Docentencongres 2014 Programma: 10:00 – 12:30 Mindset

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deel 1, Blok 2, Datacommunicatie
Advertisements

Open-Tops in Bergen aan Zee De Fysische Eigenschappen
Voorrangsregels bij rekenen (2)
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Lees- en Taalproblemen
Heb je talent om kleuren te onderscheiden ? Wel, kijk dan eens naar de volgende figuur...
Vandaag.
Van uitleggen leer je het meest
1 ScoringSystem Voetbal Customer Service Customer Commitment Customer Satisfaction.
Het verschil tussen momentane en gemiddelde snelheid.
De psychologie van communicatie
Didactische werkvormen
Hoe werkt het Natural Coloring Systeem
Cilinders De motoren van de pneumatische automatisatie
Omzet.
H 7 Krachten Deel 3 Vectoren.
Hogescholen in Dialoog
Probleem gestuurd onderwijs
Waarnemen.
Kijk, dit is C.V.I..
Hoe werkt het oor. Work through and explain. Get them to re-explain back.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Samenvatting Geluid Hoofdstuk 4 geluid.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Vermenigvuldigen met 10 ..
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
We leren % van waar we over gediscussieerd hebben met anderen
Centrale Zenuw Stelsel
Het talentontwikkelend model binnen de atletiek
Oorzaak: Signalen worden ‘bewerkt’ door het oog.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Uitleg Russisch delen.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Assistent-scheidsrechter
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Door Berdien de Wilde & Jacinta Hebers
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
ANW Module 2 bakkengellam.wordpress.com. Groep Dimfy Lambriex, Emma Bakker, Isa Engelen Thema Leven Hoofdvraag Is het terecht mensen te straffen voor.
Ernesto Cortazar “Eternal Love Affair”
DAG De tijd die de aarde erover doet om één volledige beweging om zijn as te maken. Dit is 23 uur en 56 minuten óf De tijd die ligt tussen twee opeenvolgende.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Visie & Strategie.
Rekenen 24 januari.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Thema 31 Zenuwstelsel en spieren
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
WAARNEMIING, REGELING EN GEDRAG
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Wat is waarnemen? Met waarnemen bedoelen we: Hoe kom je te weten wat er om je heen gebeurt.
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Thema 7: Zintuiglijke waarneming
Thema 6 Regeling en waarneming Bouw en werking van het oog
Thema 6 Regeling en waarneming B. Stof 3 Zenuwstelsel
Hoofdstuk 4 Paragraaf 2: Zien en horen. Wat gaan we doen vandaag?  Bespreken paragraaf 2  Maken paragraaf 1 en 2.
Thema 6 Regeling en waarneming B. Stof 3 Zenuwstelsel Par Zenuwcellen en 31.4 Zenuwstelsel.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Het oog.
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Paragraaf 7.2 grenzen aan zien
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Lotgenoten Bijeenkomst 3.
Beste ath 4..
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Heb je talent om kleuren te onderscheiden ?
Heb je talent om kleuren te onderscheiden ?
Transcript van de presentatie:

Docentencongres 2014 Programma: 10:00 – 12:30 Mindset 12:30 – 13:30 Lunch 13:30 – 14:00 Uitleg klankbordgroepen 14:00 – 16:00 Disciplinegerichte deel

Jureren en onderzoek

Doel voor vandaag Waar kan onderzoek helpen? Misschien wat ideeën lesmateriaal/didactische werkvormen Veel nieuwe vragen.

Hoe werken we vandaag……? We onthouden: 10% van wat we lezen 20% van wat we horen 30% van wat we zien 50% van wat we horen en zien 70% van wat we met anderen bespreken 80% van wat we evalueren en nabespreken 90% van wat we anderen uitleggen Ik ga dus het meeste leren ?????? 4

Waar halen we informatie vandaan? Niet alleen kijken bij jureren maar gebruik maken van: elkaar wetenschap andere gebieden 5

Indeling onderzoek Jureren Onderzoek gericht op zaken buiten persoon: Omstandigheden, situatie en tijd. Onderzoek gericht op de persoon zelf: Zintuigen/Sensorisch (kijken) Waarnemen Verwerken/beslissen (vergelijken)

Invloeden van buiten Zwarte kleding bij Football (Omwisselen van kleur, cultuurverschillen) Gymnastiek, kunstschaatsen, synchroonzwemmen (Performance expectancies, voorkennis) Volgorde 1ste en 5de (5de hoger score) Moeilijkheid van element, reputatie, teamlid, geslacht, lengte van spelers Ook als er geen relatie is met de prestatie is er invloed. Vooringenomenheid (Bais) wordt groter als verschillen tussen prestaties kleiner worden.

Onderzoek bij officials Mensen hebben op alle vlakken problemen met kijken, zien en waarnemen. Dit noemen we waarnemings tekortkomingen (Perceptual limitations) Vormen, kleuren en bewegende beelden.

Kijken-zien-waarnemen is moeilijk

Kijken-zien-waarnemen is moeilijk

Kijken-zien-waarnemen is moeilijk

Kijken-zien-waarnemen is moeilijk

Kijken-zien-waarnemen is moeilijk Recht of niet?

Kijken-zien is moeilijk Recht of niet?

Assistant Referee’s bijna 10% Flag Error door “limitations of the Perceptuele System” Fals-flag-hypothese (0,02-0,64 m verschil) Optical error (ideale situatie om te zien)

Kijken-zien-waarnemen is moeilijk Kleuren

Ook bewegingen zien is moeilijk Bewegen of niet?

Waarom is zien, waarnemen moeilijk? Er is maar een zeer klein oppervlak in het ook waarmee we echt scherp zien Snelle opeenvolgende bewegingen die verplaatsen in een ruimte Snel moeten zien is eigenlijk voorspellen. Hier is kennis, geheugen, ervaring voor nodig.

Problemen met het zien Het oog is niet gebouwd voor precisie

Saccades Saccades zijn snelle bewegingen van het oog. Snelheid van 900°/s bij mensen (sommige apen 1000°/s) Je ziet 3x scherp per seconde.

Tijd om wat te zien Reactietijd voor visuele stimuli is minimaal 0,2 sec. 0,2 als je niet hoeft te zoeken, je aandacht erbij hebt.

Niet gepland is niet gezien

Aandacht bij één is niet bij het ander

Evolutie - Darwin Wij zijn (onze hersenen zijn) geëvolueerd om (Bewegingen) te plannen, te voospellen, te anticiperen

De hersenen Tussen de 85 en 100.000.000.000 zenuwcellen 1000 tot 10.000 connecties per zenuwcel Zijn 1%-2% van gewicht Gebruiken 25% van energie Snelheid 5m/s tot 9 m/s ….. 125.000.000 receptoren in het oog 1.000.000 zenuwen in oogzenuw

De hersenen Hersenen zijn constant bezig met anticiperen, voorspellen Zintuigen zorgen voor informatie om te anticiperen

Voorspellen - anticiperen Voorspellen op alle niveau’s Macro-niveau Meso-niveau Micro-niveau

Voorspellen - anticiperen Micro Pakken van een kopje Dit is een aangeboren functie Babyonderzoek: 6 maanden oud Mobiel naar oor!! En in de sport?

Anticiperen Voordelen van anticiperen Nadelen van anticiperen Er klaar voor zijn: Beste juryleden anticiperen goed memory guided saccade Sequens of predictive saccades Nadelen van anticiperen Maar als het anders gaat ……. is er een probleem

Hoe dan wel? Ankeren van visuele cue’s Anticiperen op element, situatie, onderdeel op basis van visuele cue’s Niet te ver vooruit anticiperen, snel herkennen…..

Hoe gebruiken in opleiding Door bewust te zijn van “perceptuele limitations” Jureren is: Zoeken naar juiste “cue’s” Gebruik van het geheugen Te gebruiken methode????? Visualiseren????

Hoezo ? Waarom ??? Hoe ??? Omdat ??? Wat dan ???