De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Overleg 2 BOV-stuurgroep 18 mei 2017

Verwante presentaties


Presentatie over: "Overleg 2 BOV-stuurgroep 18 mei 2017"— Transcript van de presentatie:

1 Overleg 2 BOV-stuurgroep 18 mei 2017
Bewegen op verwijzing Overleg 2 BOV-stuurgroep 18 mei 2017

2 Agenda Overlopen engagementen Uitwerken taken in werkgroepen
BOV-coach: profiel en aanzet Doorverwijzen: wie? Laagdrempelig beweegaanbod Bereikbaarheid kansengroepen Vragenrondje

3 Mogelijke taken Deelname aan BOV-stuurgroep
Contact en communicatie huisartsen Algemene communicatie Laagdrempelig beweegaanbod Aandacht voor kwetsbare groepen Ondersteuning BOV-coach

4 Deelnemende sectoren Sector
Organisaties kleinstdelijke zorgregio Sint-Niklaas Organisaties kleinstedelijke zorgregio Beveren Lokale besturen Gemeente Sint-Gillis-Waas Gemeente Stekene Gemeente Waasmunster Gemeente Kruibeke Gemeente Temse Stad Sint-Niklaas Gemeente Beveren HAK Huisartsenkoepel Waasland Gezondheids- en welzijnszorg CM Waas en Dender Bond Moyson Oost-Vlaanderen Samenlevingsopbouw Oost-Vlaanderen Vertegenwoordigers kinesitherapeuten (kinékringen) LMN waasland Sel Waasland Samenlevingsopbouw Oost-Vlaanderen? Vertegenwoordigers kinékring Beveren Aanbieders laagdrempelig beweegaanbod Sportdienst Sint-Gillis-Waas Sportdienst Sint-Niklaas OCMW Waasmunster? OCMW Sint-Niklaas of LDC? OCMW Temse of LDC? Sportdienst Beveren Organisaties die kwetsbare groepen bereiken OCMW’s Sociaal huis Waasmunster? Inloopcentrum den Durpel (CAW) Sociaal huis Beveren Logo Logo-Waasland Andere Hogeschool Odisee Hogeschool Odisee?

5 De timing: inhoud Indienen projectaanvraag
In kaart brengen lokaal beweegaanbod + screenen op laagdrempeligheid Communicatieplan uitwerken/uitrollen LOK’s inplannen huisartsen Overlegmomenten BOV-stuurgroep Formuleren doelstellingen Oproep potentiële BOV-coach Opleiding BOV-coach Evaluatie

6 Redactie projectaanvraag
2017 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Algemeen Opmaak projectstrategie- en planning Redactie projectaanvraag Indienen project 3/11/2017 Overleg BOV-netwerk Eerste overlegmoment Overlegmo-ment stuurgroep Overleg-moment stuurgroep Overlegmoment stuurgroep Communicatie Engagementen aftoetsen zorgverleners Informeren en bevragen huisartsen LOK’s LOK’s vragen om BOV te agenderen BOV-coaches Oproep potentiële BOV-coaches Doorverwijzing en BOV-coaching Kansengroepen bereiken Beweegaanbod in kaart brengen Engagementen Engagementen nagaan Engagementen ondertekenen Indienen project  na 40 dagen goedkeuring

7 Huisartsen, andere zorgverleners, partners en de bevolking informeren
2018 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Algemeen Goedkeuring projectaan-vraag Overleg Communicatie- plan Huisartsen, andere zorgverleners, partners en de bevolking informeren LOK’s LOK’s inplannen BOV-coaches     Opleidingstraject BOV-coaches? Doorverwijzing en BOV-coaching Start doorverwijzen naar BOV-coaches Kansengroepen bereiken Beweegaanbod in kaart brengen beweeg-aanbod in kaart?

8 Werkgroepen BOV-coach: profiel en aanzet Doorverwijzen: wie?
Laagdrempelig beweegaanbod Bereikbaarheid kansengroepen

9 Werkgroep WERKDOCUMENT Eventuele taken die kunnen worden opgenomen
Gegevens die in het dossier vermeld dienen te worden Voorbeelden andere regio’s Opmerkingen VIGeZ

10 BOV-coach Freelance of in dienstverband?
Locaties BOV-coach? (vaste/vliegende coaches) Selectiecriteria: vaste criteria ( diploma, volgen opleidingstraject) eigen criteria (beschikbaarheid, ervaring,…) Materiaal: Profiel BOV-coach

11 Doorverwijzen HA Doorverwijsbrief DOMUS MEDICA voorbeeld

12 Verwijsbrief (www.bewegenopverwijzing.be)

13 Toegankelijkheid kwetsbare groepen
Welke inspanningen kunnen er genomen worden om kwetsbare groepen te bereiken? Beschrijven kwetsbare groepen (VT, inkomen, migratieachtergrond) Hoe bereiken? (kanalen, organisaties, acties) Hoe kan de BOV-coaching zo toegankelijk en bereikbaar mogelijk gemaakt worden? Bereikbaarheid Hoe? (fysiek, telefonisch, digitaal)  via SMS? Locatie(s) maximale afstand voor inwoners  BOV-locaties – toegankelijke locaties! Mogelijke psychologische drempels? Commerciële druk? Financiële toegankelijkheid Bereikbaarheid Hoe(fysiek, telefonisch, digitaal,…), Locatie(s) maximale afstand voor inwoners, meerdere locaties op verschillende momenten, bereikbaar met openbaar vervoer, dicht bij buurten met hoge concentratie van maatschappelijk kwetsbare groepen,… Voeg daarom ook een kaart toe met daarop de aanduiding van de BOV-locatie(s) en eventueel andere belangrijke punten in de omgeving. Denk hierbij ook aan mogelijke psychologische drempels (bv een zeer sportieve context schrikt inactieve mensen misschien af), geen commerciële indruk (bv aanwezigheid in een commercieel sportcentrum). Op welke manier wordt toegezien op de financiële toegankelijkheid (BOV-coach vraagt niet meer dan de maximale opleg aan de deelnemer)? Worden er extra initiatieven genomen om de BOV-coaching financieel toegankelijker te maken?

14 Laagdrempelig beweegaanbod
Het in kaart brengen van het lokaal beweegaanbod en toegankelijkheid van dit aanbod!  per gemeente?  ook andere beweegcontexten (verplaatsingen, thuis en op het werk) opnemen  nieuwe initiatieven? Toegankelijker maken van het beweegaanbod:  8 B’s (bruikbaarheid, betaalbaarheid, bereikbaarheid, beschikbaarheid, begrijpbaarheid, bekendheid, betrouwbaarheid) Materiaal: Uitleg 8 B’s Leidraad beweegaanbod Template laagdrempelig beweegaanbod Geef aan hoe het BOV-initiatief het lokaal beweegaanbod in de 4 beweegcontexten (vrije tijd, thuis, onderweg en werk) in kaart zal brengen en hoe het BOV-initiatief dit aanbod zo toegankelijk mogelijk zal maken Beschrijf welke stappen ondernomen zullen worden om het beweegaanbod in kaart te brengen (incl. timing). Beschrijf welke stappen er ondernomen zullen worden om het beweegaanbod toegankelijker te maken. Wie zal dit op zich nemen? Hier is beschreven wat verstaan wordt onder een laagdrempelig beweegaanbod. Betaalbaar = financiële toegankelijkheid van het beweegaanbod – Is de prijs een drempel om deel te nemen? Is er extra materiaal/ kosten nodig? – Vb. is het mogelijk om het lidgeld flexibel te betalen zoals in schijven of per deelname. Bereikbaar = de mate waarin het aanbod fysiek (bereikbaar voor mensen met een beperking), ruimtelijk (in de buurt), in de tijd en psychisch (zich veilig voelen) toegankelijk is. – Vb. het beweegaanbod vindt plaats op een zo neutraal mogelijke, voor iedereen veilige plaats. Beschikbaar = de mate waarin het beweegaanbod gemakkelijk beschikbaar is of anders gezegd: kan iedereen deelnemen? – Vb. Instappen op zeer laag activiteits- of vaardigheidsniveau mogelijk? – Vb. Ook mensen met een hoofddoek mogen deelnemen. Begrijpbaar = de mate waarin informatie over het aanbod begrijpelijk is en er begrijpelijk over gecommuniceerd wordt. – Vb. Duidelijk wie aanspreekpersoon is bij vragen? – Vb. Er wordt rekening gehouden met mensen die laag geletterd of het Nederlands niet machtig zijn. Bekend = de mate waarin het aanbod bekend is – Vb. De gebruikte communicatiekanalen bereiken de kwetsbare groepen. Bruikbaar = welke zijn de drijfveren van mensen om te bewegen en hoe wordt hierop ingespeeld? – Zo kan de sociale steun en het netwerk dat ze door deelname opbouwen soms eerder de motivatie zijn die hier speelt, dan gezond leven. – Vb. plezier en groepsdynamiek staat voorop in het beweegaanbod Betrouwbaar = de mate waarin het beweegaanbod als betrouwbaar wordt gezien door de gebruiker – Aangename & veilige ontvangst van deelnemer? – Vb. Zorg voor een vast vertrouwensfiguur binnen de club Begrip = verwijst naar de kijk van ander deelnemers en organisatoren op mogelijke nieuwkomers. – Lesgever en organisatie heeft inzicht in de leefwereld van maatschappelijk kwetsbare groepen en staat ervoor open – Vb. Volg een vorming om inzicht te hebben in de leefwereld.

15 Terugkoppeling

16 Vragen?

17 En nog dit… Website  verzamelpunt documentatie (transparant!)


Download ppt "Overleg 2 BOV-stuurgroep 18 mei 2017"

Verwante presentaties


Ads door Google