Contentmarketing Meten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Monitoring. Monitoring  Wat ‘zegt’ men over je website?  In blogs, op twitter, op een website, in een andere applicatie  Gebruik software om dat op.
Advertisements

SMC078+ Facebook The Adult Version. Meer resultaat met Facebook Inspireren, motiveren, cases & praktische tips Met z’n allen!
SEO Social Media. Facebook  Zorg voor activiteit op je pagina (likes, shares & reacties)  Verwerk je keywords in je infopagina en met name in het over.
Wat is het  Korte berichtjes publiceren (140 tekens).  Combinatie webloggen + instant messaging =microblogging  Opgericht (oktober 2006) door Obvious.
Social Media met boswachters Het geheim achter het succes Jeffrey van Heck Adviseur Online Marketing & Social Media.
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. •Strategie en advies. •Uitvoeren middelen, persberichten.
Woensdag, 27 juni 2007 Presentatie Snakeware New Media / MerkMakers Nieuwe Media.
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
Jan van Goch. Waarom loyalty? Hoe… • Loyalty moet leuk en simpel zijn • Deelnemers willen iets krijgen • Het moet iets opleveren • Gratis is belangrijk.
Heatmap.
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
ROI Driven Internet Marketing Strategies Joris Toonders.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
Topic 1: Social Media Innovative Generations © Innovative Generations.
SuccesfactorindicatorTargetActie Omzet Omzet per link/ advertentie100 EUR1.Bedrijven advertenties laten plaatsen 2.Online bedrijven/ websites benaderen.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 6: Kijken en vergelijken.
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
ONLINE STRATEGIE MMT – LAATSTE LESSEN – STRATEGIE UITWERKEN.
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
3 factoren die de Google Ranking bepalen 1. Pagerank 3 factoren die de Ranking bepalen: “ Goede content “ 2. Duur op website + social media knoppen 3.
Hoe wordt de ranking bepaald?. 3 factoren die de Google Ranking bepalen 1. Pagerank 3 hoofdfactoren die de Ranking bepalen 2. Duur op website + social.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 1: Wat is Google Analytics?
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 1: Wat is Google Analytics?
DÉ SUCCESFACTOR… BILLBOARD.COM. ONDERZOEKSVRAAG: WAT IS DE SUCCESFACTOR? Dat ben ik gaan onderzoeken…
Online Media Plan LOHC Nieuwe media commissie
Samen met Schuttevaer Omzet scoren met Google Welkom op de workshop Koersen op uw doelgroep!
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
Succesvolle websites Van bezoekers naar klanten. Hoe succesvol is uw website?
Webmaster ToolsWebmaster Tools Google Webmaster Tools Gedetailleerde rapporten over uw pagina's in Google. Weet wat google van u vind! Ontdek.
Inbound Marketing Plan
Contentmarketing Plan.
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Contentmarketing Nieuwe trends. ‘Each time I go outside the world is different. This has happened all my life.’ Jim Harrison and Ted Kooser.
Social media presentatie
Een expeditie waarin Social Media worden ingezet om U beter te presenteren EN gevonden te worden.
Online marketing Expert (in een week)
4. Online strategie Internet scorecard
5. De Klant De netwerkmaatschappij en De klant Minor Digital Marketing
Training voorbeeld voor
Online video strategie. ALGEMEEN YouTube is 2 de grootste zoekmotor, na Google Zoekopdracht Google geeft steeds meer videoresultaten Kan gelijk waar en.
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
DMK – week 2.
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Sessie 3: Je bent wat je publiceert 1. Programma De kracht van weblogs Praktijkoefening: Zelf een weblog maken met Blogger Wat kan ik ermee? 2.
Minor digital marketing Esmé van der Klei Laura Niessen Hotel-eventmanagent TIO Amsterdam.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
PRESENT.ME PRESENTATIE ALS VERVANGING VAN DE LEERKRACHT?
Wat schrijf je wel en niet op jouw website?? door Mart Rienstra.
Maak je website beter vindbaar!
Google Analytics Statistieken over je website
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Analyse Analyseren van sociale media
Social Media & Sport Deel I
Heatmap.
Promoting the candidate
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
Wouter Lamme “Vindt de beste online supermarkt!”
Wie is wie? Roze = Ik ben Laura Ophof – Bosch, Marketing- en communicatiemanager NPO Zapp en Zappelin Geel = Ik ben Liesbeth Demmenie – Lergner, Productmanager.
Tentoonstellingscatalogus of digital exhibition report?
By Dionne, Nadia en Danielle
Transcript van de presentatie:

Contentmarketing Meten

Geen cijfers om cijfers Wat betekenen de cijfers? Link de data met je strategie, weet wat je evalueert en waar je naartoe werkt

Meten Awareness Consideration Conversion http://www.arteveldehogeschool.be/drupalkarendegroof/module/module_contentmarketing/ppt/measure-content-marketing-infographic.png http://www.pamorama.net/2013/08/24/content-marketing-how-to-measure-its-effectiveness-infographic/

Continu proces ‘Tracking user performance and feedback is key to optimizing’ Meten – bijsturen – meten Bereik Sentiment Engagement Impact van elk stukje content meten

Meetbare doelen Als content marketing wordt ingezet om een boodschap te laten delen = tactiek De gekozen tactiek kan aan meetbare doelen worden verbonden Voorbeeld: Strategie van ‘brand awareness’ kan worden vertaald naar een tactiek van ‘content sharing’. De middelen zijn bijvoorbeeld tips via Twitter en Facebook of infografieken op Pinterest en instructiefilms op YouTube

Onderzoeksmethodieken Kwantitatief onderzoek Kwalitatief onderzoek Webstatistieken Gebruikerstest (usability) (online) enquête Eyetracking A/B test en multivariate test Klantbeoordelingen en feedback Eyetracking (registreren oogbewegingen ) Persona’s Expert onderzoek Benchmarking

5 fases van je content marketing Bereik Potentiële klanten kunnen je merk zien/beleven Acquisitie Gebruikers bezoeken je site/page/app via verschillende kanalen Activatie Gebruikers gebruiken je site en engageren er mee Retentie Gebruikers komen terug, meerdere keren (via newsletters, apps…) Revenue Gebruikers brengen je geld op

Meten is Weten

Doelen kwantificeren Per kanaal of tactiek wordt een doel gekwantificeerd Deze concrete doelen zijn dan meetbaar Ze dienen bijgesteld te worden indien de doelen niet worden gehaald Voorbeeld: na 3 maanden 150 likes erbij op Facebook op die bepaalde content Voorbeeld: discussie starten op LinkedIn, na 1 maand aantal leden met 10% laten toenemen

Weeral KPI’s KPI’s bepalen waarom je iets doet Metrics bepalen waar en hoe je daaraan werkt Als het management je kpi’s niet bekrachtigt heb je geen steun Optimaliseren maar behoud de focus Onderscheid opvallend, dringend en belangrijk. Doelen en targets voor afgelijnde taken zorgen daar voor

Methode Verschillende KPI’s nemen en combineren die een ‘interestscore’ geeft per item Enkels de artikels die goed scoren op de homepage Inhoud bundelen en inzetten op verschillende kanalen

http://www. arteveldehogeschool http://www.arteveldehogeschool.be/drupalkarendegroof/module/module_contentmarketing/ppt/analytics.jpg

Algemene data die wordt gemeten Bekijk altijd databundels, niet op microniveau (per pagina) Pdf content meten en papieren vanaf p 19

Algemene data die wordt gemeten Bezoekers Aantal bezoeken & nieuwe bezoekers Terugkerende bezoekers Bezoekers uit hoeveel/welke landen Bounce rate (bezoekers die de site meteen verlaten) Bezoekers die actie ondernemen Bezoekers die een aankoop doen

Algemene data die wordt gemeten Links Welke sites linken naar jou? Helpt dat, of net niet? Meten via Google Analytics (aangepaste rapporten)

Algemene data die wordt gemeten Thema’s Tijd op de site/pagina Welk is de meest populaire content Welke thema’s worden veel bezocht Welke combinatie aan pagina’s is populair Op welke pagina’s landen bezoekers? Gaan ze dieper in de site of vertrekken ze? Hebben ze de pagina doorgenomen? Hebben ze iets opgebracht? Welke zijn de beste pagina’s (via GA, aangepaste rapporten)

Algemene data die wordt gemeten Hoe komen ze op de site Via welke campagne komen ze op de site Via welke social media kanaal komen ze op de site Hoeveel nieuwe vs terugkomende bezoekers Meten via Google Analytics (aangepaste rapporten)

Algemene data die wordt gemeten Thema’s Via welke kanaal/campagne komen ze op de site Meten via Google Analytics (aangepaste rapporten)

Algemene data die wordt gemeten Meet bezoekers uit specifieke campagnes Via Google Analytics URL Builders Voorbeeld: Source = Facebook Medium = CPC Keyword = naam van het woord

Algemene data die wordt gemeten Beste moment Op welke dagen komen bezoekers? Op welke uren komen ze? Momenten zijn heel belangrijk Hierop moet je je socialmedia afstemmen Je leeft mee op het ritme van je publiek Meten via Google Analytics (aangepaste rapporten)

Brand data Brand mentions: Hoe regelmatig spreken mensen over ons? Brand sentiment: Met welke emotie spreekt men over u? Share of voice: Hoe verhoud uw aantal ‘mentions’ zich met deze van je concurrentie? Branded search: Hoe regelmatig zoeken mensen ons op? Brand positioning: Met welke keywords (ev. Combinaties) doen ze dit

Social media data Welk toestel/browser gebruiken ze Socialmedia impressies Hoeveel volgers/subscribers Hoeveel shares/likes Hoeveel reviews Feedback monitoren Comments mentions Social posts

Social media data Facebook: Twitter: YouTube: wekelijks totaal bereik (‘saw this post’) nieuwe fans ÷ totaal fans Twitter: totaal followers & totaal retweeters nieuwe followers ÷ totaal followers YouTube: totaal views Nieuwe subscribers ÷ totaal followers

Social media data Google Plus: LinkedIn: totaal ‘toegevoegd aan hun Circle’ & totaal van mensen die content delen ‘Newly added to Circles’ ÷ ‘have you in Circles’ LinkedIn: totaal impressies nieuwe followers company page ÷ totaal followers company page

Best kleine stukjes content regelmatig posten Recycleren = oude content hergebruiken

Retentie Klanten behouden! Meet hoe regelmatig bezoekers terugkomen Iemand behouden is beter dan enkel de focus te leggen op nieuwe klanten Meestal bezoeken mensen de pagina verschillende keren voor ze converteren (bvb iets kopen) Meet hoe regelmatig bezoekers terugkomen Hoeveel tijd hebben ze nodig om te converteren?

Loyalty Loop

Tools Website Real-time monitoring Social media Google Analytics (Gigya,…) Real-time monitoring Socialbakers Social media Hootsuite Simplymeasured (gratis + data naar Excel) http://simplymeasured.com/free-social-media-tools/ Netpeak

Tools Benchmark (vergelijken met concurrentie) monitor.wildfireapp.com (gekocht door Facebook) www.rivaliq.com (15tal brands vergelijken, betalend, 14 gratis) Google Trends (www.google.be/trends) http://barnraisersllc.com/2013/03/7-charts-show-google-trends-businesses-grow/

Tools Influencers Klout: meet het effect van je eigen activiteiten, en je kan vergelijken met anderen, je kan analyseren wie per topic invloedrijk is. Peerindex Kred Appinions

Bronnen How to create change http://www.slideshare.net/Unwired/how-to-create-change Door Oscar Berg Handboek Content Strategie http://www.handboekcontentstrategie.nl/ Door Patrick Petersen