Samen kennis genereren: Collegeopdracht Wikipedia Prof. dr. Paul van Tongeren, Jorrit Kiel, Anco Peeters
Overzicht presentatie 1.De opdracht 2.Hoe werkt Wikipedia? 3.Aanpak 4.Uitwerking 5.Resultaten 6.Reflectie Samen kennis genereren: Wikipedia 13 april 2010
1. Opdracht Maatschappelijke betrokkenheid College “Nihilisme en moraal” Verbeter een Wikipedia-lemma Samen kennis genereren: Wikipedia 13 april 2010
2. Hoe werkt Wikipedia? Samen kennis genereren: Wikipedia 13 april 2010 Vrije encyclopedie –Voor iedereen toegankelijk –Door iedereen aan te passen –Iedere bezoeker tevens redacteur Wikipedia hanteert een objectief perspectief –Info moet verifiëerbaar zijn –Geen origineel onderzoek
2. Hoe werkt Wikipedia? – Lemma’s Samen kennis genereren: Wikipedia 13 april 2010
3. Aanpak Gekozen lemma: “Nihilism” (Engelstalig) Inventarisatie bestaand lemma –Inhoud –Structuur Streefstructuur opgesteld Focus op twee inhoudelijke punten: –Ieder één onderdeel specifiek aangepakt –Overige wijzigingen van overige (kleine) problemen Samen kennis genereren: Wikipedia 13 april 2010
4. Uitwerking 1.Literatuur 2.Schrijven 3.Verwerken 1.Samenvoegen bestaande en eigen tekst 2.Overige puntjes 4.Evaluatie/terugkoppeling 1.Redigeren 2.Bijwerken 3.Evalueren Samen kennis genereren: Wikipedia 13 april 2010
5. Resultaten Inhoudelijke toevoegingen: –Paragraaf herschreven (1200 w.) –Paragraaf toegevoegd (500 w.) Structuur –Inleiding aangepast –Indeling veranderd –Bibliografie opgeschoond Samen kennis genereren: Wikipedia 13 april 2010
5. Resultaten…en vooral: Een beter begrijpbaar en meer coherent lemma op Wikipedia! Al blijven er altijd grapjassen die dit soort streken uithalen: Samen kennis genereren: Wikipedia 13 april 2010
6. Reflectie: wat leren we van deze werkwijze? Dwingt tot goede taakverdeling Maar wel onafhankelijk kunnen werken –Dynamisch aanpassen lemma Opgedane kennis toegankelijk verwerken –Encyclopedisch taalgebruik Terugkoppeling –Naar elkaar –Naar medestudenten en docent –Naar de Wikipedia-community Samen kennis genereren: Wikipedia 13 april 2010
6. Reflectie: wat voegt deze werkvorm toe? Samen kennis genereren: Wikipedia 13 april 2010 Maatschappelijke betrokkenheid –Academische kennis/vaardigheden gebruiken –Kennis toegankelijk maken –Meer dan een tekst die in een la verdwijnt! Open structuur –Dwingt tot goede verwijzingen –Kritische houding nodig –Stapsgewijs en direct kunnen aanpassen –Input medestudenten
Appendix: Hoe werkt Wikipedia? – Lemma’s Samen kennis genereren: Wikipedia 13 april 2010
Appendix: Hoe werkt Wikipedia? - Discussie Samen kennis genereren: Wikipedia 13 april 2010
Appendix: Hoe werkt Wikipedia? – Wijzigen Samen kennis genereren: Wikipedia 13 april 2010
Appendix: Hoe werkt Wikipedia? - Geschiedenis Samen kennis genereren: Wikipedia 13 april 2010