Nieuwe structuur administratie der douane en accijnzen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Versie (S51) Link tussen het Enig document (ED) en de gegevensbank van MASP vergunningen voor de domiciliëringsprocedure en de vereenvoudiging.
Advertisements

Het Megaports Initiative te Antwerpen
1 Situatie begin 2011 • Tekort op leges • Bezuinigingen proces • ABC methode (inzicht in kosten) • Respect voor het vak en regelgeving • Systeeminnovatie.
EEN VOORBEELD: AZ TURNHOUT
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Inning.
De Algemene Administraties
Professionalisering agrarisch natuurbeheer KAN 16 december 2013.
Organisatiestructuur
Meting van de muskusratpopulatie
Martine Meijers Hester Tjalma
Vakantiewerking Mechelen Donderdag 3 oktober 2013.
© Directie economische & financiële criminaliteit Partnership in een gewijzigd politielandschap Johan Denolf Directeur Directie economische & financiële.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Patrimonium documentatie Patrimonium diensten & Niet-fiscale Invordering.
Vereenvoudiging bij aankomst Scenario met NCTS
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Patrimonium documentatie Rechtszekerheid.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten KMO.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Particulieren.
Organisatiestructuur
Regionalisering brandweer/doorontwikkeling VRU
Paperless Douane en Accijnzen en Vereenvoudigde procedures
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 OrganisatiestructuurPatrimoniumdocumentatie Opmetingen & Waarderingen.
Resultaten Subcomité Research & Development Projecten
Sociaal Plan Omgevingsdienst Midden-Holland
Grip op de Omgevingsdienst Midden-Holland
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Invordering.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Fraudebestrijding.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Grote Ondernemingen.
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
Dertig jaar na Uniser-affaire
Het elektronische zorgplan - SEL-verantwoordelijken Het elektronische zorgplan SEL-verantwoordelijken Dienst Welzijn en Gezondheid Provinciebestuur Vlaams-Brabant.
Infosessie Brussel 7 en 12 december 2013 In samenwerking met ONE.
Samen Sterk in het Buitengebied Verkenning regio Midden en West Rob Segers Provincie Noord-Brabant 3 december Samen Sterk in het Buitengebied.
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Bevolkingsdaling gevolgen voor bestuur en financiën 26 mei 2008.
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
De overgangsregels van het Besluit bodemkwaliteit (droge bodems) Platform toezicht bodembeheer april 2008 Bodem
Gemeente en OCMW Neerpelt Traditie in samenwerking
LEO – Local exchange officer
REFERENTIEKAARTEN BELGIË EN EUROPA
Enkele nuttige weetjes… Ken je land!
Vrachtroutenetwerk Stien Verlinden Indeling toelichting Missie vrachtroutenetwerk (VRN) Fasering in de uitwerking van het VRN.
Werken bij AADA Structuur van de administratie Jobaanbod Profiel – vereisten.
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
Actualiteiten in de Volkshuisvesting en betaalbaarheid vanuit huurdersperspectief Simone Bovenhorst Consulent Nederlandse Woonbond Zwolle, 20 november.
Structuurvernieuwing KBO Gelderland
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming Ontwikkel je loopbaan op het juiste spoor… infosessie potentieelinschatting 20 en 21/01/03 Gerda.
Teams als basis van de organisatie
BUDGET 2015 EN WIJZIGING MEERJARENPLAN N-VA-FRACTIE PROVINCIE WEST-VLAANDEREN, 04/12/2014 N-VA WEST-VLAANDEREN: ALGEMENE BESCHOUWING DOOR DE.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
RIC Antwerpen 1 en 2 Nieuwe structuur EN WERKING vanaf 01/07/2015
Duid de provincie aan op de kaart van België
FOD FINANCIEN Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie (AABBI)   infosessie
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
1 5. Uw Algemene Administratie Algemene Administratie van de Douane & Accijnzen.
Onthaaldag AA Fiscaliteit
Staatshervorming Binnenvaart Jaarvergadering VBR Peter Claeyssens 22 januari 2016.
TRANSITIE BRUSSEL stand van zaken februari
Introductie Financiën 22 april 2014 Richard Wiskerke, afdelingshoofd Financiën.
SUPPORT WHAT ? HOW ? EXECUTION Diensten van de Administrateur-generaal
Versie (S60) Link tussen het Enig document (ED) en de gegevensbank van MASP vergunningen voor de domiciliëringsprocedure en de vereenvoudiging.
Armoede in de stad.
Op sneeuwklas in Zwitserland
Mobiliteit: een studie van SD Worx
Europa Mijn thuis.
Toekomstige veranderingen:
26/10/2016 Stand van zaken betreffende de nieuwe organisatie van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking.
Ouderenbeleidsparticipatie Bovenlokale structuren
Transcript van de presentatie:

Nieuwe structuur administratie der douane en accijnzen

Tijdsprognose Buitengrenzen : zee- en luchthavens : begin 01 november 2014 tot 01 juli 2015 Binnenlandse diensten : begin 01 december 2014 tot 01 juli 2015

Hoofdlijnen der verandering (1) Voor het eerst in meer dan honderd jaar worden de grenzen tussen douane en accijnzen uitgegomd; Sluiting van veel kleinere hulpdouane- en/of accijnskantoren De facto afschaffing traditionele functie gewestelijk directeur – wordt regiomanager

Hoofdlijnen der verandering (2) Douane en accijnzen wordt een procesgestuurde organisatie bestaande uit vijf procespijlers : 1) KLAMA (klantenmanagement); 2) TCV (toezicht, controle en vaststellingen; 3) BUEK (Bureau Unique – Enig Kantoor); 4) O & O : (onderzoek en opsporingen); 5) Invordering en geschillen

Verklaring nieuwe procespijlers 1) KLAMA = klantenmanagement (vroegere diensten IWECC en controlesecties accijnzen) 2) TCV = toezicht, controle en vaststellingen (vroegere diensten GVC, motorbrigades douane en secties accijnzen worden verenigd in zogenaamde “mobiele teams”) 3) BUEK = Enig kantoor in Brussel regionaal vertegenwoordigd door alle hulpdouanekantoren (geen regionale verantwoordelijkheid meer voor de gewestelijke directies)

Konkreet voor de provincie Limburg Sluiting van het hulpdouanekantoren Lommel DA en Hasselt A (en ook Turnhout) Opening van zogenaamde “infopunten” in Hasselt – afhangende van het hulpdouanekantoor Genk (Mobility Center Genk Zuid) en in Overpelt (RAC) afhangende van het hulpdouanekantoor Geel.

Konkreet voor de gewestelijke directie DA te Hasselt Functie gewestelijk directeur : wordt “regiomanager” en hoofdzakelijk belast met opvolging van kwantitatieve normen. 1) geen bevoegdheden meer inzake afgifte vergunningen (regionaal afdelingshoofd KLAMA); 2) geen bevoegdheden meer inzake invordering en geschillen (regionaal afdelingshoofd geschillen); 3) geen bevoegdheden meer inzake hulpdouanekantoren (nationaal BUEK).

Geografische gevolgen voor de gewestelijke directie Hasselt 1) De diensten gevestigd in Tienen worden afgestoten aan de nieuwe directie Vlaams Brabant (regio’s Diest en Tienen) 2) De standplaatsen Brasschaat (TCV) en Mechelen (Klama+TCV+BUEK) komen bij gewestelijke directie Hasselt 3) Het vroegere kantoor Meer komt bij Hasselt en wordt een “antenne” van TCV-Brasschaat en BUEK-Mechelen

Opportuniteiten en bedreigingen De procespijler KLAMA gaat niet op zoek naar correcties maar streeft naar compliance. Nieuwe structuren moeten worden gedragen door culturen. Kennisoverdracht. Ambtelijke kost en werk verlagen. Grote valkuil van elke herstructurering 20/60/20 regel : 20 % voortrekkers, 60 % meelopers en 20 % tegenwerkers (info NL-douane)