Opleiding Interactieve Media SBC V1: Inleiding presenteren 26 november 2009 kijk bij de bron: www.taalwinkel.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Advertisements

Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
PRESENTATIETECHNIEKEN
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Het maken van een presentatie
Een lessenserie van drie lessen
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Opleiding Interactieve Media SBC V1: Inleiding presenteren blok 3, januari 2011 kijk bij de bron:
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Anekdote: “Ik doe m’n ogen open, ja hoor, ‘t is nog steeds donker, de pps-sheets komen voor de 10e keer voorbij, het sneeuwt nog steeds op de televisie…”
PRESENTATIETECHNIEKEN
Van doelen naar reflectie
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Hulpmiddelen bij presenteren. Controleer van tevoren altijd of de apparatuur die je wilt gebruiken aanwezig is, of je er gebruik van mag maken en of je.
PRESENTEREN.
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Interpreteren van data
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Welkom Een middag powerpoint.
Speechen Naam__________
PRESENTEREN KUN JE LEREN
CanDo Coaching.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Schrijven met een strategie
Opstel schrijven.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Tips voor je Nieuwjaars Speech
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Presenteren en communiceren
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoe vertel je een verhaal? sectorwerkstuk 4 mavo.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Les: Presenteren LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Je sectorwerkstuk presenteren
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Marketing Coen van Wetering
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Woordjes leren.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Tattooshop in Enschede. Een tattooshop vinden en het juiste ontwerp laten maken  hoe pak je dat het beste aan?  -stap 1: Waar op je lichaam wil je de.
Spreekbeurt in groep 4.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Workshop: StemPresentatie Presenteren vanuit stem, adem, klank, houding, expressie. Vergroot de impact van jouw pitch!
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Lezen, schrijven en argumenteren
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Spreekbeurt Hoe maak je dat?.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Spreekbeurt in groep 4.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
© UNIEK IN DE KLAS.
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Tips voor je presentatie
Interactief presenteren - checklist
[Voer de titel van de overtuigende toespraak hier in]
Transcript van de presentatie:

Opleiding Interactieve Media SBC V1: Inleiding presenteren 26 november 2009 kijk bij de bron: www.taalwinkel.nl

Inhoud Inleiding presenteren Voorwerk Middenstuk Begin presentatie Einde presentatie Visuele middelen Non-verbale communicatie

1. Voorwerk Bedenk vooraf dat je binnenkort een presentatie gaat houden over een bepaald onderwerp. Regelmatig (bijvoorbeeld onder de douche of in de trein) denk je hieraan. Denken is belangrijk om langzaam tot een concreet idee over je presentatie te komen.

1. Voorwerk Wie is je doelgroep? Bedenk voor wie je straks je presentatie moet gaan houden. Waarom komt het publiek naar je presentatie? Wat willen ze na afloop weten? Weten ze al iets over het onderwerp? Bij veel voorkennis moet je een gespecialiseerde presentatie houden.

1. Voorwerk Wat is je doel? Wat wil je bereiken? Wil je je luisteraars informeren of overtuigen? Hoe wil je dit doen? Door een goed verhaal te vertellen? Door vragen te stellen aan het publiek? Door je mening te geven? Door de voor- en nadelen van iets te noemen zodat de luisteraars zelf hun mening kunnen vormen?

1. Voorwerk Ga brainstormen! Schrijf in kernwoorden welke onderwerpen zeker in je presentatie moeten zitten. Schrijf alles op wat in je opkomt, later kun je het ordenen en op volgorde zetten. Een goede manier is om te werken met een ‘mindmap'. Neem een groot vel papier en schrijf je onderwerp in het midden. Noteer al je gedachten, ideeën en associaties rondom het onderwerp

1. Voorwerk Ga brainstormen! Schrijf in kernwoorden welke onderwerpen zeker in je presentatie moeten zitten. Schrijf alles op wat in je opkomt, later kun je het ordenen en op volgorde zetten. Een goede manier is om te werken met een ‘mindmap'. Neem een groot vel papier en schrijf je onderwerp in het midden. Noteer al je gedachten, ideeën en associaties rondom het onderwerp

2. Middenstuk v/d presentatie 1: Zoek materiaal Zoek op internet of in de bibliotheek informatie die je nodig hebt. Ga niet direct beginnen met schrijven, maar verzamel eerst alle relevante informatie.  2: Bedenk de structuur Zoek een interessante en logische volgorde voor je verhaal, zodat je publiek de draad van het verhaal kan blijven volgen. Maak een schema van je structuur. Er zijn verscheidene structuren die je kunt gebruiken. 3: Vul kernwoorden in Vul je schema nu verder in met kernwoorden. Schrijf nog geen hele zinnen op, maar verzin bij ieder onderdeel van je schema een aantal belangrijke woorden.  4: Bedenk voorbeelden Droge tekst en cijfers spreken vaak niet tot de verbeelding. Je verhaal begint pas te leven als je er voorbeelden bij bedenkt. Probeer zoveel mogelijk verhelderende voorbeelden te verzinnen bij je presentatie. Schrijf deze voorbeelden in je schema.

2. Middenstuk v/d presentatie 5: Bedenk overgangen Hoe kom je van het ene onderdeel naar het andere? Verzin bruggetjes hoe je alle onderdelen van je presentatie aan elkaar praat en schrijf deze in je schema. Probeer te variëren in je formuleringen. 6: Vul meer kernwoorden in of schrijf je presentatie uit Kijk nu naar je schema en vul meer kernwoorden in. Je kunt aan de hand van die kernwoorden je presentatie oefenen. Sommige mensen vinden het prettig om hun hele presentatie uit te schrijven, maar het gevaar hierbij is dat je verhaal niet meer levendig is en dat je te veel schrijftaal gaat gebruiken. 7: Zet hulpmiddelen in Bedenk of je hulpmiddelen wilt gebruiken om je presentatie te ondersteunen. 8: Maak een versie voor jezelf Maak een versie met kernwoorden voor jezelf, zodat je tijdens je presentatie niet voor gaat lezen, maar dat je wel kunt spieken mocht je de draad kwijt raken.

3. Begin van de presentatie Manieren om een presentatie te beginnen: Anekdote Vertel een anekdote die te maken heeft met je onderwerp. Vraag  Stel een vraag aan je publiek. Eigen ervaring  Vertel je eigen ervaring met het onderwerp. Dit boeit de luisteraars en maakt je presentatie persoonlijk. Stelling  Begin je presentatie met een uitdagende stelling die de aandacht trekt. Krantenbericht  Zoek een recent krantenbericht dat bij je onderwerp past. Dit trekt de aandacht en maakt je presentatie actueel. Citaat  Begin met een prikkelend citaat van een bekend persoon dat bij je onderwerp past. Het onderwerp meteen noemen Zorg dan dat je onderwerp in een korte zin wordt samengevat en open daar je presentatie mee.

4. Einde van de presentatie Manieren om een presentatie te eindigen: Retorische vraag  Stel een retorische vraag aan het publiek. Samenvatting of conclusie  Geef een korte samenvatting van wat je gezegd hebt. Rond verhaal  Kom terug op het begin van je presentatie om zo je verhaal ‘rond' te maken. Stelling  Eindig met een krachtige stelling. Geef duidelijk je mening over het onderwerp. Voorspelling  Doe een voorspelling voor de toekomst. Zijn er nog vragen? Het is een goede manier om aan te geven dat je klaar bent met je verhaal. Tip: Je wilt je verhaal op een mooie manier eindigen. Dat kun je doen door je presentatie te eindigen met bijvoorbeeld een stelling of anekdote. Laat een pauze vallen en doe een stap opzij. Je stapt dan als het ware uit je rol als presentator. Je vraagt dan of er nog vragen zijn.

5. Visuele middelen Bepaal het hulpmiddel dat je gaat gebruiken. PowerPoint Kijk ook eens op http://humoz.hum.uva.nl Overheadprojector Hand-out Video/geluidsfragmenten Schoolbord Flap-over

6. Non-verbale communicatie Houding Een goede houding straalt zelfverzekerdheid uit. Je lichaamshouding heeft invloed op je manier van spreken en op het contact met je luisteraar. Als je in elkaar gedoken staat/zit, lukt het niet met een krachtige stem te spreken. Bovendien kom je onzeker over. Als je je handen naast je lichaam laat hangen, kan de luisteraar denken dat je ongeïnteresseerd bent. Als je je armen over elkaar hebt, dan kan dit gesloten of defensief overkomen. Advies Sta rechtop, ontspan je schouders, je nek en je knieën en kantel je bekken een beetje. Hou je handen ter hoogte van je navel (als dit vreemd voelt, kun je een pen vasthouden maar let op dat je niet aan die pen gaat friemelen). Als je je handen ter hoogte van je navel houdt, beweeg je ze meestal vanzelf op een natuurlijke manier. Sta op twee benen en zet je voeten goed ‘in' de grond. Kijk je publiek/de luisteraars aan, hou je hoofd omhoog.

6. Non-verbale communicatie Oogcontact  Algemene tips Kijk voortdurend naar je publiek/je luisteraars. Kijk niet te lang naar één persoon. Deze persoon zal zich ongemakkelijk voelen en de rest van het publiek vraagt zich af waarom je zo lang naar deze persoon kijkt. Als je tijdens het spreken een tekst voorleest, kijk dan ook regelmatig op van je papier. Tips voor presentaties Besteed niet alleen aandacht aan de voorste rij maar ook aan de luisteraars achterin de zaal. Richt je blik niet alleen naar voren maar kijk ook naar de zijkanten. Maak je ‘spiekbriefje' goed leesbaar zodat je met een snelle blik kunt lezen waar je bent en je weer snel naar je publiek kijken. Als je van tevoren al weet dat je je publiek aan de zijkanten niet goed kunt zien, probeer dan óf zelf naar achteren te gaan staan óf je publiek te vragen ergens anders te gaan zitten. Dat laatste klinkt misschien raar maar als je je eigen indeling creëert dan voel je je tijdens de presentatie op je gemak en kun je iedereen aankijken. Je kunt dit ook zeggen tegen je publiek: ‘Zou u wat meer in het midden kunnen zitten, dan kunt u het beter zien.'

6. Non-verbale communicatie Gebaren en bewegingen Een paar tips Verduidelijkende gebaren kunnen een presentatie verlevendigen en ondersteunen. Je hoeft niet stil te staan maar ga ook niet teveel heen en weer lopen. Je kunt leren om functionele gebaren te maken. Oefen dit als je je presentatie voorbereidt. Ken je gebaren! Sommige zijn niet functioneel tijdens een presentatie (bijvoorbeeld je haar naar achter doen met je handen, wriemelen aan je nagels). Deze gebaren kun je afleren.

6. Non-verbale communicatie Uiterlijk  Een paar tips Draag kleding die comfortabel zit en waar je je zeker in voelt. Draag kleding die je al een keer hebt gedragen. Zo voorkom je dat tijdens je presentatie ineens blijkt dat je knoopjes de hele tijd opengaan of dat je nieuwe rok omhoogkruipt…... Kijk van tevoren in de spiegel. Heb je geen vlekken op T-shirt, is je rits dicht, zit je haar goed? Realiseer je welk effect opvallende accessoires kunnen hebben. Doe niets in je broekzak. Een broek met een telefoon en een sleutelbos staat heel lelijk en leidt af. Poets je schoenen!

6. Heel belangrijk Oefenen, oefenen en nog eens oefenen! Bepaal hoeveel tijd je hebt en zorg dat het past! In je hoofd klinkt het anders dan als je echt hardop praat  doen!!! Zorg dat je de inhoud onder controle hebt, dan kun je ook improviseren. Dat kan alleen als je vooraf hebt GEOEFEND!!!