Leren inspireren Talenten ontwikkelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
HAVISTEN COMPETENT
LOB-middag Haaglanden
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Welkom MAVO 2.0 Overstap van leerjaar 2 naar leerjaar 3 3 april april 2012.
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
De nieuwe werkelijkheid
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Presentatie BètaMentality
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Hogescholen in Dialoog
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
loopbaanplanning / stuurmanskunst
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Jacqueline Kerkhoffs Regiobijeenkomsten januari 2014 Jacqueline Kerkhoffs
De toekomst van het vmbo
Interpreteren van data
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Competentiegericht leren vmbo
WAT IS L.O.B. ? ? ?.
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Waarom WISSCHNAT? Nut van de N-profielvakken voor jou (en de maatschappij)
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Meer lln kiezen voor het werken in de techniek in Friesland
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
VAKSCHOOL Werkmiddag
Met wie ben je in gesprek geweest? Wat heb jij zelf in je rol gedaan?
Instroom klas 3 vmbo.
Meer lln kiezen voor het werken in de techniek in Friesland
Meer ll’n kiezen voor het werken in de techniek in friesland
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
LOB, waar liggen voor mij/ons kansen en mogelijkheden. Vakdocenten, mentoren en decanen. 24 september 2014.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Onze doelen en visie in beeld
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Landelijke studiedag BWI Brabanthallen 3 juni 2015 ‘s Hertogenbosch
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
International Business College Iets voor jou! Voorlichting VMBO 3/4 Januari 2015.
Basiskennis LOB.
Niets is wat het lijkt.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
SLC Assessment RUBEN SOL. Inhoud  Wie ik ben  Leerdoelen  Afsluiting.
Netwerkmiddag ronde 3 Maart 2013 Welkom
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
23 maart 2017 profilering.
WELKOM.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Basiskennis LOB.
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Leren inspireren Talenten ontwikkelen Klaar voor de toekomst Leren inspireren Talenten ontwikkelen

Je mag alles worden, behalve ongelukkig Henk Lindeman h.lindeman@aps.nl mob 06 25056 1929

Top vijf redenen om uit te willen blinken 1. Omdat ik dat leuk vind. 55% 2. Een grotere kans op een baan. 41% 3. Waardering van mijn ouders. 36% 4. Mijn eigen inbreng. 31% 5. Waardering van mijn vrienden. 30%

Uw opleiding toekomstgericht en inspirerend Modern Vernieuwend Groen/buiten Procestechniek Algemeen vormend Arbeidsmarktrelevant Handel en management Productie en onderhoud Ondernemend Uitvoerend Grote bedrijven Regionaal mkb

Wat vragen werkgevers Medewerker heeft brede view Kan verbinden Kan in ketens denken kan crossectoraal werken Denkt in oplossingen en kan deze vinden Is leerbaar, ontwikkelbaar Hart voor het bedrijf/zaak/werk En zeker ook actuele vakkennis

Het gras gaat niet harder groeien door eraan te trekken!

Eigen inspiratie Wanneer werd u zelf geïnspireerd? Wat gebeurde er met u? Wat maakte dat u geïnspireerd werd?

Leerlingen inspireren Wanneer inspireerde u uw leerlingen/studenten? Wat gebeurde er met u? Wat maakte dat uw leerlingen/studenten geïnspireerd werden?

De talentvolle leerling/student Neem een leerling/student in uw gedachten die in iets erg talentvol is Wat ziet u die leerling/student doen?

Wat motiveert jongeren?, uit laks onderzoek! 1. Ik wil later een uitdagende baan. 75% 2. Een omgeving met mensen die graag willen presteren, werkt stimulerend. 75% 3. Als ik iets leuk vind, wil ik daar in uitblinken. 72% 4. Als je een goede baan wilt, moet je op school/ je opleiding al hard je best doen. 71% 5. Ik vind het belangrijk mezelf doelen te stellen en steeds beter te worden. 68% 6. Om later in mijn leven succesvol te zijn, moet ik nu alvast hard werken. 66% 7. Op school wil ik uitgedaagd worden. 66% 8. Als ik ergens veel geld mee kan verdienen, doe ik er beter mijn best voor. 66% 9. Als ik zeker zou weten dat ik succesvol zou zijn, zou ik er alles aan doen om de top te bereiken. 61% 10. Mijn inzet op school of studie zegt niets over hoe goed ik later in mijn werk zal zijn. 50%

De talentvolle leerling/student Neem een leerling/student in uw gedachten die in iets erg talentvol is Wat ziet u die leerling/student doen? Wat doet u als school om die leerling/student te laten excelleren? Wat zou u als school killen doen om die leerling/student te laten excelleren?

Positieve feedback Groene potlood ipv rode potlood; groei, rubrics Prestaties Gedrag Kwaliteiten Motieven

Kwaliteiten

Kwaliteiten Kwaliteit Vervorming Vervorming Kwaliteit Neem een ‘vervelende’ leerling/student in uw gedachten. Wat is zijn gedrag? Benoem die vervorming. Ga met elkaar op zoek naar de kwaliteit, die vervormd is.

Mentality-model Ronde 3 Concrete WAT KAN JE DOEN Mooi werk in de Excursies Mooie acties Dingen uitproberen Buitenschoolse activiteiten Ontmoet de echte werker Carrière WAT KAN JE BEREIKEN Bedrijven contacten dag Wil altijd meer/ verder Geld verdienen vind ik belangrijk Status doet er toe Merken die tot de verbeelding spreken Ontmoet de baas Non IK HEB ER ECHT HELEMAAL NIKS MEE Linken aan mijn hobby’s Rolmodellen Verlengde oriëntatie Geef ruimte Ontmoet de inspirerende verteller Mensgerichte generalist HOE KAN IK NUTTIG EN RELEVANT ZIJN Debatten Zorg/ science café Maatschappelijke uitdagingen Focus op vertaalslag Crosssectoraal denken/ door de werelden heen Brede studies Ontmoet de visionair

Talentenportfolio Naar houden van… PO VMBO MBO Kennis & vaardigheden jezelf beter leren kennen hoe doe ik dingen? beelden krijgen Kennis & vaardigheden Startkwalificatie Kerntaken en werkprocessen Van verliefd worden… oriënteren samenwerken problemen oplossen van fouten leren plannen& organiseren. Verliefd worden op een arbeids- gebied! Naar houden van… Motivatie & houding Levenslang leren! Leren van werken! Moeite willen doen! PO Vraagteken plaatsen achter de vraag hoe doe ik dingen en geen komma VO Hoofdletters of kleine letters aan het begin van een woord worden niet consequent weergegeven, het blijkt dat kleine letters rustiger zijn, ik zou zoveel mogelijk met kleine letters werken De opsomming van competenties in kleine letters Van buiten naar binnen wordt niet versterkt met een driehoek maar dat moet een lemniscaat zijn Mbo Ik heb … geplaatst achter verliefd worden en heb de hoofdletters bij h houden van weggehaald Ook heb ik toegevoegd en er moeite voor willen doen van buiten wie ben ik? wat wil ik? wat past bij mij? naar binnen Competenties

Vervolg op uw opleiding Maak met elkaar eerlijke en echte keuzes Train docenten (en leidinggevenden) in het geven van positieve feedback Creëer ruimte voor talentontwikkeling Talentportfolio

Complimenten Geef een ieder in uw groepje een compliment

Wat vragen werkgevers? TechNet bijeenkomst Delft juni 2011. Motivatie, ‘liefde’ voor techniek Beetje handig Veiligheid (Arbo) Sociale vaardigheden Opbouwende kritiek kunnen geven en ontvangen Aanpassen aan de werk/ klantomgeving Een lerende houding Klantgericht Initiatief tonen Omgaan met tijdsdruk Plannen Tekening lezen Creativiteit, Problemen oplossen/ oorzaak gevolg/ analytisch denken Ondernemerschap Kennis van moderne productie technieken Loopbaanleren Oriënteren op arbeidsgebieden in de techniek 20

Wat vragen werkgevers? Houding Zelfstandigheid Onderzoekende houding Willen Op tijd komen Betrouwbaar Inzetten, ik wil iets hoe wil ik daar komen Zelfstandigheid Zelf de regie nemen voor eigen loopbaan Leren kiezen Onderzoekende houding Succes ervaren VEEL

Wat vragen werkgevers, TechNet bijeenkomst Delft juni 2011. Motivatie, ‘liefde’ voor techniek Beetje handig Veiligheid (Arbo) Sociale vaardigheden Opbouwende kritiek kunnen geven en ontvangen Aanpassen aan de werk/ klantomgeving Een lerende houding Klantgericht Initiatief tonen Omgaan met tijdsdruk Plannen Tekening lezen Problemen oplossen/ oorzaak gevolg/ analytisch denken Ondernemerschap Kennis van moderne productie technieken Loopbaanleren Oriënteren op arbeidsgebieden in de techniek 22 22

LOB als rode draad bij de vernieuwde examenprogramma’s. Ronde 1 De belangrijkste uitgangspunten vernieuwing: aantal examenprogramma’s doelmatig en organiseerbaar beroepsgerichte programma’s fundament beroepskolom: vmbo basis voor mbo. Loopbaan Oriëntatie- en Begeleiding (LOB) wordt verankerd in alle beroepsgerichte programma’s. Elke sector gemeenschappelijk beroepsgericht deel (kernprogramma) belangrijkste competenties, vaardigheden, houdingen en kennis beroepspraktijk Elke sector heeft keuzedelen. mogelijkheden verbreding, verdieping, rekening houden met verschillen tussen leerlingen, individuele voorkeuren en regiokenmerken. In examenprogramma’s verschillen tussen leerwegen vmbo benoemd. Indeling in domeinen en kwalificatiestructuur stroomlijning met mbo, beroepsgerichte examen vmbo eerste proeve van bekwaamheid vmbo Wat betekent dat! Bron www.vernieuwingvmbo.nl/inhoud/

LOB, de rode draad Eigen loopbaan ontwikkeling vorm geven/ beelden krijgen. Oriëntatie op toekomstige opleidingen Reflectie op handelen en ervaringen Loopbaan portfolio

Aanbevelingen LAKSRAPPORT I. Meer LOB: rechten en plichten a. Bijzijn is meemaken b. Help ons, veranker LOB in het leerproces II. Een integrale aanpak van LOB: binnen en buiten de school a. Decaan, mentor en vakdocent samen b. Ook LOB in de les c. Betrek mijn ouders III. LOB in de breedte: oud en nieuw a. Gooi folders niet de deur uit b. Go social

WATER, ENERGIE EN NATUUR Ronde 2 De 7 werelden techniek/technologie, mens en commercie is overal VOEDING & VITALITEIT MARKET & MONEY MOBILITEIT EN RUIMTE Medisch & mens LIFESTYLE & DESIGN WATER, ENERGIE EN NATUUR SCIENCE & EXPLORATION

Argumentenmatrix Friesland College en Nordwin College

Een ‘wereld portfolio’ Werksoorten W E R L D N Onderzoek/ ontwikkeling Productie logistiek Inkoop/verkoop promotie/ marketing Personeel/ organisatie administratie leiding ZZP Onze planeet Verkeer, transport en ruimte Wetenschap & ontdekken Lichaam, voeding en gezondheid Geld en handel Creativiteit en ontwerpen

Wat vragen de mbo opleidingen? Wij leren ze het vak wel, als jullie ze nu ………… leren. Wat staat er op de puntjes? Wat vragen werkgevers van hun medewerkers?

De inhoud is het middel . Wat zijn dan de doelen? Leerlingen ontdekken hun passie Leerlingen ontdekken hun kwaliteiten en bouwen deze uit. Leerlingen leren hun kwaliteiten in te zeten Leerlingen leren reflecteren Eigenaarschap bij de leerling Leerlingen ontdekken hedendaagse beelden op het werken in de verschillende werkvelden/werelden binnen de regio Leerlingen krijgen beelden waar techniek/zorg allemaal zit. Leerlingen krijgen beelden van de mensen die werken in de verschillende werelden..

Vernieuwing vmbo Toekomstbestendig: - organiseerbaar - ontwikkelingen mbo en arbeidsmarkt Herkenbaar en overzichtelijk Verbeterde aansluiting vervolgopleidingen Continue vernieuwing / in de regio Vmbo = fundament beroepskolom

Van verliefd worden op naar houden van een sector Wat heb je nodig om verliefd te worden op het werken in een sector? Wat heb jij nodig om leerlingen te verleiden? Onderzoekend Uitproberen Grenzen opzoeken en verleggen Fouten mogen maken Er helemaal voor gaan Open Alles kan Energie gevend Nieuwsgierig

Appolo13 to ground control: Houston we have a problem! 'Vaardigheden voor de toekomst' Toespraak | 17-03-2014 Lezing van minister Jet Bussemaker (OCW Appolo13 to ground control: Houston we have a problem! https://www.youtube.com/watch?v=Z3csfLkMJT4 http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/toespraken/2014/03/17/lezing-minister-bussemaker-bij-symposium-knaw-vaardigheden-voor-de-toekomst.html

Uit de toespraak: Toch kwamen ze, 320.000 kilometer van huis, in een situatie die niet alleen alles vroeg van hun kennis, maar ook van hun vaardigheden. Het vroeg alles van hun creativiteit, hun samenwerking, hun communicatie. Het vroeg alles van hun moed, uithoudingsvermogen en flexibiliteit. Het vroeg alles van wie ze waren als mens.

De ‘V’ van vmbo staat daarin centraal. Waar leiden we voor op? LOB als rode draad in het onderwijs programma, wat betekent dat? Welke beelden hebben over de arbeidsperspectieven van onze leerlingen? Wat vragen werkgevers anno 2022 van hun medewerkers? Wat vraagt dat van mij als vakdocent, mentor, decaan en leidinggevende? Wat weet ik van de verschillende profielen en waar zijn kansen voor schooleigen keuzes? Als het profiel het middel is wat zijn dan onze doelstellingen, waar moeten we dan ECHT aan werken op het vmbo? Wat zijn dan onze waarden en doelen? Wat vraagt het mbo van hun studenten en hoe kan het vmbo daarop inspelen? Wat weten we over onze regio? Hoe geef ik daar vorm aan in mijn (vak) onderwijs? Wat zijn de consequenties van veranderingen in de onder en bovenbouw van het vmbo? ………………