13 februari 09 RECHT OP LEREN… DAAR GAAN WE VOOR! Een unieke ontmoetingsdag voor mensen in armoede, medewerkers uit de basiseducatie en uit de armenorganisaties
WERKGROEP 3 : ELKAAR KENNEN De leefwereld van de mensen in armoede als vertrekpunt voor leren. PRAKTIJKVOORBEELDEN: * Den Durpel – Leerpunt Waas & Dender * Buurtwerk Ronse (Samenlevingsopbouw Oost-Vlaanderen) – Leerpunt Vlaamse Ardennen
DE AANLEIDING: De partners: vb. 1: Inloopcentrum Den Durpel (CAW) en Leerpunt Waas & Dender. vb. 2: Buurtwerk Ronse en Leerpunt Vlaamse Ardennen. De cursus: vb. 1: “Zeker van mezelf” vb. 2: “Handig met rekenen” De cursisten: vb. 1: actief in moedergroepen en in het LOP – overleg. vb. 2: Actief in het buurtwerk.
ALGEMENE BEDOELING VAN DEZE SAMENWERKING : Leren van en met elkaar. Meer weerbaar worden in communicatie met anderen, thuis, op het werk, op de school van de kinderen,... Aandacht voor leervragen. Rekening houden met de context.. Monique uit Ronse vertelt het jullie graag!
CONCRETE SAMENWERKING: voorbereidend overleg; op maat; kennismakingsgesprek; tussentijds overleg; evaluatie.
“KIJK” OP “SAMEN LEREN”: CURSISTEN AAN HET WOORD : 1.Wat was voor jou de aanleiding om deel te nemen aan de cursus? Wat vond je de moeilijkste stap? 2.Hoe kijk je nu naar samen leren over : “Zeker van mezelf?”
3.Zie je dingen die veranderd zijn? Die beter lukken : in de groep? bij jezelf? in andere activiteiten?
4.Waar ben je fier op? 5.Zou je iemand anders uit Den Durpel de raad geven om aan de cursus deel te nemen? Waarom?
AANDACHTSPUNTEN IN DE SAMENWERKING : Duidelijk afsprakenkader en taakverdeling. Duur van de cursus. Reserveren van een vast lokaal. Als lesgever aanwezig zijn in verkennende gesprekken. …
DE MEERWAARDE VAN DE SAMENWERKING: Elkaar kennen. Contexten en situatieschetsen uit de leefwereld van cursisten. Belang van een vertrouwenspersoon. …
Middagpauze