Een beroepsstandaard? Waarom eigenlijk? En hoe ijken we die? Marc van der Meer Den Bosch, 19 juni 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
MBO Raad Tijs Pijls, 8 september 2010
Peter Lourens – Ministerie van OCW-Bve
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
De kwaliteit van medewerkers meten, behouden en vergroten
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Workshop Boris Platform gehandicapten mbo 7 november 2013.
Werkbezoek Mirjam Sterk, Ambassadeur Aanpak Jeugdwerkloosheid 24 april 2013.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Expertpaneldag ICT 20 maart 2012
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
Valorisatie Programma Rotterdam
Kwalificatiestructuur mbo
Actieplan MBO – concept concept. Actieplan MBO : basis voor kabinetsbeleid komende periode T.o.v. van eerdere versies hebben wij door lobby nog.
Voortgang arbeidsmarktbeleid in de Drechtsteden G.A. ten Dolle Projectgroep Wwnv 23 mei 2012.
Adviescommissie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
Werken aan het beroep van morgen
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
Kenteq Erkennen Verworven Competenties Techniek “van praktijkervaring naar diploma” 12 november 2007.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
CERTi COM Europportunity Europportunity Een titel voor duurzame samenwerking tussen mbo- instellingen ? Presentatie Ron Martens en Guus Morjan
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Werkbezoek ambassadeur aanpak jeugdwerkloosheid 11 november 2013
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Kenniscentra en de Associate degree Een arbeidsmarktrelevante kwalificatie tussen MBO-4 en de Bachelor Wim Streumer, 1 april 2008 te Amersfoort.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
1 april 2008 Associate degree en MBO-HBO Hans Daale Leido.
Leven lang leren Flexibel en op maat Judith Boschma.
15 april 2008 Associate degree stand van zaken Hans Daale Leido.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
Rob Tuin, sectormanager Aequor Em Vael, senior ontwikkelaar Aequor
EVC en de CGKS Woerden 22 mei 2007 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Informatiebijeenkomst Ervaringsprofiel 22 september 2009.
Ondersteuningsaanbod Kenniscentrum EVC
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Erasmus +, kansrijke beleidsthema’s. Programma 5 Beleidsthema’s Aandachtsgebieden Voorbeelden per thema ter inspiratie.
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Het Europass certificaatsupplement
Regionaal perspectief
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Toon aan wat je waard bent
Amsterdam Sil Vrielink
HCA ACTIEdag programma 10:30: Opening: Gerard van Harten 10:45: Inleiding: HCA Chemie 11:00:Koffie/Thee 11:15-12:45: CiV-CoE-iLab-COCI sessies: A: Procestechnologie,
Kwaliteitsimpuls langdurende Zorg Hoe kom je aan de juiste mensen met de juiste competenties ?
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie Advies Strategische Agenda Hoger Onderwijs.
XXXXX Het potentieel van Eerder Verworven Competenties Halfjaarcongres NVE De Witte Villa Sonsbeek Arnhem, 29 mei 2008 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
22 maart 2016 Historische schets EVC EVC bijeenkomst: Ervaring telt!
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
Waar staan we nu met validering? Ervaring telt! 22 maart 2016 Patrick Leushuis.
EUROPASS. WAT IS EUROPASS? Wat? Europees initiatief “transparantietools” –5 documenten om mobiliteit te faciliteren Diploma supplement Certificaat supplement.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
LERAAR WORDEN VIA ASSESSMENT
Kwalificatiestructuur, flexibel en modulair?
Op welke manier kan men competenties verwerven?
MvdM EVP-meeting, 12 oktober 2017
EVC EVC traject: kort onderzoek naar jouw kennis en vaardigheden. Afgerond met erkend Ervaringscertificaat Hiermee toon je zowel jouw kennis en vaardigheden.
Sociaal ondernemerschap

Transcript van de presentatie:

Een beroepsstandaard? Waarom eigenlijk? En hoe ijken we die? Marc van der Meer Den Bosch, 19 juni 2014

Inhoudsopgave -Inleiding -Focus op vakmanschap -Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt: -Onderkant: onderwijszorgstructuur -Bovenkant: onderwijs als bouwblok voor innovatie? -Leven lang leren: twee discussies die elkaar niet raken -De waarde van vakmanschap -Agenda: onderzoek, professionalisering, innovatie

Structuur actieplan Focus op vakmanschap Bron: ecbo

Bron Infographic: OCW 2014

Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt: -Onderkant: -Onderwijszorgstructuur -Toenemende entree-eisen -Jeugdwerkloosheid, baanverlies -De startkwalificatie als begin of eindpunt (RMO, 2013)? -Bovenkant: onderwijs als bouwblok voor innovatie? -Occupational change in Europe (D.Oesch, 2013) -Smart industry (NL) of ‘Industrie 4.0 (Dld) -Aansluiting mbo-hbo-arbeidsmarkt (AD-programma’s) -Doorlopende leerlijn (vgl. Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland)

Leven lang leren: twee discussies die elkaar niet voldoende betrekken 1.Landelijke discussie SER, Handmade in Holland (mei 2013) WRR, naar een lerende economie (november 2013) Rapport LLL, Rinnooy Kan (december, 2013) Onderwijsraad, eigentijds curriculum (april 2014) SER, toekomst arbeidsmarktbeleid (zsm) 2.Sectorale discussie Sectorfondsen/Sectorplannen (vdr Meijden/vdr Meer 2014) Bedrijfsleven kiest eigen modulaire opleidingsprogramma’s Is er één speelveld? Zie spanning in opstelling sociale partners?

7 Overzicht valideringsinstrumenten (Bron: kenniscentrum EVC- RvK) 1. Identificeren systematiseren 1. Loopbaan zelfonderzoek 2. Loopbaan- begeleiding 3. Groepsgewijze loopbaantraining (CH-Q) 2. Documenteren 4. Curriculum Vitae / Europass 5. E-portfolio 6. Ervaringsprofiel (EVP) 3. Assessment 7. Ontwikkel/ selectie- assessment 8. EVC-procedure 9. Intake- assessment opleiding 4. Certificeren 10. Verzilveren Ervarings- certificaat 11. Vrijstellings- procedure/ECVET - Mate van validering + Geldt specifiek voor het onderwijs

(H)erkennen van vaardigheden 1. EVC: mn. daar waar vakmanschaps- en registratie-eisen bestaan, in de publieke sector, en bij openbare aanbestedingen (orthopedagogen, actuarissen, etc. ) 2. Standaarden voor ‘meesterschap’: horeca, stukadoors, hoveniers, patissiers, boulangers. Standaarden voor ‘excellentie’: parketteurs, slagers, schoenherstellers 3. European Qualification Framework tbv samenhang formeel en non-formeel onderwijs in internationaal verband.

Onderzoek Professionalisering Innovatie Verbetering kwaliteit onderwijs-arbeidsmarkt Onderzoek Professionalisering Innovatie

7 hiaten in de dataverzameling: 1. (Zij)-instroom en lerarenopleiding 2. Scholing en mobiliteit van docenten 3. Factoren die werkdruk en prestaties bepalen 4. Leerplanontwikkeling en kwalificatiestructuur 5. Beroepsanalyse van de externe arbeidsmarkt 6. Werkplekleren 7. Upgrading praktijkinstructeurs

Slot: Een lerend, zich vernieuwend systeem veronderstelt experimenteerruimte en systematische terugkoppeling En ook: ‘vakmensen en bewust vertrouwen’ ‘