Samenvatting  Sociaal-economische verschillen in ongezond gedrag  Voor een verklaring moet aan twee voorwaarden worden voldaan: 1.Een relatie met het.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het belang van buitenspelen m.b.t. beweging en gezondheid
Advertisements

De sociale draagkracht van de dorpen in Borsele Frans Thissen Universiteit van Amsterdam.
Het dorp van de 21e eeuw Frans Thissen Universiteit van Amsterdam
Opvoeden in de stad en in een dorp
Vitamine G Voordracht Klankbordgroep beleid maart 2206 Vitamine G: effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid.
Sport en WMO: Kwetsbare groepen
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
Interventie en implementatie
Visie op Meedoen Cliënten doen optimaal, vanuit hun eigen kracht mee in de samenleving. Hierdoor ontstaat een beter zelfbeeld en een betere kwaliteit van.
Kostprijsdekkende huur presentatie sportoverleg Hoogvliet 27 maart 2013.
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
Sport en Wmo relatie met beleidsbrief sport en gezondheidsnota VWS Sportcongres 9 november 2011.
7.3: Trampolinebed of hangmat? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
De betekenis van nabijheid: over het uitwisselen van hulp
Intro op masterroute Gezondheid en Welzijn 08/09, N. Steverink, Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg m.i.v. studiejaar
Nieuw: Digitaal Referentiekader Gezondheidsbevordering (Refka 2.0)
Hoe gezond ben ik?.
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Sociaal-economische verschillen in (on)gezond gedrag en de rol van de omgeving: de GLOBE studie FJ van Lenthe, CBM Kamphuis, K Giskes, M Huisman, J Brug,
Nieuwe vrienden maken en
Waar ben jij deze zomer? Klik om te zoeken.
Meer bewegen via internet 28 juni 2011 – OU Open Kennisavond Denise Peels Stijn Friederichs.
Van woonruimteverdelen naar woonruimtebemiddelen Bijeenkomst wethouders 28 september 2009, Schiedam.
Bijeenkomst ‘Leefbaarheid’ Rabobank Zuidwest-Drenthe (2) Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
WORKSHOP LEEFBAARHEID Deel 2. Opzet Wat maakt uw dorp of streek leefbaar? Naar een model van leefbaarheid Waardering en Belang De leefbaarheid en sociale.
Armoede en sociaal isolement op het Nederlandse platteland
Lokale voorzieningen: voorwaarde of resultaat van leefbare en vitale dorpen? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
De sociale vitaliteit van ‘topdorpen’ Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Sociaal-economische verschillen in roken: de rol van de omgeving
Sociaal-economische gezondheidsverschillen:
Health promotion for a multi-ethnic population Presentatie op basis van promotie- onderzoek van Marieke Hartman Karien Stronks Sociale Geneeskunde, AMC/UvA.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
De rol van de fysieke en sociale leefomgeving. 1. GLOBE studie (vragenlijst) - Kern : verschillen in gezondheid - Onderzoek in 2 deelpopulaties - Resultaat:
Integrale zorg een stap verder brengen
Sociale teams wat werkt (en in welke situatie)?
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
Toeleiding & Faciliteren ‘Niet sport’ groepen Activiteiten in de wijk Groepen fysiotherapie Doorverwijzen Sport op maat Netwerk Opstarten programma’s.
Lid van de club. Doel deelproject 1 Verklaren individuele en/of geografische factoren de participatie in sportlidmaatschap Hoe inclusief zijn sportverenigingen.
OVERTUIGEN MET WOORDEN
Begeer, S., Meerum Terwogt, M., Rieffe, C., en Lex P. A. M. Stockmann (2005). Begrip en gebruik van sociaal- emotionele regels bij kinderen met autisme.
Maatschappelijke kosten-baten analyse
Presentatie door: Ana,Simone,Lolita Voeding Dit is een voorbeeldje: Het is belangrijk om elke dag 2 stuks fruit en drie opscheplepels groenten te eten.
7.3: Trampolinebed of hangmat? Bespreken oplossingen armoede HC Opdracht.
Wat voedt jou deel 1..
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
De domeinen & Niveau bij ABB.
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Leeswijzer bij de bijlagen   In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
3 decentralisaties: Werk, Wmo en Jeugd Vandaag, 1 maart: Uitbreiding Wmo Nieuw Wmo beleid Vervolg: 8 maart transitie jeugdzorg 9 februari: WWNV 9 februari:
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
1.Verschillende vormen van sport 2.Voor- en nadelen 3.Sporten om gezond te zijn vs. sporten voor je doel.
KERNgezond. “Kinderen kunnen gezond eten leren afkijken” (Telegraaf, 7 nov 2013) “15 Procent van de leerlingen op de basisschool ontbijt niet of niet.
Gezondheid telt! in Boxmeer Kernboodschappen voor lokaal beleid M van Bon-Martens en M Rutten 22 maart 2007.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Eten ontdekken met al je zintuigen!
Een nieuw programma GSOLOGOLGCP Visie Lokale overheden zijn een logisch onderdeel van het Nederlandse beleid van buitenlandse handel en internationale.
Op uw gezondheid! Maarten HoornHans Damen projectleider Platform31senior jurist Rho adviseurs.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Participatie Advies Raad De PAR in het kort Presentatie over PAR voor Sportcafe1.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Dagondersteuning (WMO – algemene voorziening) Overgang
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
City Challenge Gemeente Zaanstad
Kansen van de Wmo voor de installatiebranche
Transcript van de presentatie:

Samenvatting  Sociaal-economische verschillen in ongezond gedrag  Voor een verklaring moet aan twee voorwaarden worden voldaan: 1.Een relatie met het gedrag 2.Vaker voorkomen in lagere sociaal-economische groepen Ad 1: kenmerken van de omgeving en het gedrag moeten specifiek worden gemeten Ad 2: de omgeving van lagere sociaal-economische groepen is niet altijd ongunstiger voor gezond gedrag

Samenvatting: Bewegen  De aantrekkelijkheid en (in mindere mate) veiligheid van de omgeving dragen bij aan sociaal-economische verschillen in wandelen en sporten  Sociale cohesie en het sociale netwerk in de buurt dragen eveneens bij aan sociaal-economische verschillen in sporten;  Er is nog onvoldoende duidelijk over de exacte rol van voorzieningen voor bewegen: nabijheid van voorzieningen lijkt belangrijk (met name voor inactieve mensen?), maar mogelijk is de spreiding van voorzieningen niet altijd in het nadeel van lagere sociaal-economische groepen

Samenvatting: Groente en Fruit  De bereikbaarheid, variëteit, en prijs van groente en fruit speelt in onze studie geen rol in de verklaring van sociaal-economische verschillen in groente en fruit consumptie  Dit komt ondermeer omdat deze kenmerken niet ongunstiger zijn voor mensen uit lagere sociaal-economische groepen, zoals buitenlands (Amerikaans onderzoek) wel aantoont

Samenvatting: Roken  Sociaal-economische verschillen in roken ontstaan mede omdat mensen uit lagere sociaal-economische groepen, ondanks gelijke intenties tot stoppen tussen sociaal-economische groepen, minder vaak stoppen  Elementen uit de omgeving spelen een kleine rol in de verklaring van sociaal-economische verschillen in roken, mogelijk als onderdeel van een breed scala aan stressoren op verschillende niveaus

De rol van de omgeving  Gerichte actie  Faciliterend, een (mogelijk structurele) bijdrage leverend aan gedragsverandering, en de reductie van sociaal-economische verschillen in ongezond gedrag  Implicaties?