PWO project: Preventief werken met Samen-Spel in de klas: Naar een duurzame, effectieve, en haalbare inbedding in de praktijk Verantwoordelijke lectoren (KHLeuven): Els Bertrands, Maai Huyse, Caroline Vancraeyveldt, Katrijn Vastmans Copromotoren (KU Leuven): Prof. Dr. Hilde Colpin en prof. Dr. Karine Verschueren
Verloop weblecture: wat is Samen-Spel? 1. Uitleg rond het onderzoek - aan de KULeuven - aan de KHLeuven 2. Wat is Samen-Spel?
Verloop weblecture: wat is Samen-Spel? 1. Uitleg rond het onderzoek - aan de KULeuven - aan de KHLeuven 2. Wat is Samen-Spel?
Wat was Samen-Spel aan de K.U.Leuven? Programma voor kleuters met externaliserend gedrag en hun leerkracht Ontwikkeld aan Schoolpsychologie en Ontwikkelingspsychologie van Kind en Adolescent, KU Leuven Theoriegebaseerd: gehechtheidstheorie en leertheorie belang leerkracht-kind relatie + gedragsmanagement leerkracht Praktisch? 1-op-1 spelsessies tussen leerkracht en kind in aparte ruimte 2 x per week gedurende 15 minuten; totaal: 12 weken Bestaat uit twee delen
Resultaten onderzoek KU Leuven 2009-2013 Samen-Spel helpt externaliserend gedrag te verminderen en leerkracht-kind relatie te verbeteren bij kleuters met risico op probleemgedrag! getest in 46 scholen, bij 175 leerkracht-kleuterdyades Effecten zijn reeds zichtbaar na de eerste relatie- gerichte component Meer weten? Vancraeyveldt, C., Verschueren, K., Van Craeyevelt, S., Wouters, S., & Colpin, H. (2013). Teacher- reported effects of the Playing-2-gether intervention on child externalising problem behavior. Educational Psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology. Advance online publication. doi: 10.1080/01443410.2013.860218 Effecten Samen-Spel van KU Leuven: zoals vastgesteld door de leerkracht (nog niet bevestigd door leerkrachtrapporteringen, observaties) Praktische haalbaarheid: veel moeite om leerkrachten vrij te roosteren om sessies buiten de klas te laten doorgaan Veel begeleiding nodig van externe begeleiders = niet handig
MAAR… Problemen - praktische haalbaarheid ? (sessies buiten de klas) - leerkrachten veel begeleiding nodig bij uitvoer van KU Leuven Samenwerking Effecten Samen-Spel van KU Leuven: zoals vastgesteld door de leerkracht (nog niet bevestigd door leerkrachtrapporteringen, observaties) Praktische haalbaarheid: veel moeite om leerkrachten vrij te roosteren om sessies buiten de klas te laten doorgaan Veel begeleiding nodig van externe begeleiders = niet handig
PWO-onderzoek KHLeuven 2013-2015 Twee onderzoeksvragen: 1) Kan Samen-Spel ook binnen de klas toegepast worden? (2013-2014) 2) Kunnen zorgcoördinatoren ook de begeleiding op zich nemen? (2014-2015) Hulp nodig van studenten! Praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek; wordt in hogescholen meer en meer gedaan Voor de eerste vraag hebben we hulp nodig van studenten zorgbreed basismilieu en van bachelorproeven
Verloop weblecture: wat is Samen-Spel? 1. Uitleg rond het onderzoek - aan de KULeuven - aan de KHLeuven 2. Wat is Samen-Spel?
Wat is Samen-Spel nu precies? Twee componenten Relatie-Spel Regel-Spel ©2010, Samen-Spel ©2010, Samen-Spel Kind neemt leiding; Leerkracht volgt Leerkracht neemt leiding; Kind volgt
Samen-Spel: Principes Vertrouwensrelatie (eerste component) als basis voor meer effectief gedragsmanagement (tweede component) Leerkracht wordt vaardigheden aangereikt om te leren volgen en sturen tijdens spelsessies More specifically, in the first six weeks, which we call the Relationship-Game, the teacher practices skills that are designed to improve the teacher-child relationship quality. In this component of the intervention, the child chooses the activity in the play sessions, and the teacher’s role is constricted to following the child’s lead and conveying understanding. This component of the intervention is designed to stimulate child-centered interactions. In the following six weeks of the intervention, the roles are reversed. The teacher now takes the lead over the play session (cfr. she holds the ball, as you can see in the picture) and the child has to follow the rules and commands that the teacher gives him. The interactions become more teacher-centered [It is expected that the first component will result in improved teacher-child communication, increased positive emotional experiences and motivation to change within the child that – in turn - may facilitate the effectiveness of behavior management techniques (cf. Barkley, 1987, in Driscoll & Pianta, 2010).]