P.E.A. (Roma) – P.A.A. (Paris) 1969

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Is er leven na de dood?.
Citeren, verwijzen, voetnoten, paginanummering … GIP
Woord van Leven Januari 2010.
* Met muisklik verder *. Een wandeling door ‘t verlaten dorp 29 Oktober 2008.
De beroemdste persoon die er is …
Mattheus 12: Toen antwoordden Hem enige der schriftgeleerden en farizeeën en zeiden: Meester, wij zouden wel een teken van U willen zien. Maar Hij.
ÉÉN GOD, DE VADER 3 nov Rotterdam.
PARIJS Een PowerPoint over de eendaagse reis
Atari ! Ik speel KO, als je niets doet heb je nog maar één oog. Amai ! Ik ben dood. Ik gooi deze steen dan maar in dat kost je een hele groep Ik splits.
gestorven voor onze zonden 3 Want voor alle dingen heb ik u overgegeven, hetgeen ik zelf ontvangen heb: Christus is gestorven voor onze zonden, naar de.
Woord van Leven April 2014.
Beste verkochte boek aller tijden?
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Waarom zijn er zoveel oorlogen ?
Wel eens bij stil gestaan? 40 auteurs, verspreid over 1500 jaar (1400 BC – 100 AD) Meest verkochte, vertaalde en gelezen boek ooit? Meest invloedrijke.
De historische Jezus….
Woord van Leven Woord van Leven April 2012 April 2012.
Proud to be a man Proud to be a woman Waarom zijn jongens
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
Verhalen over God, mens en de wereld Deel 1. Verhalen over God, mens en de wereld De bijbel bestaat uit twee delen Oude testament en Nieuwe Testament.
HOEZO BIDDEN?.
Pasen & Pinksteren op één dag!
1. Ha André, (...) verrassend en vooral hoopgevend. Kortom, na een periode van grote aarzeling spreekt deze benadering me erg aan. Waar ik echter ook.
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
Woord van Leven Februari
De Onveranderlijke Tenach
De Onveranderlijke Tenach Het kleine joodse volk kent een lange schriftelijke traditie. Al vanaf ongeveer 1800 voor Christus. Zij schreven en schrijven.
GELOOF AAN DE GODEN Thema’s uit de godsdienst- geschiedenis van de antieke wereld Dr. F.G. Naerebout
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Woord van Leven Augustus 2011.
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.
‘Liever een open relatie?’
Laurens Tessel Roeland. das Nichtabreisehet feit dat hij niet vertrok die Verzweiflungde vertwijfeling der Schuldde schuld das persönliche Situationde.
Bachelors Biologie Bibliotheekcursus voor Biologen Alice Doek, Peter Roessingh, George Meerburg UBA / FNWI
Op Weg Naar Pasen De Zeven Kruiswoorden
Wie is God voor jou?.
1 donderdag 1 november 2012 bespreking vanaf Kolosse 3 1 donderdag 1 november 2012 bespreking vanaf Kolosse 3 1.
Verlangen naar licht.
De Statenvertaling ‘Het Boek der boeken’.
Oktober 2014 Woord van Leven “Ik ben het brood dat leven geeft. Wie bij mij komt zal geen honger meer hebben, en wie in mij gelooft zal nooit meer dorst.
Woord van Leven September 2011.
Strijd tegen de zonde?.
WAT IS NIEUW? 4 jan Zoetermeer.
17 jan Urk. Galaten 3 16 Nu werden aan Abraham de beloften gedaan en aan zijn zaad. Hij zegt niet: en aan zijn zaden, in het meervoud, maar in.
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
Kvl, 26 ad 1) Tacitus, Josephus, Suetonius ad 2) met vele tijd-en plaatsgegevens, NT volledige manussripten uit 350 n.Chr.
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
2 juni 2013 Rotterdam 1. Galaten 4 21 Zegt mij, gij, die onder de wet wilt staan, luistert gij niet naar de wet? 2.
1 donderdag 7 juni 2012 bespreking vanaf Kolosse 1 21 donderdag 7 juni 2012 bespreking vanaf Kolosse 1 21.
Verslaving.
Het evangelie Het Nieuwe Testament begint met de evangeliën van Matteüs, Marcus, Lucas en Johannes. Deze vier boeken vertellen het verhaal van Jezus. Ieder.
De handicap.
1. 39 En uit die stad geloofden vele der Samaritanen in Hem om het woord der vrouw, die getuigde: Hij heeft mij gezegd alles wat ik gedaan - heb. 2.
26 sept 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 8 1 Wat het offervlees aangaat, wij weten, dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde.
Het evangelie van de opstanding
Het verhaal Bella Swan is altijd anders geweest. Ze doet geen enkele moeite om zich aan te passen aan wat de populaire kliek op school dicteert. Wanneer.
“Ga de weg van de liefde.”
Wat zijn verwijswoorden en hoe gebruik je die?
De Bijbel Inleiding.
De Bijbel Inleiding. Opvattingen over de bijbel Opvattingen over de Bijbel.
Kinderen van het Licht Wandel in het Licht II. 1 Thess.5:1Maar wat de tijden [?] en de gelegenheden [?] betreft, broeders, is het voor u niet nodig dat.
De Bijbel Inleiding. Opvattingen over de bijbel Opvattingen over de Bijbel.
Achtergrondartikel E. D E S MET, Het Onzevader Onverwachts in het Nieuw, in Kerk en Leven, 10 september 2014, p
4G Geven Gunst Genade Gratie Geven 4G Geven & ontvangen …
Literaire bouwstenen 3.
De handicap.
Ontdekkingen in de tijd van pruiken en revoluties
Transcript van de presentatie:

P.E.A. (Roma) – P.A.A. (Paris) 1969 Oudheid per m2: film en oudheid. Aflevering 9 FELLINI SATYRICON P.E.A. (Roma) – P.A.A. (Paris) 1969 Vragen? f.g.naerebout@let.leidenuniv.nl

Federico Fellini (1920-1993)

Bronnen: Petronius, Satyrica, bekend onder de titel Satyricon

Wie is Petronius? We kennen uit Tacitus, Annales, en uit werk van Plinius Maior en Ploutarchos ene Gaius (of: Titus?) Petronius (zelfmoord 66). Deze Petronius was praetor, proconsul Bithyniae, en consul suffectus Deze Petronius was arbiter elegantiarum / elegantiae aan het hof van Nero (54-68). Mogelijk (maar algemeen aangenomen) is dit dezelfde persoon als de auteur Petronius (Terentianus Maurus (einde 2de eeuw) en de latere manuscripten geven de auteur Petronius de bijnaam Arbiter) Wat is Satyricon? Satyricōn libri = boeken der Satyrica. Satyrica zijn verhalen over lieden die saturikoi zijn, die leven als satyrs. Dus niet saturae (‘satiren’), al hebben de Satyrica bepaalde satirische kenmerken. Het is een zedenroman, schelmenroman, picareske roman: een parodistische versie van de antieke Griekse roman – waarin niets veilig is voor spot en persiflage.

Bronnen: vervolg “de ontbrekende gedeelten”: wat er ontbreekt aan het slechts zeer gedeeltelijk bewaarde en fragmentarische Satyricon: ingevuld met behulp van de fantasie, maar ook van Apuleius, Ovidius, Juvenalis, Martialis, Suetonius, Tacitus: opmerkelijk veel details uit de film zijn gedocumenteerd in antieke bronnen contemporaine (populair-)wetenschappelijke literatuur, m.n. Jérome Carcopino, La vie quotidienne à Rome, en Carl Jung en Karl Kerényi, Einführung in das Wesen der Mythologie, benevens het Petronius-commentaar van Ettore Paratore, via tussenkomst van Luca Canali, wetenschappelijk adviseur van de film (die later zelf over Petronius heeft gepubliceerd, en de tekst heeft uitgegeven en in het Italiaans vertaald).

Bronnen: vervolg archeologie: zeer vrij, maar met kennis van zaken gehan-teerd door ontwerper Danilo Donati en Fellini Schetsje door Fellini: voor deze film heeft Fellini veel van zijn ideeën in tekeningen uitgewerkt.

Dramatis personae Encolpio Ascilto Gitone Vernacchio Eumolpo Trimalcione Fortunata Scintillia Trifena Lica Arianna Enotea Hermafrodiet Minotaurus een patriciër en zijn vrouw een keizer een proconsul en vele anderen die niet met name genoemd worden

Encolpio en Ascilto betwisten elkaar De film 1 Il lamento di Encolpio Encolpio en Ascilto betwisten elkaar Gitone. Ascilto verkoopt Gitone aan de acteur Vernacchio 2 Encolpio ritrova Gitone Encolpio redt Gitone, maar krijgt stank voor dank. Wandeling door Rome naar de Insula Felicles. 3 La cena di Trimalcione De Insula Felicles stort in. Encolpio ontmoet de dichter Eumolpo en samen gaan zij naar het feest van Trimalcione. 4 La tomba de Trimalcione Bezoek aan Trimalcione’s graf. Verhaal van weeuwtje van Efese. 5 Nave di Lica Encolpio, Ascilto en Gitone gevangen door slavenhaler Lica. Petronius 1-5 introductie: de rhetorica 6-11 Giton, Ascyltus en Encolpius 12-15 Encolpius en Ascyltus stelen een mantel 16-26 Priapus-vereerster Quartilla in orgie met Encolpius en Ascyltus.Giton ontmaagt Pannychis. 27-78 Trimalchio. 79-90 Giton kiest voor Ascyltus. Encol-pius ontmoet de dichter Eumolpus. 91-99 Encolpius herwint Giton. 100-110 Encolpius, Giton en Eumolpus vluchten per schip voor Ascyltus. Het schip blijkt onder bevel te staan van Lichas van Tarente en Tryphaena, nu juist oude vijanden. Encolpius en Giton worden ontdekt onder de opvarenden, maar de partijen verzoenen zich.

111-113 Eumolpus vertelt het verhaal van het weeuwtje van Efese. 114-117 Schipbreuk. Encolpius, Giton en Eumolpus in Croton; Eumolpus wendt rijkdom voor. 118-125 Gedicht van Eumolpus. 126-138 Verblijf te Croton. Encolpius bij Circe, maar blijkt impotent. Een tweede poging. Circe minacht Encolpius, die castratie en zelfmoord overweegt. Oenothea zal Encolpius genezen. 138-141 Bij Chrysis blijkt dat Encolpius nog niet genezen is. Zo ook bij het zoontje van Philomela van Croton. Mercurius geneest Encolpius, zo zegt Encolpio. In Croton gaat men verdenking koesteren tegen Eumolpus. Eumolpus maakt zijn testament. Lica huwt Encolpio, maar wordt gedood door opstandelingen tegen de keizer. 6 La villa dei suicidi Patriciërsechtpaar pleegt zelfmoord; Encolpio en Ascilto bereiken hun villa. 7 L’ermafrodito De nimfomane. De hermafrodiet. 8 La città magica Encolpio en de Minotaurus. Arianna. Encolpio’s impotentie en de zoektocht naar genezing: Eumolpo voert hem naar de tuin der lusten. Verhaal van Enotea en de heks. Reis met Ascilto naar Enotea. Encolpio wordt genezen, maar Ascilto laat het leven. Encolpio treft het schip van Eumolpo, maar de dichter zelf is gestorven, met achterlating van een testament.

GEEN Historisch raamwerk: in de zin waarin de woorden ‘historisch raamwerk’ eerder door mij zijn gebruikt; tenzij de zelfmoord-scene – niet in Petronius’ Satyricon – is gebaseerd op de zelfmoord van Thrasea Paetus (66 ?) en/of die van Caecinna Paetus en Arria (de oudere) ten tijde van Claudius In algemene zin wordt de regeringsperiode van Claudius (41-54) geacht de periode te zijn waarin Petronius zijn verhaal plaatst, met mogelijk enige verwijzingen naar de regering van Nero

Fellini en de Oudheid

Fellini over Fellini Satyricon: “…un viaggio verso l’antichità, intendo per l’antichità uno strato psichico profondo” “…un occhio vergine, imparziale, soltanto meravigliato e innamorato” “…un viaggio verso sconosciutezza” “…l’analogia non è stata cercata così freddamente, con un calculo preciso, ma…”

Methode: de oudheid ontdoen van alle aangekoekte beeldvorming teneinde tot een nieuw, fris beeld te geraken In ander werk (hier Roma) refereert Fellini expliciet aan de ‘standaard’ Oudheidfilm

Doel: een ‘nieuwe’ oudheid – in de zin van Eric R Doel: een ‘nieuwe’ oudheid – in de zin van Eric R. Dodds, I greci e l’irrazionale, Firenze 1959 – voor een nieuwe tijd De plaats aan religie toegekend in het leven van de Oudheid is wat dat betreft een mooie graadmeter

Het fragmentarische karakter van Petronius’ Satyricon als een metafoor voor wat wij eigenlijk van de oudheid weten, kunnen weten; daarenboven is Satyricon zelf reeds een debunking (Trimalchio!). De film doet daarmee een dubbele aanval op vooroordelen. Hiermee impliceert deze film de ‘doodverklaring’ van ‘de oudheidfilm’ uit Hollywood of Rome. Tevergeefs…