13 februari 09 RECHT OP LEREN… DAAR GAAN WE VOOR! Een unieke ontmoetingsdag voor mensen in armoede, medewerkers uit de basiseducatie en uit de armenorganisaties.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op reis langs de voorzieningen
Advertisements

Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Praten met kinderen over de wereld !
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
For internal use only Bouwstenen voor een goede ontvangst van een jaarkind Ervaringen van R.C Sassenheim.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
doorzettingsvermogen”
Onderbescherming en proactief handelen Algemene vergadering VVSG afd. OCMW’s 14 juni 2012.
Donderdag 14 mei  Seniorenrestaurant  In contact brengen van (alleenstaande) senioren met leeftijdsgenoten  Betaalbaar door samenwerking met.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Werkgroep De Redakse een samenwerkingsverband tussen Leerpunt Meetjesland en Wijkcentrum De Kring Hoe drempels en knelpunten overbrugd worden…
Werelddierendag 4 oktober.
die niet om jou zou huilen.
KENNISKRING CULTURELE ACTIVITEITEN Doelen Ontwikkeling van een programma t.b.v. de Boekenweek 2010 Ontdekken van de leerstijlen Plan van aanpak.
Mijn stage bij Conelgro Naam: ali ozturk Klas: 4c Jaar: 2003 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Vlaams congres opvoedingsondersteuning
Hoe word ik uitgenodigd voor een gesprek?
Johari venster & feedback
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Welkom!.
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
Gelijkekansen- en diversiteitsplannen 2011 Wat is een goed plan.
Jan
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Mijn stage bij Albert Heijn Naam: Jessica Klas: 5c Jaar: 2004\2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
*Mijn stage bij Blinqi * Naam: Kelly Klas: 4A Jaar: 2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Albert heijn Naam: *jurgen Klas: *5b Jaar: *2005/2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Mijn stage bij * Naam: Jordy Gootink Klas: *5B Jaar: *2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Taalstimuleringin Genk Bibus & Biba - een praktijkvoorbeeld -
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Werkgroep onderwijs en Leerpunt Ontmoetingsdag 13 februari 2008.
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
HET KARAKTER VAN EEN LEIDER
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Marleen Evenepoel Administrateur-generaal Ambassadeur van Train je Collega Ik vond het een uitstekend initiatief. Naast het geven van een training, heb.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Workshop klassenmanagement
 De ander is ideaal. Hij/zij is (moet zijn) zoals ik wil.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Project: pedagogisch werken in de wijk.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Eval LOP 2004 Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 1 Omgevingsanalyse LOP SO Vlaamse Ardennen.
Opdracht: ga voor het bord staan en houd de houtjes vast. Hou je handen zo ver mogelijk uit elkaar en ontdek wat jou spanwijdte is.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Leren volharden en doorzetten Ruzie en moeilijkheden niet zien als reden om op te geven, maar als kans om aan de relatie te werken.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Coördinatie van de hulp Workshop 4. Voorstellingsrondje Maatschappelijke evoluties Perspectief van de cliënt Casusoverleg Ervaring delen Cliëntoverleg.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Medezeggenschap Nu & Toekomst Landelijke Cliënten Raad 6 september 2014.
Overleg 2 BOV-stuurgroep 18 mei 2017
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Inspiratiemoment ‘Kinderen Baas’ Participatieve trajecten tussen jeugd en cultuur Dinsdag 6 juni ARGOS.
Netwerk “Samen tegen Schooluitval”
Cursus Aanbod Gratis cursussen voor volwassenen Als je leert,
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Verandering leidt tot beter sociaal werk? Of niet?
Groepsnaam Namen van leerlingen KLAS.
Intergemeentelijke samenwerking in Zuid-Oost-Vlaanderen in beeld
C H A N G E M A K E R S TRAJECT OUDERBETROKKENHEID Sint-NIKLAAS
brengt school en ouders dicht bij elkaar
Transcript van de presentatie:

13 februari 09 RECHT OP LEREN… DAAR GAAN WE VOOR! Een unieke ontmoetingsdag voor mensen in armoede, medewerkers uit de basiseducatie en uit de armenorganisaties

WERKGROEP 3 : ELKAAR KENNEN De leefwereld van de mensen in armoede als vertrekpunt voor leren. PRAKTIJKVOORBEELDEN: * Den Durpel – Leerpunt Waas & Dender * Buurtwerk Ronse (Samenlevingsopbouw Oost-Vlaanderen) – Leerpunt Vlaamse Ardennen

DE AANLEIDING: De partners: vb. 1: Inloopcentrum Den Durpel (CAW) en Leerpunt Waas & Dender. vb. 2: Buurtwerk Ronse en Leerpunt Vlaamse Ardennen. De cursus: vb. 1: “Zeker van mezelf” vb. 2: “Handig met rekenen” De cursisten: vb. 1: actief in moedergroepen en in het LOP – overleg. vb. 2: Actief in het buurtwerk.

ALGEMENE BEDOELING VAN DEZE SAMENWERKING : Leren van en met elkaar. Meer weerbaar worden in communicatie met anderen, thuis, op het werk, op de school van de kinderen,... Aandacht voor leervragen. Rekening houden met de context.. Monique uit Ronse vertelt het jullie graag!

CONCRETE SAMENWERKING: voorbereidend overleg; op maat; kennismakingsgesprek; tussentijds overleg; evaluatie.

“KIJK” OP “SAMEN LEREN”: CURSISTEN AAN HET WOORD : 1.Wat was voor jou de aanleiding om deel te nemen aan de cursus? Wat vond je de moeilijkste stap? 2.Hoe kijk je nu naar samen leren over : “Zeker van mezelf?”

3.Zie je dingen die veranderd zijn? Die beter lukken :  in de groep?  bij jezelf?  in andere activiteiten?

4.Waar ben je fier op? 5.Zou je iemand anders uit Den Durpel de raad geven om aan de cursus deel te nemen? Waarom?

AANDACHTSPUNTEN IN DE SAMENWERKING : Duidelijk afsprakenkader en taakverdeling. Duur van de cursus. Reserveren van een vast lokaal. Als lesgever aanwezig zijn in verkennende gesprekken. …

DE MEERWAARDE VAN DE SAMENWERKING: Elkaar kennen. Contexten en situatieschetsen uit de leefwereld van cursisten. Belang van een vertrouwenspersoon. …

Middagpauze