Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Advertisements

LOB ????.
Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Het ontwikkelingsperspectief
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
De waarde van cultuureducatie
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
“Samen Sterk”. Ontstaan uit “NL Doet” Maart 2011.
Benodigde competenties in de bibliotheek van de toekomst
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Evaluatie van een proces
Van, voor én door het onderwijs.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Begeleidingsplannen GGZ
Problems are our friends, (problems are inevitable, you can’t learn without them) (Michael Fullan)
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Naar de top Loopbanen van leerlingen met een beschikking praktijkonderwijs 25 september 2009.
Hoe een loopbaandialoog te voeren
Resultaten BPV-evaluatie
LOB instrumenten Aanbod van de kenniscentra aan VO en MBO ter ondersteuning van loopbaanoriëntatie en -begeleiding.
Identiteitsleren in Lifelab
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Welkom! Informatieavond groep
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Eindhoven 20 januari 2010.
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Zorgstructuur op basisschool Pius X
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Zoetermeer 27 januari 2010.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Voortijdig schoolverlaten
Advies; verder in 2015 met het Scholennetwerk en netwerkscholen?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
LOB binnen Taalbrug DG.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Praktijkervaring en reflectie
Voorlichting rsg de Borgen. Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je past.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Leren kiezen, kiezen leren? Frans Meijers Elzendaal College, Boxmeer Sociaal-cultureel centrum Myllesweerd, Mill November 2012.
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
De jeugd heeft de toekomst Uitwerking proces door; Esther Radia Mieke Ruben Rene.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
EPA’s Gersten Jonker Alex Muller Beatrijs Vermeulen Anouk Straus En Elize Oosterling Wim Meijer Marijke Eurelings.
De kracht van het pedagogische verhaal Theodoor van Baars en Marja Liefaard 15 oktober 2015.
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Transcript van de presentatie:

Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie Peter den Boer © IVA

Wat gaan we doen? Ik U Wat is ITP? Hoe ziet het proces eruit? Koppeling Wat doet u al? Hoe moet ITP daaraan gekoppeld worden? Arbeidsidentiteit en Loopbaancompetententies Moet dat met Pro-lln? Kan dat met Pro-lln? Dilemma’s en keuzes rond transitie Hoe zit dat bij u? Stappenplan naar ITP-ontwikkeling Hoe vertel je het ouders, leerlingen, collega’s / docenten? © IVA

ITP – werk in uitvoering 2005: - boekje European Agency met model ITP 2006/2007 work@work – eerste uitwerking concept 2007/2008 work@work Plus thema 4 – uitwerking op scholen Centraal: TRANSITIE – verandering van focus © IVA

ITP Documenteert verleden, heden en toekomst Sluit aan op IOP Doel: omstandigheden, medische geschiedenis hobbies, vrije tijdsbesteding, waarden en culturele achtergrond, competenties, vaardigheden wensen Sluit aan op IOP Doel: De kans op werk te vergroten Aansluiting werk – jongere te bevorderen Autonomie, zelfkennis en zelfvertrouwen te bevorderen Win-win met werkgevers te bevorderen © IVA

Principes 1 Informatie, orientatie, observatie Opleiding / training en certificering Empowerment, werk, nazorg Jongere (leerling) Ouders / familie School Maatschappelijke ondersteuning Werkgevers     © IVA

Principes 2 Vanuit intake naar herhaalde actie én evaluatie Jongere Geeft eigen wensen, competenties, interesses en behoeften aan Begeleidt bijeenkomst, zorgt dat iedereen aan bod komt Zorgt dat de benodigde informatie beschikbaar is of komt. Zorgt dat afspraken worden gemaakt over taken. Zorgt dat daar de volgende bijeenkomst op teruggekomen wordt Jongere Vanuit intake naar herhaalde actie én evaluatie ITP van de leerling Geven verwachtingen aan en hun beeld van de leerling en zijn/haar toekomst Contactpersoon Familie Deskundigen Docent geeft een beeld van de leerling, diens peroonslijke en onderwijs geschiedenis. Andere professionals geven informatie over de vereiste competenties op de arbeidsmarkt n.a.v. wensen van de leerling © IVA

Plaats ITP Relatie tot: IOP / handelingsplannen en bijstellingscycli Leerlingvolgsysteem Stagebeoordeling Portfolio Sectororiëntatie Arbeidskundig onderzoek Beroepskeuzetests …. © IVA

U Wat voor instrumenten heeft u al in huis en welke informatie wordt daarmee verzameld Aan welke instrumenten zou ITP gekoppeld moeten worden? Waar zit de aansluiting of overlap? © IVA

Transitie Overgang – hobbel Praktijkschok Eigen ergaringen met stage, begin loopbaan © IVA

Arbeidsidentiteit - ontwikkeling (Meijers en Wardekker, 2001) grens-ervaring interne dialoog externe dialoog Identiteit “Natuur” verwarring emotie -> “Cultuur” betekenis <-cognitie commitment <--> exploratie © IVA

Arbeidsidentiteit (Meijers, 1995) Wie ben ik? Wat wil ik? Arbeidsidentiteit: Wat betekent arbeid voor mij? Wat wil ik door middel van arbeid voor mijn omgeving betekenen? © IVA

Hoe kom je eraan? Door te participeren en te ervaren – DOEN Is nooit af Geeft wel richting – ook aan leren – ‘zelfsturing’ © IVA

Leren kiezen – zelfsturing (Den Boer e.a., 2003) Grenservaring Arbeids- identiteit Zelfsturing Verwerking Onderzoek 2005: Zonder expliciete aandacht voor reflectie gebeurt er niets! © IVA

Principes 3 Reflectie op confrontatie W E R K (her)oriëntatie curriculum Confrontatie Met arbeid en beroep OPLEIDING (her)oriëntatie curriculum (her)oriëntatie curriculum Start opleiding JONGERE Voor- geschiedenis © IVA

Loopbaancompetenties (Kuijpers, 2003) Capaciteitenreflectie – onderzoeken wat je kunt Motievenreflectie – onderzoeken wat je wilt Werkexploratie – onderzoeken hoe de wereld eruit ziet Netwerken – zorgen voor kennissen Loopbaansturing – de volgende stap zetten – niet blijven hangen in reflectie – DOEN! © IVA

U Moet dat ook met Pro-leerlingen? Kan dat ook met Pro-leerlingen? © IVA

L e e r l i n g VISIE Wie/ wat bepaalt beroepsperspectief? TRANSITIE Is dat een lineair of cyclisch proces? Wanneer begin je ermee? TRANSITIE PROCES INSTRUMENTEN PARTIJEN Informatie verzamelen Doel bepalen Kwalificering Empowerment Werk Nazorg L e e r l i n g O u d e r s / g e z i n B e d r i j f S c h o o l Inspectie Overheid REGIE Wie? Vast – verschuivend? LVS met o.a. Comp beoordeling Stage beoordeling IOP/ handelingsplan ITP PF Melba Beroepskeuzetest SAMENHANG Onderling Met doelen van partijen Met proces EIGENAARSCHAP Van proces Van instrument Maatschappelijke organisaties Docent, stagebegeleider, coach Uitstroommeting Mast Waar sta je? Wat kun je? Waar wil je heen? Wat heb je nog nodig? Consequenties voor inrichting onderwijs Consequenties organisatie school STAGEBEGELEIDING Afstemming © IVA

Visie Wie / wat bepaalt beroepsperspectief jongere? Cyclisch of lineair? Wanneer begin je ermee? Hoe ga je om met niet-realistische beroepswensen Vooral algemeen op of (meer) beroepsspecifiek opleiden? © IVA

Samenhang en eigenaarschap instrumenten nu en straks LVS – gebruik maken info voor ITP – eigendom school – relatie ITP-IOP-PF-Pop IOP / handelingsplannen – ITP deel IOP? – IOP onderwijskundige uitwerking ITP PF Pop Arbeidskundig onderzoek Stages Beroepsoriëntatie en beroepskeuzetestst ….. © IVA

Bij het schema Spoorboekje nodig: Wie doet wat wanneer? Overzicht van wat er in welke klas gebeurt Welke docenten hebben de totale lijn in beeld – stagedocenten hebben dat meestal goed op een rij – hebben ook een beeld van (missende) competenties (bij de leerling). Betekenis competenties voor docent duidelijk maken ivm transitie  maak een schema voor docenten  Maak een schema voor de leerlingen © IVA

Stappen naar ontwikkelplan Leg het de docenten goed uit waar het nodig voor is – voorkom: ‘transitieplan is het zoveelste plan dat moet’ Instrument in voor leerlingen begrijpelijk taal voor ouders en leerlingen met voor leerlingen bruikbare en nuttige functies bij voorkeur in beelden ITP is er feitelijk al – alle info is er, maar het is als ITP nog niet herkenbaar; DUS: Schema maken om in beeld te brengen wat je al doet en wie welke informatie heeft Blijft de grote lijn van de doorstroom van de leerling in beeld? © IVA

U Wat vertelt u nu aan een leerling als hij of zij bij u op school begint over wat er na school komt en hoe u hem of haar daarop voorbereidt? Als u dat nu aan een beginnende leerling bij u op school zou moeten vertellen, wat zou u dan vertellen? Hoe vertelt u morgen uw collega’s op school wat ITP is en waar het goed voor is? © IVA

Literatuur European Agency for Development in Special Needs Education (). Individuele Transitieplannen. Begeleiding bij de overstap van school naar werk. www.european-agency.org. F. Meijers, M. Kuijpers & J. Bakker (2006). Over leerloopbanen en loopbaanleren. Loopbaancompetenties in het (v)mbo. Driebergen: Het Platform Beroepsonderwijs M. Kuijpers, F. Meijers & J. Bakker (2006). Krachtige loopbaangerichte leeromgevingen in het (v)mbo: hoe werkt het? Driebergen: M. Kuijpers (2003). Loopbaanontwikkeling. Onderzoek naar ‘competenties’. Enschede: Twente University Press. F. Meijers (1995). Arbeidsidentiteit. Studie- en beroepskeuze in de post-industriele samenleving. Alphen a/d Rijn: Samsom HD Tjeenk Willink Peter den Boer, Kariene Mittendorff & Titia Sjenitzer (2004). Beter Kiezen. Onderzoek naar keuzeprocessen van jongeren in het vmbo en mbo. Wageningen: Stoas Onderzoek. © IVA

Contact Peter den Boer IVA Beleidsonderzoek en advies Unit Werken en Leren prdenboer@uvt.nl 013 466 8462 06 12529533 © IVA