Samen kennis genereren: Collegeopdracht Wikipedia Prof. dr. Paul van Tongeren, Jorrit Kiel, Anco Peeters.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Advertisements

Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Uiterlijke structuur aanbrengen
Eindwerk zesde jaar.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Taal en rekenen in het mbo
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Compressie: het plan Overdragen 2009/2010 Groep 5.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Facilitair management in de zorg en duurzaam Adriaan van Engelen, directeur Milieu Platform Zorgsector
Methoden van Onderzoek
“Kun je dat beargumenteren?”: Kritisch denken in het curriculum
1 Overdragen van Informatica-Onderzoek Ad Feelders Blok 4, 2010/11.
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
TRAINING GEVEN ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2
Overdragen van de Informatica Peter de Waal Periode 4, 2009/2010.
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Stand van zaken ontwikkelingen
1 InternettechnologieRik Van de WalleGent, maart 2008 Reading Assignment Internettechnologie (ITech) Rik Van de Walle academiejaar
Een verhandeling bij marketing Belangrijke punten, afspraken, en tips Marketing Research Group K.U.Leuven.
NLT modules en excellentiebevordering
Omgaan met het gebruik van historische bronnen
Informatievaardigheden. Niveau 1. Basis. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
De kracht van informatie voor beleidsontwikkeling
Werken in K.U.Loket Syllabi. 1 ZoekmogelijkhedenVolledige lijst opvragen is ook mogelijk, maar kan lang duren Start in K.U.Loket de toepassing “mijn syllabi”
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Onderzoek doen een methodische aanpak
Presentatie projectplan werkgroepen
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Overdragen van de Informatica Peter de Waal Blok 2, 2007.
De indeling van een tekst
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Wat vinden jullie belangrijk bij het zoeken en krijgen van hulp?
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Grauwe Polder. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Kalenders plannen afnemen/ maken afnemen/ maken verzamelen/ rapporteren verzamelen/ rapporteren analyseren bespreken/ terug- koppelen bespreken/ terug-
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Centrum-West. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Actualisering Structuurvisie Aanpak. Opdracht 1.Actualiseren structuurvisie, niet helemaal overnieuw doen 2.Experimenteren met een open bestuursstijl.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Terugkoppeling herijkingswensen
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Het online opzetten, afnemen, beoordelen en verwerken van toetsen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Cijferloos lesgeven bij talen
Product van TU Delft, SEC
Groepsopdracht Vakblad maken voor de doktersassistent
Transcript van de presentatie:

Samen kennis genereren: Collegeopdracht Wikipedia Prof. dr. Paul van Tongeren, Jorrit Kiel, Anco Peeters

Overzicht presentatie 1.De opdracht 2.Hoe werkt Wikipedia? 3.Aanpak 4.Uitwerking 5.Resultaten 6.Reflectie Samen kennis genereren: Wikipedia 13 april 2010

1. Opdracht Maatschappelijke betrokkenheid College “Nihilisme en moraal” Verbeter een Wikipedia-lemma Samen kennis genereren: Wikipedia 13 april 2010

2. Hoe werkt Wikipedia? Samen kennis genereren: Wikipedia 13 april 2010 Vrije encyclopedie –Voor iedereen toegankelijk –Door iedereen aan te passen –Iedere bezoeker tevens redacteur Wikipedia hanteert een objectief perspectief –Info moet verifiëerbaar zijn –Geen origineel onderzoek

2. Hoe werkt Wikipedia? – Lemma’s Samen kennis genereren: Wikipedia 13 april 2010

3. Aanpak Gekozen lemma: “Nihilism” (Engelstalig) Inventarisatie bestaand lemma –Inhoud –Structuur Streefstructuur opgesteld Focus op twee inhoudelijke punten: –Ieder één onderdeel specifiek aangepakt –Overige wijzigingen van overige (kleine) problemen Samen kennis genereren: Wikipedia 13 april 2010

4. Uitwerking 1.Literatuur 2.Schrijven 3.Verwerken 1.Samenvoegen bestaande en eigen tekst 2.Overige puntjes 4.Evaluatie/terugkoppeling 1.Redigeren 2.Bijwerken 3.Evalueren Samen kennis genereren: Wikipedia 13 april 2010

5. Resultaten Inhoudelijke toevoegingen: –Paragraaf herschreven (1200 w.) –Paragraaf toegevoegd (500 w.) Structuur –Inleiding aangepast –Indeling veranderd –Bibliografie opgeschoond Samen kennis genereren: Wikipedia 13 april 2010

5. Resultaten…en vooral: Een beter begrijpbaar en meer coherent lemma op Wikipedia! Al blijven er altijd grapjassen die dit soort streken uithalen: Samen kennis genereren: Wikipedia 13 april 2010

6. Reflectie: wat leren we van deze werkwijze? Dwingt tot goede taakverdeling Maar wel onafhankelijk kunnen werken –Dynamisch aanpassen lemma Opgedane kennis toegankelijk verwerken –Encyclopedisch taalgebruik Terugkoppeling –Naar elkaar –Naar medestudenten en docent –Naar de Wikipedia-community Samen kennis genereren: Wikipedia 13 april 2010

6. Reflectie: wat voegt deze werkvorm toe? Samen kennis genereren: Wikipedia 13 april 2010 Maatschappelijke betrokkenheid –Academische kennis/vaardigheden gebruiken –Kennis toegankelijk maken –Meer dan een tekst die in een la verdwijnt! Open structuur –Dwingt tot goede verwijzingen –Kritische houding nodig –Stapsgewijs en direct kunnen aanpassen –Input medestudenten

Appendix: Hoe werkt Wikipedia? – Lemma’s Samen kennis genereren: Wikipedia 13 april 2010

Appendix: Hoe werkt Wikipedia? - Discussie Samen kennis genereren: Wikipedia 13 april 2010

Appendix: Hoe werkt Wikipedia? – Wijzigen Samen kennis genereren: Wikipedia 13 april 2010

Appendix: Hoe werkt Wikipedia? - Geschiedenis Samen kennis genereren: Wikipedia 13 april 2010