Onze nieuwe rekenmethode

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is Blits? • Complete methode voor het nieuwe vak Studievaardigheden. Doorlopende leerlijn van groep 5 t/m 8.
Advertisements

Allemaal hartelijk welkom
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Welkom, ouders van groep 7!!
Kennismakingsavond Groep 6 17 september 2013.
Informatieavond groep 7
Rekenmethodes.
Workshop Rekenen groep 5 t/m 8
Voorlichtingsavond groep 3
Informatieavond groep 7b
Informatie- avond groep 6
Onze nieuwe rekenmethode voor groep 3-8 Klik steeds met uw muis om verder te gaan.
Onze nieuwe rekenmethode voor groep 1-2
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Voor leesplezier én resultaat!
Welkom op onze open schoolavond
Onze nieuwe rekenmethode
Welkom op de informatieavond
Informatie avond GROEP 3
Een kijkje in de keuken…..
Informatieavond groep 3a
Informatieavond groep 4
Informatie-avond groep 4-5
Welkom in groep 4.
Welkom…...
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
Voor leesplezier én resultaat!
Onderwerpen van deze avond
Informatieavond Groep 4a
Op de informatie avond van groep 5 en 6
Programma informatieavond groep 6/7
Welkom in groep 4b informatieavond ‘15-’16
Informatieavond welkom.
Wie ben ik? Zoë Kol juf van groep 5 en 6.
Welkom in groep 3a informatieavond ‘15-’16
Informatieavond groep 6. Groep 6 Juf Renée Fijlstra ( ma-di-wo ) en juf Tineke Klappe ( do-vrij )
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Informatie groep 4 Schooljaar
Welkom in groep 3b-4b.
WELKOM IN GROEP 4!. PROGRAMMA INFORMATIEAVOND GROEP 4: Korte inleiding Leesonderwijs Spellingsonderwijs Rekenonderwijs Werken met groepsplannen Overige.
Wat biedt Leesparade? Complete methode voortgezet technisch lezen.
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag, woensdag en donderdag sta ik juf Hilde voor de klas. Op vrijdag staat.
Welkom bij de informatieavond van groep 7!. Dit zijn wij!
Welkom in groep 3. Programma van vanavond  Leerkrachten van groep 3.  Nieuw in groep 3.  Praktische zaken.  Afspraken in groep 3.  De methoden. 
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Welkom bij de info-avond van groep 6. Agenda Voorstellen Toelichting vakken Leerlingenzorg Algemene zaken.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Informatieavond groep 8, Kees van den Groenendaal 8.
Welkom Voorstellen De vakken Zelfstandig werken Mededelingen Rondvraag Afsluiting.
Welkom in groep 3 b. Even voorstellen Loes Moor Getrouwd, 2 zoontjes Sinds 2008 werkzaam op Nutsschool Bezuidenhout Werkdagen: maandag, dinsdag en woensdag.
Welkom in groep 3a informatieavond ‘16-’17. Inhoud: Welkom Dagindeling Vakken in groep 3 Differentiatie in de klas Toetsen Algemene zaken Communicatie.
Wie vindt er beter wat ze zoekt? Volwassenen (bij genoeg knoppenkennis) Vinden beter wat ze zoeken. Letten beter op betrouwbaarheid van wat ze vinden.
Welkom op het info- halfuurtje van groep 4. Deze avond:  Rekenen  Taal  Lezen  Schrijven  Andere vakken  Zorg  Zending  Diverse  Vragen  Afsluiting.
Informatieavond Algemene informatie Rondje voorstellen: Tamara: maandag, dinsdag, woensdag, vrijdag Peter: donderdag * Digiduif Informatie.
Welkom in groep 3b informatieavond saarmarkyunaiarwenscott bobbibastobiasfennalisa reijerlizzymaxfaytirza madeleinelevisebnina bramnieckmatildaamyleander.
Algemene ouderavond groep 7. In het kort… Speerpunten Vakgebieden en materialen Huiswerk Spreekbeurt ICT Sport Activiteiten en data.
Informatie avond Groep 6.
Snappet.
Programma informatieavond groep 6/7
Circuit en hoeken.
Voorlichtingsavond groep 3
Informatie avond Groep 6.
Informatieavond Schooljaar
informatieavond groep 3
Welkom in groep 5 jaarklas. Een korte impressie van: directe instructiemodel het lesrooster. waar wordt bij de lln een beroep opgedaan. de leerstof van.
Welkom op onze informatieavond
Onze rekenmethode.
NIEUW ONDERWIJS POORT COLLEGE
Transcript van de presentatie:

Onze nieuwe rekenmethode

Rekenen op z’n best

Waarom De wereld in getallen? Beproefde rekenmethode Iedere dag instructie Weektaak voor zelfstandig werken Rekenen op je eigen niveau

Beproefde rekenmethode Bewezen succesvol – 4e versie Voldoet aan alle eisen die de overheid stelt Bereidt voor op CITO-toets Optimale voorbereiding op VO Bewezen succesvol: De wereld in getallen is een beproefde rekenmethode. Het is alweer de 4e versie. Een beproefd concept dat steeds met z’n tijd meegaat. Voldoet aan alle eisen: De overheid stelt eisen aan het rekenonderwijs. Zo is vastgelegd wat de kinderen moeten kennen en kunnen aan het einde van groep 8. De wereld in getallen voldoet aan alle eisen die de overheid stelt aan rekenmethodes voor het basisonderwijs. Voorbereiding op Citotoets: De Cito-toets is een belangrijk meetinstrument die o.a. de rekenvaardigheid van kinderen weergeeft. Een goede voorbereiding op de toets zorgt ervoor dat de rekenvaardigheid zo goed mogelijk kan worden gemeten. De wereld in getallen bereid de kinderen voor door b.v. structureel te oefenen met de diverse oefenvormen die ook in de Cito-toets worden gebruikt. Voorbereiding op VO: Er is een doorlopende leerlijn naar het voortgezet onderwijs. Dat betekent dat het niveau dat de kinderen eind groep 8 bereiken aansluit bij het niveau dat in het eerste jaar van het voortgezet onderwijs wordt verwacht. Dit zorgt voor een soepele overstap.

Een les Les duurt 50 à 60 min Altijd dezelfde lesopbouw instructie + oefenen verlengde instructie zelfstandig werken aan de weektaak Les duurt 50 à 60 min Altijd dezelfde lesopbouw - ½ les instructie - ½ les weektaak Extra instructie voor rekenzwakke kinderen - Instructie: Iedere les begint met instructie. Daarbij krijgen de kinderen uitleg over 1 nieuw rekenonderwerp. - Rekenzwakke kinderen: De kinderen die het na de instructie nog niet helemaal begrijpen, krijgen extra uitleg. - Weektaak: Na de instructie gaat iedereen zelfstandig werken aan hun weektaak. Hierbij plannen ze zelf hun tijd in, zodat ze aan het einde van de week alle opgaven van die week hebben gemaakt.

Opbouw van een blok basisstof na de toets toets week 1 week 2 week 3 Er zijn 8 blokken in een jaar en een blok heeft afwisselend 4 en 5 weken. Elk blok wordt afgerond met een toets. Na de toets De toetsresultaten geven duidelijk aan welke onderdelen een kind goed beheerst en welke onderdelen een kind nog extra moet oefenen. De week na de toets wordt gebruikt om waar nodig extra uitleg te geven en te herhalen.

De weektaak Zelfstanding werken met de weektaak op drie niveaus: Rekenzwak Gemiddeld Na de instructie (1e helft van de les) gaan de kinderen zelfstandig oefenen (2e helft van de les). Dit doen ze met de weektaak. Hierbij ligt vast welke opgaven ze deze week moeten maken. De kinderen plannen zelf hun tijd in zodat ze aan het einde van de week de weektaak hebben afgerond. 1 ster: De kinderen die moeite hebben met rekenen, krijgen na de klassikale instructie extra uitleg. Daarna beginnen hun weektaak bij de opgaven die zijn aangeduid met 1 ster. Zijn ze klaar met deze opgaven, dan werken ze door op het volgende niveau. 2 sterren: De meeste kinderen zullen (direct na de instructie) beginnen op het gemiddelde niveau, aangeduid met 2 sterren. Ook voor hen geldt dat als ze hiermee klaar zijn, ze kunnen doorwerken naar het 3 sterren niveau. 3 sterren: De kinderen die heel goed kunnen rekenen, maken de weektaak op 3 sterren niveau (dit is een selectie van de 2 sterren opgaven en alle 3 sterren opgaven). De kinderen die hiermee klaar zijn, kunnen verder werken in het Pluswerkboek (zie sheet 8). Dit biedt extra lastige opgaven die aansluiten bij het onderwerp van de weektaak. Rekensterk

Materialen Omkeerboek Alle kinderen hebben het omkeerboek. Aan de ene kant van het boek zitten de instructielessen (1e helft van de les) en aan de andere kant van het boek zitten de taken uit de weektaak (2e helft van de les). (klik in de dia en het boek ‘draait’)

En verder… werkboek toetsboek Alle kinderen hebben, naast het omkeerboek, een werkboek voor de lessen. De toetsen maken ze in hun toetsboek. Bovendien oefenen ze wekelijks op de computer (minimaal 15 minuten, maximaal 30 minuten). Groep 3: In groep 3 hebben de kinderen nog geen omkeerboek, maar enkel een werkboek. Zo kunnen ze zich maximaal concentreren op de les, zonder te worden afgeleid door de verschillende materialen. Groep 8B: In de tweede helft van groep 8 hebben de kinderen ook geen rekenboek meer. Ze herhalen de lesstof per onderwerp en op hun eigen niveau vanuit een werkboek. Door deze extra herhaling zijn ze optimaal voorbereid op de middelbare school. Het werkboek kunnen ze dan later als naslagwerk gebruiken.

Oefenen op de computer Iedere week oefenen de kinderen op de computer. Minimaal 15 minuten, maximaal 30 minuten. Dit is niet alleen leuk, het zorgt er ook voor dat de basisvaardigheden goed worden ingeslepen.

Bijwerkboek en Pluswerkboek Rekenzwakke kinderen pluswerkboek Naast het materiaal dat alle kinderen hebben (voorgaande sheet), is er voor de rekenzwakke en rekensterke kinderen extra materiaal. Zo houdt de methode rekening met eventuele niveauverschillen tussen de kinderen en wordt de groep bij elkaar gehouden. De kinderen kunnen dan van elkaar leren. Bijwerkboek: Voor kinderen die moeite hebben met rekenen en extra uitleg nodig hebben, is er het Bijwerkboek. Aan de hand daarvan krijgen ze extra instructie, zodat ze alsnog aan kunnen sluiten bij de rest van de groep. De kinderen krijgen 1 oplossingsstrategie aangereikt. Zo worden ze niet onnodig in verwarring gebracht. Dat geeft zelfvertrouwen en komt de rekenprestaties ten goede. Pluswerkboek: Voor de kinderen die heel goed kunnen rekenen en die snel klaar zijn met de opgaven uit hun weektaak is er het Pluswerkboek. Hierin staan extra uitdagende opgaven waar ze hun tanden kunnen inzetten. Rekensterke kinderen

En dan nu zelf aan de slag! - Groep 3 Uit werkboek 3b2, taken, blok 4, week 3, opgave 7 (2 sterren weektaak) Deze opgave illustreert het niveau van eind groep 3. Geef iedereen een pen en kladpapiertje en laat ze de som uitrekenen. Daarna gezamenlijk nakijken. Heeft iedereen het niveau van eind groep 3 onder de knie? Evt. de som eind groep 8 (sheet 17) laten maken ter illustratie van het niveau dat de kinderen aan het eind van hun basisschoolperiode hebben bereikt.

En dan nu zelf aan de slag! - Groep 4 Uit rekenboek 4b, taken, blok 4, week 3, opgave 6 (2 sterren weektaak) Deze opgave illustreert het niveau van eind groep 4. Geef iedereen een pen en kladpapiertje en laat ze de som uitrekenen. Daarna gezamenlijk nakijken. Heeft iedereen het niveau van eind groep 4 onder de knie? Evt. de som eind groep 8 (sheet 17) laten maken ter illustratie van het niveau dat de kinderen aan het eind van hun basisschoolperiode hebben bereikt.

En dan nu zelf aan de slag! - Groep 5 Uit rekenboek 5b, taken, blok 4, week 3, opgave 2 (3 sterren weektaak) Deze opgave illustreert het niveau van eind groep 5. Geef iedereen een pen en kladpapiertje en laat ze de som uitrekenen. Daarna gezamenlijk nakijken. Heeft iedereen het niveau van eind groep 5 onder de knie? Evt. de som eind groep 8 (sheet 17) laten maken ter illustratie van het niveau dat de kinderen aan het eind van hun basisschoolperiode hebben bereikt.

En dan nu zelf aan de slag! - Groep 6 Uit rekenboek 6b, taken, blok 4, week 2, opgave 6 (2 sterren weektaak) Deze opgave illustreert het niveau van eind groep 6. Geef iedereen een pen en kladpapiertje en laat ze de som uitrekenen. Daarna gezamenlijk nakijken. Heeft iedereen het niveau van eind groep 6 onder de knie? Evt. de som eind groep 8 (sheet 17) laten maken ter illustratie van het niveau dat de kinderen aan het eind van hun basisschoolperiode hebben bereikt.

En dan nu zelf aan de slag! - Groep 7 Uit rekenboek 7b, taken, blok 4, week 1, opgave 1 (2 sterren weektaak) Deze opgave illustreert het niveau van eind groep 7. Geef iedereen een pen en kladpapiertje en laat ze de som uitrekenen. Daarna gezamenlijk nakijken. Heeft iedereen het niveau van eind groep 7 onder de knie? Evt. de som eind groep 8 (sheet 17) laten maken ter illustratie van het niveau dat de kinderen aan het eind van hun basisschoolperiode hebben bereikt.

En dan nu zelf aan de slag! - Groep 8 Uit rekenboek 8, lessen, blok 4, week 2, les 1, opgave 2 Deze opgave illustreert het niveau van eind groep 7. Geef iedereen een pen en kladpapiertje en laat ze de som uitrekenen. Daarna gezamenlijk nakijken. Heeft iedereen het niveau van eind groep 8 onder de knie?