Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen 2014 Zet je talenten aan het werk 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NAAR DE TWEEDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Advertisements

Het secundair onderwijs
Eeklo aan het werk: verslag van een inhaalrace Werkloosheidscijfers Eeklo Gregory Cremmerye.
CHEMIE ONTDEK JE TALENT EN LAAT HET OPENBLOEIEN vrij technisch instituut KUNST WETENSCHAP MAATSCHAPPIJ WELZIJN TALEN KANTOORADMINISTRATIE HAARSTILIST OUDERENZORG.
Op stap naar secundair onderwijs
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Het secundair onderwijs
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
Beroepsonderwijs tijdens de energie transitie Vergroten uitstroom naar (top)sector energie dankzij unieke samenwerking. : HAN.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
OnderwijsLoopbaanBegeleiding Leerlingen en ouders van het zesde leerjaar WELKOM Welkomstdia. Korte voorstelling persoon, CLB en OLB.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Hink Stap Sprong 6 is goed maar 7 is beter Fons Leroy.
Schooljaar Tom Billiet - PVOC Antwerpen NAAR DE DERDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
CLB-team OKAN Marie Hubain Nathalie Cnudde Orthopedagoog CLB-arts
Allochtonen op de Vlaamse arbeidsmarkt
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Het ontwikkelingsperspectief
Klaar met school en dan…? Kansen op de arbeidsmarkt en hoe pak je die? Jos Sanders, TNO.
Hoger onderwijs in cijfers Brussel, 03/02/2013. STUDENTEN INSCHRIJVINGEN HOGER ONDERWIJS
Programma Deel 1 CLB Deel 2 WICO scholengemeenschap studieaanbod
VTB Technasium Vakcollege
Structuur secundair onderwijs
Secundair onderwijs van de toekomst
Secundair onderwijs Studieaanbod.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
Onderwijs en Gender – Gender en studiekeuze in hoger onderwijs en de stap naar de arbeidsmarkt André Van Hauwermeiren.
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Panel Survey of Organisations. Soepel omgaan met personeel Panel Survey of Organisations Selectief selecteren Kleurt diversiteit de boekhouding? of snel.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Kinderen kansarm gezin
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Week 38/ /11/ Voor oktober vrezen velen onder ons een crash Wat denken wij?? Voor de VS zien we weinIg kans van een crash gezien.
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Stedelijk Lyceum Info basisscholen
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
De arbeidsmarkt voor MBO techniek in Haaglanden Peter Louter Den Haag, 23 januari
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
STEM monitor juli Doelstellingen STEM-actieplan STEM-actieplan streeft op middellange termijn naar: Meer starters en afgestudeerden.
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
Begin Rondleiding Begin Rondleiding Sven Beirnaert Onderwijs dichtbij (t)huis!
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Flankerend Onderwijsbeleid
studiedag Ongekwalificeerde Uitstroom door actiegroep
SCHOOLVERLATERS
Welkom! structuur van onze school
De maakindustrie in Midden-Limburg
De krappe arbeidsmarkt: tijdelijk of structureel?
Lancering campagne #YouLoveTech
Cijfergegevens leerrecht
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Transcript van de presentatie:

Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen 2014 Zet je talenten aan het werk 1

Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen 2014 Onderzoek naar de aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt Alle schoolverlaters van 2012 worden 1 jaar lang gevolgd (tot en met juni 2013) Succes wordt afgemeten aan het aandeel werkzoekende schoolverlaters na 1 jaar = rest% Aandeel schoolverlaters zonder werkervaring na 1 jaar Aandacht voor STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics)

Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen Aantal schoolverlaters Rest% Aandeel zonder werkervaring na 1 jaar 3,7%4,4%3,0% 10,8%12,9%8,6% ,0% 14,9% 11,1% 4,1% 5,1% 3,1% Enkele kerncijfers

Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen 2014 Regionale verdeling sv rest% = 10,4% sv rest% = 12,8% sv rest% = 14,7% sv rest% = 15,9% sv rest% = 10,8%

Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen 2014 Indeling naar scholingsniveau Professionele bach. Academische bach. Master ASO 3de graad BSO 3de & 4de graad TSO 3de graad KSO 3de graad Max. SO1 Sec. onderwijs 2de graad BuSO (OV3) DBSO MIDDENGESCHOOLDHOOGGESCHOOLD LAAGGESCHOOLD Ongekwalificeerd = geen diploma of getuigschrift secundair onderwijs Leertijd

Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen 2014 Vrouwen hoger geschoold dan mannen

Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen 2014 Aandeel naar scholingsniveau VlaanderenVlaams-Brabant Na 1 jaar

Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen 2014 Ongekwalificeerde uitstroom Vlaanderen Vlaams-Brabant

Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen 2014 Aandeel = 7,4% Rest% = 25,4% Aandeel = 8,2% Rest% = 27,0% Aandeel = 9,1% Rest% = 31,9% Aandeel = 12,2% Rest% = 31,9% Aandeel = 8,7% Rest% = 34,5% Ongekwalificeerde uitstroom Vlaanderen Aandeel = 9,5% Rest% = 30,6%

Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen 2014 Ongekwalificeerde uitstroom Minder Vlaams-Brabantse schoolverlaters t.o.v. Vlaanderen ongekwalificeerd naar de arbeidsmarkt én de aansluiting verloopt ook beter 9,5% van de schoolverlaters (6.985) komt ongekwalificeerd op de arbeidsmarkt (2012 = 10,5%) Vlaams-Brabant (818) = 7,4% (2012 = 8,7%) Aandeel zonder werkervaring na 1 jaar = 10,1% Vlaams-Brabant = 8,8% Max. SO1 = grootste probleem Droomjob vs activering

Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen 2014 Laaggeschoold Vlaanderen Vlaams-Brabant

Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen 2014 Aandeel = 10,9% Rest% = 24,5% Aandeel = 13,6% Rest% = 25,2% Aandeel = 14,0% Rest% = 29,2% Aandeel = 18,5% Rest% = 31,3% Aandeel = 14,4% Rest% = 32,1% Laaggeschoold Vlaanderen Aandeel = 14,8% Rest% = 29,2%

VlaanderenVlaams-Brabant (G)een diploma

Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen 2014 Laaggeschoold 14,8% van de schoolverlaters (10.884) is laaggeschoold = laagste aandeel de laatste 5 edities. Vlaams-Brabant = 10,9% Daling volledig voor rekening van ongekwalificeerde uitstroom 3 op 10 laaggeschoolden is na 1 jaar werkzoekend Vlaams-Brabant: rest% = 24,5% Leertijd is outstanding – rest% = 12,3% MAAR selectie is reeds gebeurd voor het laatste jaar. Vlaams-Brabant: rest% = 10,7% Leren en werken = positief maar DBSO heeft nog te veel een negatief imago BuSO verdient meer kansen

Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen 2014 Middengeschoold Vlaanderen Vlaams-Brabant

Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen 2014 Aandeel = 38,6% Rest% = 12,9% Aandeel = 43,3% Rest% = 9,6% Aandeel = 41,6% Rest% = 13,2% Aandeel = 40,1% Rest% = 14,4% Aandeel = 44,5% Rest% = 17,0% Middengeschoold Vlaanderen Aandeel = 41,4% Rest% = 13,3%

Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen 2014 Middengeschoold ASO3 Doorstromers stromen niet door schoolverlaters met ASO-diploma naar de arbeidsmarkt uit doorstroomrichtingen TSO3 - Maakt samen doorstromers die niet doorstromen Vlaams-Brabant = sv schoolverlaters komen uit een STEM-richting Vlaams-Brabant = 377 sv 2 richtingen op 23 = 51% van de schoolverlaters Opvallend veel schoolverlaters uit 2 richtingen -Humane wetenschappen: 1.216Vlaams-Brabant = 257 -Economie - Moderne talen: 1.150Vlaams-Brabant = 215

Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen 2014 Middengeschoold BSO3 BSO4 Pijnpunten -Kantoor en verkoop (2.148 schoolverlaters) -Zwakke schakels in de zorg (705 schoolverlaters) -Decoratieve technieken (303 schoolverlaters) -Hout – enkel Vlaams-Brabant Betere keuzes zijn -Bouw, behalve decoratie en schilderwerk -Koeling en warmte -Tuinaanleg en –onderhoud -Thuis- en bejaardenzorg -Toegepaste verpleegkunde -Voeding

Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen 2014 Middengeschoold BSO3 BSO4 Beroepsonderwijs moet toeleiden naar de arbeidsmarkt. Een 7 de jaar = noodzakelijk

Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen 2014 Middengeschoold TSO3 2 opties: naar de arbeidsmarkt of hoger onderwijs Prima voorbereiding voor PBA in zelfde vakgebied Techniek is (niet) chique -Nijverheidsrichtingen verliezen verder terrein -Dringend nood aan actie om vervangingsvraag te counteren Niet zo goed -Grafische communicatie en media -Gezondheids- en welzijnswet. -Sociale en technische wet. -Handel -Sport -Toerisme Denk ook eens aan -Bouw -Chemische procestechnieken -Koeling en warmte -Jeugd- en gehandicaptenzorg -Voeding

Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen 2014 Middengeschoold KSO3 Kleinste studieniveau – 1% van aantal schoolverlaters -Leidt toe naar sector die sterk afhankelijk is van subsidies -Weinig ‘uitwijkmogelijkheden’ naar andere sectoren -Verdringing door eveneens weinig kansen in hogere niveaus Artistieke vrijheid is duur -Rest% voor geen enkele opleiding lager dan 15% -Vrije beeldende kunst = populairste opleiding maar hoogste rest% Verbreding of alles voor de kunst? -4 STEM-richtingen in KSO3 -Verbreding naar andere jobs: optie of taboe?

Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen 2014 Hooggeschoolden Vlaanderen Vlaams-Brabant

Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen 2014 Aandeel = 50,5% Rest% = 6,2% Aandeel = 43,1% Rest% = 6,5% Aandeel = 44,4% Rest% = 7,3% Aandeel = 41,4% Rest% = 7,5% Aandeel = 41,1% Rest% = 9,0% Hooggeschoold Vlaanderen Aandeel = 43,7% Rest% = 7,2%

Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen 2014 Hooggeschoold PBA PBA = topniveau -Kleinste kans om na 1 jaar werkzoekend te zijn (niet Vlaams-Brabant) -Ideale mix tussen denken en doen -Maken knelpunten minder knellend M/V: verschillende keuzes, zelfde resultaat -63% vrouwen, vooral in conjunctuurongevoelige opleidingen -Mannen kiezen meer voor techniek Verkeerd kiezen is moeilijk, wel even nadenken over -Interieurvormgeving -Journalistiek - niet Vlaams-Brabant -Audiovisuele technieken (slechts 21 sv in Vlaams-Brabant)

Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen 2014 Hooggeschoold ABA Wel diploma maar opleiding niet afgerond -Uitstroom in Vlaams-Brabant (rest% = 7,1%) beter dan in Vlaanderen (rest% = 10,1%) -Grootste groep = Audiovisuele en beeldende kunst – Vla = 21%, Vlaams-Brabant = 10,6% -In veel opleidingen ligt rest% boven dat van middengeschoolden -Goede kansen in vakgebieden met tekort aan masters -Hoog rest% in opleidingen die bij de masters niet goed scoren -Kleine toename tegenover vorig jaar (van 904 naar 914) Vlaams-Brabant lichte daling (van 229 naar 225)

Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen 2014 Hooggeschoold MA Masteropleiding biedt vele mogelijkheden -Kansen op werk fractie kleiner dan PBA (niet in Vlaams-Brabant) -Mannen kiezen meer STEM, vrouwen meer voor ‘zachte’ opleidingen -Vrouwen even succesvol in wetenschap en technologie als mannen Iedereen master? -Aantal masters neemt toe (+ 322 – Vlaams-Brabant: + 92) -Overaanbod in sommige opleidingen dreigt met aanwervingsstop bij de overheid en lokale besturen Keuzevrijheid of keuzestress? -Aanbod aan afstudeerrichtingen is moeilijk te volgen -Keuzestress bij studenten -Gebrek aan transparantie voor werkgevers

Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen 2014 Hooggeschoold MA Liever wat minder -Kunstwetenschappen -Audiovisuele en beeldende kunst -Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen -Geschiedenis -Muziek -Communicatiewetenschappen -Sociologie -Criminologie -Journalistiek -Biologie

Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen 2014 Voornaamste conclusies 13% (10,8%) van de schoolverlaters is werkzoekend na 1 jaar, dit is een uitstekend resultaat gezien de huidige crisis (408) schoolverlaters doen geen werkervaring op tijdens dat eerste jaar. De ongekwalificeerde uitstroom daalt, 9,5% (7,4%) haalt maximaal een 2 de graad secundair onderwijs (1.001) ‘doorstromers’ uit ASO en TSO stromen niet door naar het hoger onderwijs. Technisch en beroepsonderwijs presteren het best bij de middengeschoolden MAAR nijverheidsrichtingen verliezen nog steeds terrein.

Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen 2014 Voornaamste conclusies Professionele bachelor (Master) is nog steeds het topniveau, een slechte keuze maken is moeilijk en de aansluiting met de arbeidsmarkt is schitterend. Vrouwen maken de meerderheid uit in PBA maar kiezen hoofdzakelijk voor onderwijs, zorg en sociaal werk Mannen kiezen meer voor techniek maar beiden zijn succesvol. Ook de masters bieden uitstekende mogelijkheden op een job. Aanwervingsstop bij de overheid en lokale besturen legt druk op minder arbeidsmarktgerichte opleidingen. Vrouwen kiezen meer voor technologie en wetenschap en dat blijkt een goede keuze.

Korte demo van de nieuwe detailtoepassing vdab.be/trends/schoolverlaters/detail/