Naar een proactief en servicegericht team? Peter Rooze, 12 maart 2010

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Taskforce Strategische Personeelsplanning
Advertisements

Onze kernwaarden.
situationeel leiderschap
Binnen een VPG-setting
Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Implementatie van de UNCO-MOB
Succesfactoren van teamcoaching
Aanpak voor een top team
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Informatiediensten bij DNB Heterdaadsessie Papieren Tijger Netwerk 29 september 2009.
Hoe duurzaam ben jij? Peter Rooze 25 juni 2011 Innoveren met Personeel©
Motivatie van de professional Willy Limpens
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Visie Mensontwikkeling WSD
Klantgericht werken, Kanalen in balans
COMPETENTIEONTWIKKELING
Facility management en inkoop
Doel Doel: doelmatigheidsverbetering van 5% in poliklinische team (amputatie, pijn en overig) -> snellere instroom -> betere doorstroom -> reguleren.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
ICTB/NB Projectmanagement.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Organisatiestructuur en
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Proces en Product.
Competentiecatalogus Mechatronica
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Hoe wil ik mijn medewerkers sturen?
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Van Oud naar Nieuw. Waarom veranderen? Omslag is vooral: De klant centraal stellen Focus op kwaliteit en resultaat.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
AA OPTIMAAL VAN BUITEN NAAR BINNEN. Inhoud Welkom Inhoud presentatie -Korte introductie -Onderzoeksopzet -Huidige situatie -Onderzoeksresultaten -Belemmeringen.
VHIC Leergang Record Manager (LARM) Najaar 2005
Introductie OHSAS
5S in Velsen.
5S in Velsen.
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Een project van de Korengroep
Opzet, planning en uitvoering van projecten
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Workshop ‘visieversneller’
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Presentatie projectplan werkgroepen
MANTELZORGGESPREK.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 4 Onderdeel : STRUCTUUR.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Ontwikkelt en produceert o.a. printplaten High-mix, low volume, dus veel engineers in dienst.
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Zelfevaluatie Raad van Toezicht
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
De scope van het project
Transcript van de presentatie:

Naar een proactief en servicegericht team? Peter Rooze, 12 maart 2010 Samen in ‘control’ Naar een proactief en servicegericht team? Peter Rooze, 12 maart 2010

Inhoud Nu: Gewenst: Traject van verandering: Wat is opgevallen (organisatie-, team-, persoonlijke ontwikkeling. HR: Wat is de potentie/prestatie verhouding. Foto: Ontwikkelprofiel. Gewenst: In ‘control’ komen: ontvlechten Traject van verandering: Randvoorwaarden Valkuilen Activiteiten

NU: Opvallend organisatie ontwikkeling Geen duidelijke doelstellingen en te behalen resultaten (o): Wat moet nu geleverd worden? Wanneer doen we het goed? Lastig om te bepalen wanneer je het goed doet. Wie is de klant, wie is de opdrachtgever, wie is de eigenaar? Geen objectivering van workload (kwalitatief en kwantitatief)(o): Wat is de normformatie (workload uitgedrukt in fte). Lastig objectief te bepalen wat werkdruk is. Is er nu te veel werk of ontbreken de competenties? Organisatievorm (structuur) is onduidelijk (o,t): Willen een team zijn, maar weten niet wat dit betekent. Is het team nu de hele afdeling (Administrateur, Adviseur en assistent)? Of is het team de mensen die voor de afdeling (klant) werken. Zijn we nu met alle verantwoordelijk voor alle klanten of heeft ieder een deel?

Nu: Opvallend teamontwikkeling Onduidelijkheid noodzaak van samenwerking gerelateerd aan klantvraag/opdrachtgever (t): Staan we nu samen (adviseur, administrateur, assistent) voor een klant vraag? Is nu de dienstverlening afdelings-, persoonsgebonden (legacy). Dilemma: Voor mezelf of voor het team gaan (t): Samenwerken kost tijd en wat gaat het me opleveren. De kans is groot dat ik mijn eigen werk niet gedaan krijg. ‘Vertrouwen’ is in ontwikkeling (t,p): Voorlopig behoefte aan eenduidige leiding (hulp bij het richting geven in onzekere situatie). Bewustzijn van eigen rol en verantwoordelijkheid (zelfvertrouwen,competent, ambitie).

Nu: Opvallend persoonlijke ontwikkeling (po) Gering innovatievermogen: mentale en functionele flexibiliteit en adoptievermogen (p): Wordt groot beroep op gedaan; leidt tot stress Onvoldoende capaciteit: Merendeel van medewerkers is nog niet uitgerust met de juiste kennis en vaardigheden om alle taken uit te voeren (zie inzetbaarheidsprofiel schets van afdeling). Achterstallig onderhoud (p): Feedback op functioneren (beoordelen adh van doelen en afspraken). Persoonlijke ontwikkelplan (wie ben, wat wil ik, waar ligt mijn toekomst). Toekomst organisatie en mijn plaats hierin Behoefte aan sturing (leiding), (zie 1).

NU: Opvallend organisatie, team, persoonlijk Ontbreken toekomstperspectief (o,t,p): Werken en communiceren op basis van impliciete veronderstellingen (niet open); leidt tot suboptimalisatie. Moeilijk loslaten van oude situatie. Onzekerheid, stress, geen keuze maken. Niet afgemaakt werk (t,p): Productcatalogus e.d. Vragenlijst over knelpunten Mirjam. Niet effectief en efficiënt werken (o,t,p): Veel deeltijders (drie full-timers) is gelet op instabiele situatie onvoordeling: weinig ruimte voor correctie en leren (evalueren) en tijd voor coördinatie en communicatie. Afhankelijkheden die slecht zijn te beïnvloeden (ICT), kennis elders of bij collega’s Veel tijd besteden aan correcties

- + Ambiter Innovator Opfrisser Meester 67,5% 0 % 12,5% 25 % 70% % Laag Hoog Potentie - Prestatie 67,5% 0 % 12,5% 25 % Innoveren met Personeel© 70% gewenst % 10 % 20%

Nu: Ontwikkelprofiel van organisatie, team en persoon Persoonlijke ontwikkeling Team ontwikkeling Organisatie ontwikkeling

Gewenste Ontwikkellijnen in ‘control’ komen weten waaraan je toe bent Organisatie ontwikkeling (structuur) Team ontwikkeling (relaties) Persoonlijke ontwikkeling (competenties)

Traject Opstelling Spelopvatting Geschikt/Ongeschikt Huidige organisatie Doelen/resultaten Gewenste organisatie Doelen/resultaten Opstelling Vorm (team?) Vorm (team?) Spelopvatting Competenties TBV Competenties TBV Geschikt/Ongeschikt Persoonlijke ontwikkeling Team ontwikkeling Organisatie ontwikkeling

DOT,Nieuwbouw, AO/IC, Vervanging ROC’s opdrachtgever klanten klanten klanten klanten DOT,Nieuwbouw, AO/IC, Vervanging ROC’s SLA menukaart Accountmanagement/ Servicemanagement Wensen/eisen Gewenste organisatie Doelen/resultaten Competenties TBV Vorm (team?) Workload Competenties Normformatie (nu, korte en langere termijn) Persoonlijke ontwikkeling Team ontwikkeling Organisatie ontwikkeling

Persoonlijk ontwikkelplan maken. Huidige Competenties TBV Gewenste Competenties TBV Geschikt/Ongeschikt Vaststellen ontwikkelpunten persoonlijk functioneren: functioneringsgesprek/doelstellings-gesprek. Potentie vaststellen. Slaagkans bepalen. Persoonlijk ontwikkelplan maken.

Doelen en resultaten afspreken Bepalen organisatievorm: Huidige organisatie Doelen/resultaten Gewenste organisatie Doelen/resultaten Opstelling Doelen en resultaten afspreken Bepalen organisatievorm: Beschikbaarheid bepalen (8 uur??) Normformatie SLA’s (menukaart)

Wat is ‘the name of the game’. Aanvallen of verdedigen. Vorm (team?) Vorm (team?) Spelopvatting Wat is ‘the name of the game’. Aanvallen of verdedigen. Ieder voor zich of één voor allen, allen voor één (verantwoordelijk voor alle klanten of alleen voor één klant. Teamontwikkeling: relaties bouwen.

Valkuilen Suboptimalisatie: Op basis van bestaande interne inzichten werken zonder rekening te houden met de klanteneisen en toekomst (DOT,Nieuw Bouw, AO/IC, Vervanging ROC’s). Ontbreken klantfocus bij bepalen prioriteiten! Ontbreken van (externe) communicatie (servicemanagement/accountmanagement). Opdrachtgever, klanten, e.d. Ontbreken besluitvormingsproces: besluiten nemen waar ze horen. Wat zijn de verantwoordelijken/bevoegheden en ligt deze binnen de invloedsfeer van de Afdeling? Managen/beïnvloeden van omgeving: ‘garbage in garbage out’

Randvoorwaarden Afspraken met klanten en opdrachtgever of kwaliteit en kwantiteit. Doelstelling (SMART) en resultaten bekend en gecommuniceerd. Bepalen van formatie (norm). Commitment van het team! Roadmap: taakafbakening Mirjam. Wat kan Mirjam nog doen en wat is haalbaar in relatie met opdracht.

Activiteiten Commitment diagnose en aanpak. Voorbereiding werkconferentie: doel plukken laag hangend fruit, maken basis samenwerking. Account/servicemanagement starten. 1ste Werkconferentie: Bepalen voorlopige werkwijze/taakverdeling. Oplossen dagelijkse operationele problemen (binnen invloedsfeer). Benoemen randvoorwaarden (boodschappenlijst) Start teamontwikkeling Traject starten persoonlijke ontwikkeling (PO) Implementatie op werkplek Opzet gewenste situatie. 2de werkconferentie: Afspraken invoering. PO update: wil ik dit, kan ik dit?