Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verborgen vormen van pesten
Advertisements

Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
 Psitief Coachen Positief Coachen Programma
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Introductie voor Dio’s PNC.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
First ID project OVER-Y College Samen werken aan een veilige omgeving
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
BEGELEIDING EN COACHING Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Begeleiden en coachen 1. Begeleiden en coachen. –Belang en verschillen. Voorbeeld, normen en.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Aan de slag met competenties beoordelen
Welkom op onze thema-avond
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Introductiepresentatie.
First ID project Huygens College Samen werken aan een veilige omgeving.
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Huygens College
First ID project Waterlant-Ydoorn
First ID project Waterlant College IJdoorn Workshop docenten Dinsdag 7 januari.
...heet u graag welkom! Graag uw aandacht voor het First ID Project.
Kennis - Intelligentie
First ID project Hervormd Lyceum West Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Gebaren als didactisch middel Gebaren kunnen een bijdrage leveren aan het klassenmanagement, aan het zichtbaar maken van kennis en bij het woordeloos communiceren.
First ID project Bindelmeer College
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
Marinus Schouten Ruben les Workshop GGD BZO 5 november 2014.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Jij, God en je kind.
De dag van het solliciteren Blok 1
Communicatie en dementie
Workshop klassenmanagement
Heel interessant !.
Verkeerssituatie rond onze school
Verkeerssituatie rond onze school Knelpunten volgens ouders en kinderen.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Welkom op onze ouderochtend
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Psychologieles 7 lesweek 7
De kracht van positief opvoeden
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding.
De-escalatie Door vriendelijk, consequent, efficiënt en met overtuiging orde te houden lost de docent ordeproblemen structureel op. N.B. Vriendelijk is.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Welkom op onze thema-avond
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Rapucationmethode Kennismaking, Vriendelijke houding, Talentontwikkeling.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Informatieavond september 2016
Onderhandelen: een kunst apart
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Ik kies bewust Films Les 1 Groep 3-4. Ik kies bewust Films Les 1 Groep 3-4.
Zichtbaarheid Creëren
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’

Wie zijn wij ? Annemiek Beck, –Bij Rapucation: trainer van de docentenworkshop –Verder: trainer en docent rond huiselijk geweld en (interculturele) communicatie Frank de Git –Bij Rapucation: trainer van de docentenworkshop en rapworkshopleider –Verder: trainer en coach in authenticiteit

Een veilige omgeving en een plezierige sfeer waarin kinderen graag leren en jij graag les geeft. Wie wil dat? Wat zijn volgens jou de voorwaarden / condities om daar te komen?

Respect/Vriendelijkheid + Begrenzing = Veiligheid

Twee vragen Wat is vriendelijkheid/respect voor jou? –Wat doe je en wat laat je na? Hoe corrigeer je storend gedrag? –Met welke gedrag (van jezelf) ben je achteraf niet blij? –Wanneer ben je wel tevreden?

De Hulpmiddelen De drie regels 1.Ik let op mijn woorden 2.Ik lach niet om fouten van anderen. 3.Ik let op; straks ben ik aan de beurt. Het stiltegebaar - lichaamstaal Afbeeldingen voor werkhouding

Lichaamstaal Non-verbale communicatie

Het Stiltegebaar Een gebaar in plaats van woorden. Het stiltegebaar – stoppen met praten Belangrijk:  Eerst wacht je rustig even of leerlingen uit zichzelf stoppen met praten.  Je gebaart met een ontspannen vriendelijke blik  Je gebaart rustig, vertraagd bijna

Het Stiltegebaar De 3 don’ts: Boos of geïrriteerd kijken Rond lopen Erbij praten

Oefenen !

Afbeeldingen werkhouding

Kenmerken afbeeldingen Thermometer werkhouding 3 stadia Sancties zijn duidelijk voor iedereen Altijd aanwezig op de achtergrond Non-verbaal hulpmiddel Aan te passen aan de behoefte van de school

Sanctie: Schrijfopdracht Strafregels Inhoud gericht op het storende gedrag en de gewenste verbetering Tekst en zwaarte van de opdracht variabel Handtekening ouders Wordt gevoeld als échte sanctie Leerlingen zijn gevoelig voor deze aanpak Astrid Boon

De afbeeldingen voor werkhouding Als je werkt met de afbeeldingen voor werkhouding kun je vrijwel al je aandacht en energie besteden aan de inhoud van je les en is er een groot leerrendement bij de leerlingen.

Vragen ?

Alle succes en veel plezier toegewenst bij First ID én met het gebruik van de hulpmiddelen. Dank voor jullie aanwezigheid