Hoe het beste van mensen gedaan te krijgen Organizational Behavior Management Creëer een werkomgeving die het beste uit de mens haalt en daardoor de hoogste waarde voor de organisatie heeft.
Hoe het beste van mensen gedaan te krijgen Organizational Behavior Management Het levert u op;. Hoe ontstaat gedrag. 4 beïnvloeding strategieën. 3 belangrijkste valkuilen
Erik Overdick
FAIL ! 60% toe te wijzen aan GEDRAG
Gedragsanalyse Verklaren en sturen van gedrag Veel binnen therapie Nu bedrijfsmatig
A - B - C A ntecedent Komt voor GEDRAG B ehavior GEDRAG (waarneembaar) C onsequence Gevolg van GEDRAG >80 %
„…what’s in it for me…” „Wat zou er met mij gebeuren als….”
Valkuil 1 80% Sturen op A 20 % Sturen op C B
Consequenties Gedrag neemt toe Gedrag neemt af Belonen Dwingen Straffen Negeren Krijgen wat je wilt Niet krijgen wat je niet wilt Willen Moeten Krijgen wat je niet wilt Niet krijgen wat je wilt
Valkuil 2 Belonen Dwingen Straffen Negeren C
Belonen Materieel Sociaal Beperkt beschikbaar Onbeperkt beschikbaar Dwingen Straffen Negeren Consequenties
Belonen Positief - Direct - Zeker Negatief - Toekomst - Onzeker Boter bij de vis - lik op stuk
Belonen Boter bij de vis - lik op stuk PDZ NTO
Valkuil 3 Belonen Houd de vegetariër geen worst voor… SociaalGeld
Valkuilen Samengevat SociaalGeld Dwang-straf-negBelonen CA =
Consequenties Gedrag neemt toe Gedrag neemt af Belonen Dwingen Straffen Negeren Krijgen wat je wilt Niet krijgen wat je niet wilt Willen Moeten Krijgen wat je niet wilt Niet krijgen wat je wilt