De Turbine-elektrische auto

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Alternatieven wachten op grote technologiedoorbraken” Presentatie ir. Rein Willems President-directeur Shell Nederland B.V. Jaarcongres KIVI NIRIA Thema:
Advertisements

Intelligente en Schone Voertuigen: Wat, Welke...
START DIA.
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
7.4:energie voor een duurzame toekomst
Het reisburo van de toekomst? 10 SEPTEMBER 2013 Via Actuele signalen naar mogelijkheden voor retailing in de reiswereld….
Kwantificeren van milieuprestaties van gebouwen.
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Leiding geven aan projecten Commercie en subsidie.
Rotary Scherpenzeel Woudenberg – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Duurzame aandrijving en hybride
Waterschap Rivierenland
Milieuproblemen in Nederland
1 Welkom bij Transitie Roermond. Transition Towns zijn lokale gemeenschappen (steden, wijken, dorpen, buurten) die zelf aan de slag gaan om hun leven.
Meester Frederic presents
Elektrisch rijden: wat meldt de wetenschap ? & milieuprestaties
H4 Klimaatbeleid in de praktijk
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Stadsverwarming en alternatieven Gemeente Amsterdam, 18 april 2007, Cooperaties/huurders 19 april 2007, Teus van Eck.
CO 2 emissies transport. Nederland vergeleken met andere EU landen Jan Anne Annema.
De ecologische voetafdruk
Hoe komen producten tot stand?
Landelijke onderwijsdag Productschap Zuivel
Presentatie InfraTrends 13 juni Bert Klerk Werkzaam in wereld publiek-privaat Uit de trein, in de auto.
Economische Crisis Hoofdstuk 1, paragraaf 3.
Duurzaamheid, een kwestie van verdienen
WELKOM in het AVIODROME
Indonesië.
Een project in het kader van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit
Hoe en waarom brengt de burger zijn snoeihout snel naar de biomassa verbrander? Van consument tot biomassaleverancier.
Van mondiale klimaatuitdaging naar locaal klimaatbeleid Kornelis Blok Gemeente Utrecht, 22 april 2008.
Naar een duurzame delta Praktijkcase De Groene Hub
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv klimaatbeleid VN-klimaatconferenties ongeveer elke 2 jaar Kyoto-verdrag: rond 2010 moet CO2-uitstoot.
Domotica beleid en inzet VWS
Regionale regisseur nodig voor energiebesparing en verduurzaming Teus van Eck kiEMT, Early Mornin’ Toast Hoenderlo,11 maart 2009.
De alternatieven voor warmte in de gebouwde omgeving, een globale beschouwing Teus van Eck Rotterdam 12 september 2006.
MAATSCHAPPELIJKE VERANTWOORDELIJKHEID
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
Rotary Leusden – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Duurzaam Innoveren De Turbine-elektrische auto. Inhoud > Onderwerp > Onderzoeksvragen * Wat zijn de duurzame aspecten van dit idee? * Welke varianten.
Oefening 17 p. 97 – les 5.
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Concept presentatie A3. 1. Narrowcasting in past, present, future; 2. Het concept; 3. Checklist; 4. Opstarten van het concept & Casus; 5. Vragen van publiek.
1 Michiel Verbeek November 2014 Waarom gaat de economie niet een beetje beter?
Paragraaf 2: Economische crisis
Visie op Duurzaamheid  .
Simon Roel Jip.  PVA  Gekozen onderwerp  Onderzoeksvragen  Stukje film  Verdediging Onderwerp  Discussievragen.

Economische Crisis Hoofdstuk 1, paragraaf 3.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Marc Van den Bosch Voka Kenniscentrum September 2011.
3 havo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 7-9
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
De Nederlandse economie : vergroening en beleid EWI Focus op 7 september 2011 te Brussel Foppe de Haan.
Het model van de Ecokosten / Waarde Verhouding (Eco-costs / Value Ratio = EVR) en “eco-efficiente waardecreatie” dr. ir. Joost G. Vogtländer Technische.
CONGO RIVER ONDERHOUD VAN DE VAAR ROUTE ANNO 2016.
Milieu Silke, Amber, Jules, Geertje. Klimaatverandering. Altijd warmere en koudere periodes geweest Waarom nu dus druk maken? Andere situatie, mensen.
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
taking care of energy and the environment
INTERNATIONALE EN EU-RECHTELIJKE ASPECTEN VAN AUTOBELASTINGEN
CO2 Toolboxmeeting Dolmans Landscaping Group
Verhoogde CO2 uitstoot is niet alleen slecht voor de opwarming van de aarde, maar ook schadelijk voor mens en milieu.
Bronnen van energie Hfd 1: Energie in Nederland
CO2 prestatieladder van Stef Jonker
Ontwikkelingen in aandrijftechniek en de rol van biobrandstoffen
Zonder kernenergie of fossiel, kan dat?
Van wet naar Brabantse praktijk
Waterstof tankstations in Nederland, het perspectief
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 3 Planet.
Transcript van de presentatie:

De Turbine-elektrische auto Duurzaam Innoveren De Turbine-elektrische auto

Inhoud > Onderwerp > Onderzoeksvragen * Wat zijn de duurzame aspecten van dit idee? * Welke varianten op dit thema zijn er? * Welke partijen zijn er mee gemoeid? * Welke tegenslagen heeft dit thema gekend? * Welke doorbraken zijn er omtrent dit thema? * Heeft dit thema een toekomst?

Onderwerp > Turbine- Elektrisch Hybridevoertuig * Ghia van Chrysler als uitgangspunt > Waarom duurzaam? * Efficiënte motor mits goed geconstrueerd * Zeer zuinig * Weinig slijtagedelen > Waarom niet duurzaam? * Loopt op fossiele brandstoffen * Dure ontwikkeling

Wat zijn de duurzame aspecten? > Zuiniger met de huidige brandstof. > Geschikt voor toekomstige brandstoffen en innovaties.

Welke varianten zijn er op dit thema? > Hybride. (Prius) * Gebruikt de benzine motor veel. * Aandrijving is conventioneel. > Chrysler`s turbine wagen. * 40 jaar oud. * Milieu maatregelen waren niet aan de orde.

Welke partijen zijn er mee gemoeid? > Consumenten > Fabrikanten > Overheden > Oliemaatschappijen

Alle partijen – Fabrikanten, van geeikte paden afwijken. Sociaal / Cultureel Ecologisch Economisch Hier en nu Zijn we tevreden met onze huidige transportmiddelen? – Consumenten als gebruiker, gewend aan de huidige verbrandingsmotor. – Fabrikant vraag van de consument. – Overheden, infrastructuur. – Oliemaatschappijen, inkomsten door verkoop brandstoffen. Wie zijn verantwoordelijk voor het ecologisch systeem als het gaat om de automotive-sector? – Consumenten, besef dat we zelf voor onze aarde moeten zorgen. – Fabrikanten, ecologisch verantwoorde producten. – Overheid, stimulatie. – Oliemaatschappijen, alternatieve brandstoffen, belangrijke, moelijke keuzes. Welke belangen hebben de verschillende partijen in economisch opzicht? – Consumenten, hebben eisen. – Fabrikanten willen geld verdienen. – Overheden intervenieren met belastingen en accijnzen, deels inkomsten, deels ecologisch verantwoord. – Oliemaatschappijen, geld verdienen. Daar Zijn we bezig met het welzijn van mensen in landen waar ze het minder goed hebben als hier? – Consumenten, goede doelen, niet direct gerelateerd aan automotive. – Fabrikanten, nieuwe goedkope technieken die makkelijk toegankelijk zijn. – Overheid, projecten ter bevordering van ontwikkeling. Oorlog om olie? – Oliemaatschappijen, oorlog om olie? Wie draagt er zorg voor dat de landen met achterstand niet worden uitgebuit als gevolg van onze mobiliteits problematiek? – Consumenten moeten zich behoeden dat ze hier niet aan meewerken. – Overheden moeten hier streng naar kijken. – Fabrikanten moeten gecontroleerd worden. – Oliemaatschappijen moeten gecontroleerd worden. Wie zou zich bezig moeten houden met het bieden van kansen voor landen met economische achterstand? – Consumenten moeten hiervoor open staan. – Fabrikanten moeten kijken wat voor kansen er liggen voor dit soort landen. – Overheden moet hierin stimuleren en controleren. – Oliemaatschappijen moeten bekijken waar kansen liggen. Later Wie zullen zorg moeten dragen voor de innovatie die de basis moeten dragen voor een sterke samenleving in de toekomst? – Consumenten, vraag naar verniewing. – Fabrikanten die aan die vraag moeten voldoen / of eigen intiatief. – Oliemaatschappijen, overstappen naar alternatieven Wie zouden er verantwoordelijk moeten zijn voor het welzijn van de aarde in de toekomst? Alle partijen Hoe kunnen we met alle partijen zorgen dat we allemaal onze boterham kunnen verdienen in de toekomst? – Consumenten, eisen bijstellen. – Fabrikanten, van geeikte paden afwijken. – Overheden, stimulatie van innovatie. – Oliemaatschappijen, alternatieven onderzoeken.

Ecologisch – hier en nu / daar Nederland: - Het kabinet wil de energie-efficiency van 1% naar 2% per jaar brengen en het aandeel duurzame energie tot 20% in 2020 verhogen. Dit alles binnen het streven om de uitstoot van broeikasgassen in 2020 met 30% terug te brengen ten opzichte van 1990. Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat kent 1,8 miljoen euro subsidie toe aan 23 investeringsprojecten voor nieuwe vulpunten met de alternatieve brandstoffen aardgas en ethanol http://www.insnet.org

Ecologisch/Economisch – hier en nu / daar Stimulatie door overheid leid tot innovatie: Frankrijk: - bonus van vijfduizend euro bij aanschaf van een elektrische auto. - dit type auto’s nauwelijks te koop. - diverse Franse partijen zich hebben gestort op de ontwikkeling van auto’s die honderd procent elektrisch http://www.twanetwerk.nl

Ecologisch/Economisch – hier en nu / daar Stimulatie door overheid leid tot innovatie: Duitsland De Duitse auto-industrie investeerde in 2007 € 18 miljard in R&D Verwachting is dat dit bedrag in 2008 overtroffen wordt De overheid ondersteunt de autosector in R&D, niet met een expliciet programma voor de sector, maar met ondersteuning van verschillende publiek- private-samenwerkingen, naast de mogelijkheid voor de sector om in onderzoeksprogramma’s van de overheid te participeren. http://www.twanetwerk.nl

Ecologisch – hier en nu / daar Doelen Duitse Automotive-sector 1. de optimalisering van het gehele voertuig inclusief verbrandingsmotor, 2. de inzet van alternatieve aandrijfconcepten met gas en hybriden, 3. versterkte inzet van biobrandstoffen van de tweede generatie, en 4. het lange termijn doel: emissievrij rijden met waterstof- en elektrische auto’s. http://www.twanetwerk.nl

Economisch – hier en nu / daar / toekomst Huidige Crisis Noodplannen voor Amerikaanse fabrikanten: Beloften fabrikanten De Amerikaanse Senaat is het niet eens geworden over een reddingsplan van $ 15 miljard Zou het niet verstandiger zijn te investeren in nieuwe bedrijven ipv achter de beloftes van gevestigde bedrijven aan te lopen? Waar gaan subsidies naartoe? http://www.blijfdenken.nl/node/28731

LCA – Analyse, verbetering turbine

Welke tegenslagen heeft dit thema gekend? > Vrijwel geen tegenslagen. Alleen wat “probleempjes” die oplosbaar bleken Een paar belangrijke: * Acceleration lag * Speciale materialen * Hoog brandstofverbruik en temperatuur  Regenerator > 1 grote tegenslag: turbine-auto ging niet in productie!

Welke doorbraken zijn er omtrent dit thema? > Verbetert turbine rendement door vernieuwde regenerator > Beter accu pakket (Lithium-ion) > Optimalisatie turbine naar flexibele brandstof

Heeft dit thema een toekomst? > Enorme uitsparing op schaarse grondstoffen > De turbine motor als verbindend element > Alleen de auto??