De succesformule van het MKB

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Rol containment bij organisatie-ontwikkeling
Leiderschap bij verandering
“Hoe kom ik aan klanten?”
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Ouders en Kinderen Centraal
Samenwerken aan Zorg en Veiligheid Naar een nieuw juridisch kader Drs. P.J. Gunst Projectleider.
De gezondste gemeente Bouwstenen: samen op weg
Moet je nog boontjes Een introductie tot ixtor Mens & Werk. Met kennis, passie , lef en nieuwsgierigheid werken wij keihard voor U.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Nationaal Innovatie Event
Motivatie van de professional Willy Limpens
Hogescholen in Dialoog
Maatschappelijk Aanbesteden
Marc de Roos Amersfoort 29 november 2007 ID-game een ervaring in samenspel.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
© Twynstra Gudde 9 & 10 juni 2005 De organisatie als werkgemeenschap 1 Opkomst nieuwe organisaties (1) –Organisatie –Taken –Functie –Individu –Organisatie.
The Human side of Enterprise Douglas Mcgregor. conventional view ► Het management is verantwoordelijk de productie elementen ► Werknemers moeten aangemoedigd.
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Brainstorm sociale media in het onderwijs
CoreNet Ontbijtsessie
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
TRANSACTIONELE ANALYSE
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Kansen voor Samenwerken
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
Service Oriented Architecture
Service Oriented Architecture
Bas Kruiswijk Amersfoort 20 september 2009 Service Oriented Architecture Deel 3b: Event Driven Architecture.
Implementatie van een service georiënteerde architectuur
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Een theoretische verkenning
Strategische communciatie in organisaties
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Hoe krijg je het op gang?.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Innoveren. Wat is innovatief organiseren Innovatief organiseren is leren het vertrouwde los te laten.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie & Personeel
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
REGELREKSESSIE SCHAKELDAG 21 juni 2016 Boukje Keijzer en Marte Kappert.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
SHEQ SHQ.
Duurzame inzetbaarheid
Werkgevers wendbaar aan de slag
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
Duurzame inzetbaarheid
Human Resources Accounting
Werken met plezier en goed presteren
Zero Accidents Netwerk Nederland Voorjaar 2014
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Overzicht gedragingen per competentie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

De succesformule van het MKB Resultaten en inzichten Inspiratiesessie 7 november 2012

Inhoud van de inspiratiesessie De inspiratiesessie is gestart met korte inspirerende presentaties van: Bas Vlemminx (Twynstra Gudde) over het onderzoek (zie de volgende sheets) Oscar van Veen (internetbureau Mangrove) over de opbouw en het succes van Mangrove (zie ook: http://blog.mangrove.nl/?pageID=3&messageID=36947) Giel Pastoor (Parktheater Eindhoven) over de omslag naar meer klantgerichtheid en betrokkenheid (zie bijgevoegde presentatie) Vervolgens is de verdieping gezocht in werksessies rondom eigen cases en thema’s om organisaties een stap te laten maken in lijn met de gevonden succesformule. Van belang is goed te kijken naar wat er precies gebeurt in een organisatie (het probleem), wat er nodig en zinvol is om (dit) op te pakken en hoe de gewenste beweging in gang kan worden gezet. Hierna volgt een korte impressie van de inspiratiesessie.

Enkele benaderingen van organiseren The principles of scientific management, Frederick W Taylor, 1911 ‘Het verleden was aan de mens, de toekomst is aan het systeem’ Scientific management Hawthorne effect, Elton Mayo, 1933 (Alle) aandacht voor werknemers leidt tot hogere productiviteit Organisatiekunde is van alle tijden en heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld van een technocratische focus naar een – inmiddels – dominante focus op financieel resultaat. Een ‘succesformule’ lijkt niet te bestaan. Human Relations The Human Side of the Enterprise, Douglas McGregor, 1960 Het handelen van managers is gebaseerd op hun aannames over de menselijke aard Organizational Development Crisis in de jaren ’80... Economen beginnen zich te richten op organisatiekunde en introduceren vele meetbare instrumenten... + meer aandacht voor investeerders en klanten - het inbouwen van financiële prikkels wordt als heilige graal gezien om mensen te motiveren; grote focus op de korte termijn Economical Approach

(Wetenschappelijke) bouwstenen Toch zijn er in met name de afgelopen twintig jaar vele bouwstenen ontwikkeld die bij zouden kunnen dragen aan het blootleggen van duurzaam succes van organisaties. Het is een combinatie van sociaal-psychologische, organisatiekundige- en macro-economische inzichten.

Michael Beer: drie pijlers aan de basis van succes Michael Beer ontwikkelde een integraal perspectief op het behalen van duurzaam resultaat. Duurzaam succesvolle organisaties hebben enerzijds hun organisatie-inrichting op orde, hebben een heldere visie en strategie en werken met mensen met de juiste competenties om deze waar te maken. Een combinatie van structuur, strategie en HRM. Daarnaast zijn het bevlogen medewerkers; ze zijn betrokken en willen bijdragen aan het hogere doel van de organisatie. Klanten en andere stakeholders voelen zich betrokken bij de organisatie. Tot slot – maar niet het minst belangrijk – zijn deze organisaties in staat om te leren en zich te ontwikkelen. Deze drie pijlers vormden de basis van ons onderzoek naar ‘de succesformule van het MKB’.

Wat kenmerkt de 10 succesorganisaties? Uit dit praktijkonderzoek – uitgevoerd bij succesvolle MKB-organisaties in diverse branches- kwamen10 gemeenschappelijke kenmerken naar voren: bouwstenen voor duurzaam succes. Tien gemeenschappelijke kenmerken: De werkelijke behoefte van de klant staat centraal Er is een goed uitlegbare strategie zonder dwingende focus Betrokken medewerkers staan aan de basis van het succes Alle medewerkers kennen hun bijdrage Klanten zijn partners De ondernemer is een inspirerend boegbeeld Sturing vindt plaats op basis van vertrouwen en resultaat Er is een platte structuur met verantwoordelijkheden laag in de organisatie Er is actueel inzicht in de prestaties van de organisatie Er is een ‘open familie’-cultuur

Inspirerende thema’s uit de workshops Transparantie over prestaties zorgt voor bewustwording Gezamenlijk richting geven geeft kaders die voor een ieder helder zijn Mensen in beweging krijgen vraagt persoonlijke aandacht Stimuleer creativiteit om verder te komen (‘wees weer kind af en toe’) Geef medewerkers meer ruimte en vertrouwen, minder focus op controle (‘hoe kun je loslaten?’) Het benadrukken van de rol van medewerkers binnen de organisatie (waardering) Het beste uit mensen halen vraagt aandacht voor passie: know, flow, glow, grow Contact met je klanten creëren om te zorgen dat je weet wat ze beweegt, willen en vinden (partnership) Houd de organisatie scherp, breng inspiratie van buiten naar binnen

Inspirerende thema’s uit de workshops Leidinggevenden dragen de gewenste cultuur en manier van werken uit, daar wordt naar gekeken Leidinggevenden worden sterker als ze de hulpvraag durven te stellen, de organisatie te betrekken Het in beweging krijgen van mensen in de organisatie vraagt voor verschillende groepen een verschillende aanpak Het samenwerken van mensen binnen de organisatie, de krachten bundelen in plaats van verschillen uitvergroten Het vergroten van het leervermogen van leiding- gevenden Hoe haal ik de authenticiteit in de organisatie naar boven?

Sfeerimpressie

Twynstra Gudde adviseurs Bas Vlemminx 06 10939351 bvl@tg.nl Ferry Bezem 06 22467026 fbe@tg.nl Eugène-Emile Kuis 06 53699614 eku@tg.nl Jeroen den Uyl 06 10543056 juy@tg.nl Manon de Caluwé 06 51330728 mca@tg.nl

Bas Vlemminx bvl@tg.nl Manon de Caluwé mca@tg.nl www.twynstragudde.nl Alle intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot deze presentatie berusten bij Twynstra Gudde. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder schriftelijke toestemming van Twynstra Gudde.