Parkeren en Ruimtelijke Ordening Nationaal Parkeercongres, 2014
Aanleiding Onvoldoende samenwerking tussen Parkeren en Ruimtelijke Ordening Beter gebruik van parkeerkencijfers Inspelen op trends: - Ontwikkelingen in autobezit en autogebruik - Andere rol overheid in planvorming - Meer aandacht voor betaalbaarheid parkeren en planvorming
Betaalbaarheid parkeren en planvorming Verschil tussen kosten en opbrengsten voor parkeren verstoort evenwichtige gebiedsontwikkeling Parkeren vormt ca. 9% va de plankosten met grote verschillen per situatie Parkeerplaatsen aanleggen voor pieksituaties leidt tot onrendabele top Waar liggen de risico’s van aanleg, exploitatie en beheer van parkeervoorzieningen? Bij publieke of private partijen? Of bij de eindgebruiker?
Doel Betere samenwerking tussen beide werelden Betere en betaalbare oplossingen voor parkeervoorzieningen in planontwikkeling voor een locatie of een gebied
Hoe? Vergroten inzicht in de RO-wereld - Parkeerwereld Stimuleren gebiedsgerichte aanpak van parkeren Stappenplan die aanhaakt bij de werkprocessen Het geven van goede praktijkvoorbeelden
Leergroepen P+R Samen met agentschapNL Verschillende partijen en diversiteit deelnemers Verslagen en presentaties in kennisbank Behoefte aan update nieuwe inzichten P+R
Goed parkeerconcept
Resultaat Rapport gratis te downloaden op Toepassen in de praktijk Leerervaringen delen met elkaar Openstaande en nieuwe vragen
Stellingen Wettelijk instrumentarium is ontoereikend voor gebiedsgericht parkeren Gebiedsgericht parkeren vergt andere bandering bij woongebonden parkeren, werkgebonden parkeren en bezoekend parkeren Integrale planontwikkeling is gebaat bij zichtbaar maken van de kosten van parkeren