Leerinhouden geschiedenis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
De tijdsband Door de eeuwen heen….
HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
OUDHEID NAAR MIDDELEEUWEN OUDHEID NAAR MIDDELEEUWEN hoorcollege collegejaar , 1ste semester cursuscode 5772HOG01H.
GESCHIEDENIS in het 6de jaar
Romantiek Wanneer en hoe ontstond de Romantiek?
1 De tijd van jagers en boeren 2 De tijd van Grieken en Romeinen
Een nieuwe tijd begint (ongeveer van ).
Technische geletterdheid en onderwijs
Tussen samenspel en strijd. Sport en politiek door de eeuwen heen.
Hoofdstuk 1 De grote lijn..
Vrouwenemancipatie in de 19e en 20e eeuw (1)
LUCON – KU Leuven 17 oktober 2012 Inspiratie voor je lessen optica.
Omgaan met geschiedenis
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
1.1 Over de Nieuwe en de Nieuwste tijd
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 2: Het Ontstaan.
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 3: Mesopotamië:
Ambiorix Door: Lisa en Eefje.
Napoleon Bonaparte.
NIEUW LEERPLAN KLASSIEKE TALEN 2 DE GRAAD 3 DE JAAR: VANAF 1 SEPTEMBER DE JAAR: VANAF 1 SEPTEMBER 2014 Leerplan klassieke talen 2 de graad Dietske.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Hoe komen Grieken en Romeinen met elkaar in aanraking?
Westerse wortels in de Grieks-Romeinse wereld.
1 opdracht 2 a. Ze was koningin van Egypte (51-30 v. Chr.). b. Sinds de verovering van Egypte door Alexander de Grote (332) maakte Egypte deel uit van.
Ante Groep 14.
OUDHEID NAAR MIDDELEEUWEN OUDHEID NAAR MIDDELEEUWEN hoorcollege collegejaar , 1ste semester cursuscode 5772HOG01H.
Tijd van jagers en boeren ? – 3000 v. Chr. Prehistorie
Een reis door de geschiedenis van Cuijk en de kerkdorpen:
Edo-Japan, de wereld van Shinto, Sjogoen en Samoerai
Oudheid ( ca. 800 v.C. tot ca. 500 n.C. )
OPO – OpleidingsOnderdeel –VAK OLA –Opleidingsleeractiviteit –deel van een vak.
Wat is rehabilitatie precies? Waar komt deze term vandaan?
Van eeuwenband naar tijdsband
de ze me je te de wat moet ik doen ik stop de ze me je te de wat moet ik doen ik stop.
WELKOM op deze: info-avond voor ouders “overgang secundair onderwijs”
Regionale grootmacht of wereldmacht?
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
 Brede 1 ste graad: diversiteit in aanbod (ateliers) en leerlingenpopulatie  Geen onderscheid tussen A- en B-stroom  Geen examens en selectie (B-
Publieke Ruimte & Vormgeving Jordi Farrando. Publieke ruimte Context => Maatschappij.
Voorbeeldvragen examen geschiedenis
Leerlijnen in de geschiedenisles
Activerende werkvormen
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
Geschiedenis Mevr. Liefting
De golven van onze beschaving
Uitvindingen Leonardo da Vinci was een groot kunstenaar en uitvinder. Veel van de door hem ontworpen machines werden pas honderden jaren na zijn dood werkelijkheid.
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
De Dadel Phoenix Dactilefera
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Van verre landen en volkeren
Hoe komen Grieken en Romeinen met elkaar in aanraking?
Tijd van jagers en boeren
SAY BSO ASO SAY KSO 2de graad SO TSO WHAT?.
Болормаагийн Энхжин 1992 онд Улаанбаатар хотод т ө рс ө н. Бельги улсын Лювэн хотын Catholic University of Leuven-д Эдийн засаг, Бизнэс удирдлагын чиглэлээр.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef.
Hoofdstuk 1 Jagers en Boeren. Wat gaan we doen vandaag? Samen lezen 1.1 B Aantekeningen 1.1 B.
NTL-module ‘Proeven van Vroeger’ Daan Wegener
Wetenschap en politiek in de Griekse stadstaat
Enkele interessante vragen!
Geschiedenis 3de jaar.
Hoofdstuk 4 De Romeinen.
de tijd van burgers en stoommachines
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Tijd van jagers en boeren Jagers-verzamelaars -Jagen / verzamelen -Taakverdeling -Nomaden -geloof Boeren -Akkerbouw / veeteelt -Ontstaan verschillen in.
Transcript van de presentatie:

Leerinhouden geschiedenis 1ste/2de/3de graad

1ste graad OUDHEID - 1ste jaar (1u): Oudste Tijden + een oude sedentaire beschaving - 2de jaar (2 u): Grieks-Romeinse Oudheid BENADERING Referentiekaders Probleemvelden initiatie denk- en speurwerk

2de graad aso + kso (2u) WESTERSE SAMENLEVING, ca. 500-ca. 1800 Eenheidsbenadering - probleemvelden uit 3 domeinen - minstens 1 gevallenstudie (3de jaar ME, 4de jaar NT) - algemeen referentiekader 3de jaar: 5de-15de eeuw; 4de jaar: ca. 1500-ca. 1800 - elk jaar: minstens 2 probleemvelden uit elk van de 3 domeinen - elk jaar: minstens 1 gevallenstudie - elk jaar: minstens 1 doorloper - elk jaar: algemeen referentiekader - specifiek referentiekader per domein

2de graad tso + kso (1u) WESTERSE SAMENLEVING, ca. 500-ca. 1800 Elk jaar: - algemeen referentiekader - specifiek referentiekader van het ancien régime minstens 3 gevallenstudies: - synchronische uitwerking - diachronische uitwerking

3de graad aso + kso (2u) 19de-20ste EEUW 5de jaar: grote ontwikkelingslijnen ca. 1800 – ca. 1945 6de jaar: grote ontwikkelingslijnen ca. 1945 – heden + elk jaar: - minstens 2 gevallenstudies - minstens 1 doorloper (probleemveld) - 1 niet-westerse samenleving - algemeen referentiekader

3de graad tso + kso (1u) 19de – 20ste EEUW In elk jaar: - algemeen referentiekader - grote krachtlijnen 19de-20ste eeuw - gevallenstudies (de 3 domeinen komen aan bod) - probleemstellend - bij voorkeur: onderzoekend leren, zelfwerkzaamheid - synchrone en diachrone benadering - actualisering