PWO project: Preventief werken met Samen-Spel in de klas: Naar een duurzame, effectieve, en haalbare inbedding in de praktijk Verantwoordelijke lectoren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een schooldag in groep 1, 2 en
Advertisements

Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
TTO in de Tweede Fase.
Informatieavond 22 april 2013
Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
LEREN OMGAAN MET MEERTALIGHEID IN HET BASISONDERWIJS IN DE VLAAMSE RAND- EN TAALGRENSGEMEENTEN Ervaringen uit het Rand & Taal- evaluatieonderzoek
Stand van zaken van het Regiocontract in Regio Rivierenland Commissie Algemeen Bestuur en Zorg Maasdriel, 9 november 2010 Stan Herms, Programmamanager.
Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.
Vijf-gelijke-dagen model
Typologie van Baumrind
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Het meetinstrument Prof. dr. Roland W.B. Blonk.
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Informatieavond 3 september Programma Welkom Schoolontwikkelingen Hoe ziet een dag bij de kleuters eruit? Methodes groep 1/ 2 en doelen.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
School Video Interactie Begeleiding
Multi Treatment Foster Care for Preschoolers
Hét expertisecentrum voor Oplossingsgericht Werken in het MW
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Hoe risicobewust bent u?
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Ruimte om te leren Onderwijs in Zambia kinderen in Zambia willen naar school!
Bijeenkomst Stagegevers en stagebegeleiders Masterstage Klinische en Gezondheidspsychologie Leuven, 12/12/2011.
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
Integratiefase Introductie 30 september 2013 Doel De student toont aan dat hij: de verschillende rollen op masterniveau beheerst en effectief kan inzetten.
Andere schooltijden op De Wegwijzer?
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Ondernemendheid in het vmbo
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Thema 4 Pesten en Klasmanagement
Word kapitein van je project Doe ook mee !
Multimedia in het kleuteronderwijs KHLeuven Vormingsdag DLO Onderzoek en innovatie 08 januari 2013 Chris Mazarese1, Nele Vanuytven1, Greet Decin1, Evelien.
Welcome! TWENTE CENTER FOR CAREER RESEARCH Prof. dr. Karin Sanders Organizational Psychology / TCCR University Twente; the Netherlands Prof dr Karin.
Praktijkonderzoek Onderzoek in de praktijk
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN
Informatieavond 14 september 2015 Uitleg Groep 0/1 Schooljaar
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Onderzoeksmaster Rechten 5 november Wat is de onderzoeksmaster? Uniek programma in Vlaanderen Samenwerking met Universiteit Tilburg Afzonderlijke.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Diploma Innovation Lab De KU Leuven benoemt tot Innovation Expert “Bouw je eigen batterij”, 1 ste PLAATS School
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
EXPERIENCES OF NURSES WORKING AT A STROKE UNIT ON THE TAILORED IMPLEMENTATION OF AN EVIDENCE-BASED GUIDELINE; A QUALITATIVE PROCESS EVALUATION Door Eline.
DE POSITIEVE EN PEDAGOGISCH SENSITIEVE LEERKRACHT Anouke Bakx & Ellen Rohaan Fontys Hogeschool Kind en Educatie Theoretisch kader In het basisonderwijs.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
Lerend Netwerk Vlaanderen 9 februari Odisee Brussel
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Observeren en rapporteren
Het 24 spel.
Partners: Fonds Ga voor Geluk, Fortune, Loko
Maak Maar Duidelijk!.
UNICEF België en HIVA / KULeuven
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Onderzoeksmaster Rechten
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Transcript van de presentatie:

PWO project: Preventief werken met Samen-Spel in de klas: Naar een duurzame, effectieve, en haalbare inbedding in de praktijk Verantwoordelijke lectoren (KHLeuven): Els Bertrands, Maai Huyse, Caroline Vancraeyveldt, Katrijn Vastmans Copromotoren (KU Leuven): Prof. Dr. Hilde Colpin en prof. Dr. Karine Verschueren

Verloop weblecture: wat is Samen-Spel? 1. Uitleg rond het onderzoek - aan de KULeuven - aan de KHLeuven 2. Wat is Samen-Spel?

Verloop weblecture: wat is Samen-Spel? 1. Uitleg rond het onderzoek - aan de KULeuven - aan de KHLeuven 2. Wat is Samen-Spel?

Wat was Samen-Spel aan de K.U.Leuven? Programma voor kleuters met externaliserend gedrag en hun leerkracht Ontwikkeld aan Schoolpsychologie en Ontwikkelingspsychologie van Kind en Adolescent, KU Leuven Theoriegebaseerd: gehechtheidstheorie en leertheorie  belang leerkracht-kind relatie + gedragsmanagement leerkracht Praktisch? 1-op-1 spelsessies tussen leerkracht en kind in aparte ruimte 2 x per week gedurende 15 minuten; totaal: 12 weken Bestaat uit twee delen

Resultaten onderzoek KU Leuven 2009-2013 Samen-Spel helpt externaliserend gedrag te verminderen en leerkracht-kind relatie te verbeteren bij kleuters met risico op probleemgedrag!  getest in 46 scholen, bij 175 leerkracht-kleuterdyades Effecten zijn reeds zichtbaar na de eerste relatie- gerichte component Meer weten? Vancraeyveldt, C., Verschueren, K., Van Craeyevelt, S., Wouters, S., & Colpin, H. (2013). Teacher- reported effects of the Playing-2-gether intervention on child externalising problem behavior. Educational Psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology. Advance online publication. doi: 10.1080/01443410.2013.860218 Effecten Samen-Spel van KU Leuven: zoals vastgesteld door de leerkracht (nog niet bevestigd door leerkrachtrapporteringen, observaties) Praktische haalbaarheid: veel moeite om leerkrachten vrij te roosteren om sessies buiten de klas te laten doorgaan Veel begeleiding nodig van externe begeleiders = niet handig

MAAR… Problemen - praktische haalbaarheid ? (sessies buiten de klas) - leerkrachten veel begeleiding nodig bij uitvoer van KU Leuven Samenwerking Effecten Samen-Spel van KU Leuven: zoals vastgesteld door de leerkracht (nog niet bevestigd door leerkrachtrapporteringen, observaties) Praktische haalbaarheid: veel moeite om leerkrachten vrij te roosteren om sessies buiten de klas te laten doorgaan Veel begeleiding nodig van externe begeleiders = niet handig

PWO-onderzoek KHLeuven 2013-2015 Twee onderzoeksvragen: 1) Kan Samen-Spel ook binnen de klas toegepast worden? (2013-2014) 2) Kunnen zorgcoördinatoren ook de begeleiding op zich nemen? (2014-2015) Hulp nodig van studenten! Praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek; wordt in hogescholen meer en meer gedaan Voor de eerste vraag hebben we hulp nodig van studenten zorgbreed basismilieu en van bachelorproeven

Verloop weblecture: wat is Samen-Spel? 1. Uitleg rond het onderzoek - aan de KULeuven - aan de KHLeuven 2. Wat is Samen-Spel?

Wat is Samen-Spel nu precies? Twee componenten Relatie-Spel Regel-Spel ©2010, Samen-Spel ©2010, Samen-Spel Kind neemt leiding; Leerkracht volgt Leerkracht neemt leiding; Kind volgt

Samen-Spel: Principes Vertrouwensrelatie (eerste component) als basis voor meer effectief gedragsmanagement (tweede component) Leerkracht wordt vaardigheden aangereikt om te leren volgen en sturen tijdens spelsessies More specifically, in the first six weeks, which we call the Relationship-Game, the teacher practices skills that are designed to improve the teacher-child relationship quality. In this component of the intervention, the child chooses the activity in the play sessions, and the teacher’s role is constricted to following the child’s lead and conveying understanding. This component of the intervention is designed to stimulate child-centered interactions. In the following six weeks of the intervention, the roles are reversed. The teacher now takes the lead over the play session (cfr. she holds the ball, as you can see in the picture) and the child has to follow the rules and commands that the teacher gives him. The interactions become more teacher-centered [It is expected that the first component will result in improved teacher-child communication, increased positive emotional experiences and motivation to change within the child that – in turn - may facilitate the effectiveness of behavior management techniques (cf. Barkley, 1987, in Driscoll & Pianta, 2010).]