De transparante organisatie Lezing voor Alliander 2 februari 2012 Lezing voor Alliander 2 februari 2012
De Context Internet: beschikbaarheid van informatie Sociale media en grotere macht consument Leugens, cynisme en wantrouwen complexiteit en snelheid generatie Y
Alles kan publiek worden
Transparantie is een keuze
“Maak zoveel mogelijk overheidsinformatie actief openbaar zodat iedereen zich een eigen oordeel kan vormen over bestuurlijke aangelegenheden.” “Lever die informatie zo aan dat die goed toegankelijk is.” Ombudsman kritiseert gebrek aan transparantie overheid
Transparant: zichtbaar, open en toegankelijk Een vrije uitwisseling van informatie: cruciale informatie belandt op het juiste moment en om de juiste reden bij de juiste persoon
De schaduwkanten Vertrouwelijkheid en privacy Angst om Controle te verliezen Kwetsbaarheid van bedrijfsgevoelige informatie Mogelijke devaluatie van expertise
Wat levert het op? vertrouwen zelfstandige medewerkers acceptatie en eigenaarschap correctie en daardoor betere informatie sneller/flexibeler/effectiever handelen
Hoe ziet een transparante organisatie eruit?
Opvattingen & overtuigingen What you give is what you get Eerlijk duurt het langst Wij hebben niet alle antwoorden
Je kunt alleen transparant zijn als je niets te verbergen hebt
Open & transparante cultuur
Vrije informatiestroom
Interne transparantie totstandkoming van besluiten financiële situatie benoemingen en beloningen rechtstreekse communicatie
Transparantie in prestaties
WholeFoods Market: ‘no secrets’
Transparantie voor klanten Toegankelijkheid website en gebouw Leesbaarheid brieven en facturen
Open voor feedback & co-creatie
Transparante medewerkers toegankelijk voor klanten open voor feedback zichtbaar met hun talent en expertise gebruiken vele communicatiemiddelen
Communicatieve Zelfsturing : laten zien waar je mee bezig bent en anderen laten participeren
Transparante leiders Zichtbaar toegankelijk & benaderbaar oprecht en eenduidig in communicatie geïnteresseerd
Implicaties Aanpassen schriftelijke informatie IT systemen aanpassen Leren omgaan met directe feedback een nieuwe etiquette ontwikkelen