Schakelen tussen Onderwijs & Arbeidsmarkt Festival van het Leren, 12 september 2014
Leerwerkloketten samenwerkingsverbanden tussen Onderwijs Overheid Ondernemers
Leerwerkloketten zijn ontstaan uit Maatschappelijke noodzaak verschuiving van investeren in individu > individuele verantwoordelijkheid Leven Lang Leren wordt duurzame inzetbaarheid Aansluitingsproblematiek Economie bepaalt
Leerwerkloketten Leerwerkloket Economie Welzijn/ Zorg verbinden bestaande infrastructuren (landelijk, regionaal en sectoraal)
Leerwerkloketten richten zich op Behalen van een (start)kwalificatie Werkzekerheid (duurzame inzetbaarheid en verdiencapaciteit)
Aandachtsgebieden Van school naar werk Schoolverlaters die starten op de arbeidsmarkt BBL-offensief voor leerlingen zonder praktijkovereenkomst Van werk naar werk Vergroten mobiliteit Werk en scholing Om-, her- en bijscholing Aanpak laaggeletterdheid Middelen: SROI Financial engineering
Doelstellingen - Bedrijven, werknemers en werkzoekenden adviseren over scholingsvragen - Actief meewerken met werkgevers om duurzame oplossingen voor scholings- en/of personeelsvraagstukken vorm te geven - Instroom- en doorstroomprojecten in diverse branches initiëren en mede uitvoeren - Onafhankelijk intermediair tussen overheid, onderwijs, bedrijven, werkenden en werkzoekenden - Gecoördineerde complementaire onderwijs / arbeidsmarktaanpak
Adviesfunctie Arbeidsmarktrelevante beroepskeuze Voorlichting over arbeidsmarkt- gerichte scholing en opleidingen leerwerkbanen instroomprojecten met scholing EVC testafname met arbeidsmarktadvies financieringsmogelijkheden van scholing
De kracht van samenwerken Netwerkstructuur vraaggerichte complementaire dienstverlening > verkleinen verschillen tussen vraag en aanbod.
Waar zit de winst? Scholen: betere afstemming onderwijs – arbeidsmarkt Overheid: goedkopere en duurzame toeleiding door middelencoördinatie Klanten: meer kansen op de arbeidsmarkt door (kwalificerende) scholing (in- en doorstroom) Bedrijven: instroom en behoud van gekwalificeerd en gemotiveerd personeel Kenniscentra: goede afstemming met het onderwijs op sectoraal niveau
Succes voorbeeld