerland, Bernisse, Binnenmaas Marcel van Belle.
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
 Speelveld wordt sneller en complexer  Demografische trends: regionale krimp, ontgroening, vergrijzing en verkleuring  (Overheids) financiën onder druk.
Hengelo loopt leeg!.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Smart cities, slimme infrastructuur LANDELIJK CONGRES OPENBARE RUIMTE – 11 DECEMBER 2013.
Fun of functie in Haarlem?
Profielwerkstuk maken
Omgaan met verandering in dorpen Stellingen Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies U NIVERSITEIT VAN A MSTERDAM.
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
WOON Op weg naar een gezonde bevolking, schonere randstad, minder files, creatievere werknemers en een gelukkigere samenleving WERK FIETS.
Op weg naar een gezonde bevolking, schonere randstad, beter bereikbaar, creatievere werknemers en een gelukkigere samenleving.
Demografische druk.
Arbeidsmarkt en rechtspositie ambtenaren
LEIPZIG: CREATIEF & REALISTISCH Workshop Krimp, Symposium PBL, Rotterdam, 3 nov Letty Reimerink.
Praktische Opdracht CKV
Vitale Winkelgebieden SR Stimuleren | initieren | faciliteren in 2013 Wim van Veelen.
Goede tijden, slechte tijden
Krimp: hoe belangrijk zijn verandering en verplaatsing voor ons? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
Woningmarkt in demografisch perspectief
Een methode om nieuwe ideeën te genereren
Krimp-en-de kleine kernen?
Actuele trends en ontwikkelingen aan de vraag- en aanbodzijde van de woningmarkt Stadsregio Rotterdam 21 november 2012 Jan Fokkema, NEPROM.
Welkom Informatiebijeenkomst Dorpsraad Den Ham. Welkom Informatiebijeenkomst Dorpsraad Den Ham.
Pleased to meet you… in Stadsbibliotheek Zottegem.
Rudy Stroink. De andere aanpak van de verkoop van een omvangrijke hoeveelheid Rijksgebouwen en wat je anders kunt doen als je eigenlijk het verlies al.
Detailhandel in Zaanstad
Spel uit de top 20: Fifa ’13..
Rudy Stroink Monumenten in tijden van overaanbod.
6 lessen voor aantrekkelijke winkelgebieden Middelburg, Drs. Hans-Hugo Smit, Platform31.
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
Centrumvisie Presentatie winkeliers/ eigenaren 15 September 2014.
Alkmaar, 18 november 2013 Drs. F.S. de Miranda MRICS RT RMT Presentatie Eigenarenvereniging Vastgoed Alkmaar.
2050: 9 miljard mensen Bevolkingsgroei.
Leerplan Centrum Den Hoorn Eindwerkstuk RE&H Opsteller: Remko Bentvelsen Mark den Heijer Docent:H. Vande Putte Datum:
Roel Schutten directeur AgriFood Capital BV i.o.
Game till you shop Team 2 Joep Voorn Mike van Rossum
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
Hoofdstuk 6 De Chinese bevolking.
Distributie kengetallen
Trends in retail, de cijfers. Locatus Dé onafhankelijke bron op het gebied van winkelinformatie in de Benelux én 50 Europese winkelsteden. Locatus verzamelt.
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
Heike Delfmann / Lectoraat Veranderend Ondernemerschap NHL 1.
1 Bevolkingsontwikkeling en Woningbehoefte Ir Wil Nuijen Stichting Beter Zeist 26 september 2009.
Sint-Oedenrode, mooi wonen in de Meierijstad Woonvisie in hoofdlijnen 23 april 2015.
Introductie tot het boekenvak: De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering.
INSPELEN OP VERANDERINGEN IN BINNENSTEDEN Tegengaan van leegstand Stadswerkcafé.
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
Economische verkenning van ‘s-Hertogenbosch en binnenstad Louis van Vals Economische verkenning van ‘s-Hertogenbosch en binnenstad Louis van Vals.
Workshop bevolkingskrimp en detailhandel SER 1 november
Healthwise/UMCG voorjaarssymposium
Advies aan gemeenteraad Bergen
Onderzoek naar leegstand binnenstad Rekenkamercommissie Dordrecht
Inventarisatie effecten FOC Bleizo
Omgevingsvisie Emmen Centrum Gemeenteraad
Regionale detailhandelsvisie Noord Limburg
Visie op wonen én realisatie daarvan in Nieuw Scheemda – ‘t Waar
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
Krimpcafé januari 2019.
Transcript van de presentatie:

Zeist Er is echt werk aan de winkel! Gerard Zandbergen winkelwiskundige, betrokken bewoner

Retail is the fine art of separating consumers from their money

Retail is the fine art of separating consumers from their money en dat ging ook jarenlang prima Inmiddels kunnen we heel nauwkeurig voorspellen welke winkels er de komende 12 maanden niet zullen overleven..

Crisis (tijdelijk?) Ontgroening, vergrijzing, demografische krimp Urbanisatie E-commerce, consumentengedrag Schaarste voorbij Algemene trends

Schaalvergroting Filialisering (60%..) Toename winkelverkoopvloeroppervlak Meer stoppers dan starters Algemene Retailtrends

Minder omzet (per winkel/per meter) Leegstand Minder Passanten/Bezoekers Groot wint van klein No compromise. Gemiddeld verdwijnt! Alles moet kloppen Gevolgen voor retail

Retail is the fine art of separating consumers from their money NOG STEEDS EEN MARKT VAN 80 TOT 100 MILJARD

Terwijl alles moet kloppen..

Beroerdste centrum van Nederland?!

Extreem lage beeldkwaliteit

Onzichtbare Winkels

Onvindbare Winkels

Structuur

Aantrekkelijke omgeving..

Te groot winkelgebied Winkelgebied zit beroerd in elkaar (afstand, zichtlijnen) Oplopende leegstand Steeds meer koopkrachtafvloeiing Weinig starters Staat al veel te lang stil Zeist

Doel: Aantrekkelijk centrum Met ook leuke winkels

Concentratie Kiezen Volhouden, 20 jaar lang Geen nieuwe fouten maken

Concentratie winkels Aantrekkelijk aanbod in aantrekkelijke centrum Oplossingen:

Aantrekkelijke winkels..

Leegstand is besmettelijk Oproep Eigenaren

Visietafel Er wordt gekozen! -Centrum -Afbakening centrum -Publiek -Flexibele bestemming -Leegstand -Gevels Wat nog beter kan …. -Groen, Gezond en Gastvrij.. -Hoogwaardige uitstraling -Structuur?

Gerard Zandbergen CEO Locatus International Research Direct: Mobile: Locatus International Research Pelmolenlaan 10 Postbus AC Woerden BLOG

Stelling I. Om de inwoners van Zeist meer in Zeist te laten besteden is het nu vooral de beurt aan de retailers om aantrekkelijke winkels te realiseren. De bal ligt dus bij de winkeliers! ZANDBERGEN

Stelling II. Groen, Gezond en Gastvrij. Daar moeten we echt nog eens opnieuw naar kijken... ZANDBERGEN