Plan van Aanpak 3 September 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Advertisements

De ondernemende School Agentschap NL 21 november 2013 Best practices Reflecties visitatiecommissie Dr. L. Lenssen.
L&B in het MBO.
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Programma RegioAanpak waar staan we nu? Ambtelijk overleg 4 juni 2013.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Tim Versluijs Leerdoelen.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
E-competentiescan. Wie kunnen de scan gebruiken? De medewerker Vult de scan in en krijgt inzicht in eigen handelen De leidinggevende Krijgt een beeld.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Begeleiden van het B-leerproces
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
Begeleidingsplannen GGZ
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Jacqueline Kerkhoffs Regiobijeenkomsten januari 2014 Jacqueline Kerkhoffs
WELKOM Jacqueline Kerkhoffs Rob Abbenhuis
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Wat je zelf vindt, weet je beter
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Voortgangsgesprek fase 1
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Programma uurOntvangst met verjaardagstaart uurOfficiële opening en presentatie van de resultaten van 1 jaar kwartier maken uurCarrousel.
Presentatie Entreprenasium Aanbevelingen implementaties nav o metingen.
Naam workshopbegeleider
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Presentatie Entreprenasium Inventarisatie implementaties.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Kick off bijeenkomst Inkoop Wmo augustus 2015.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Studieloopbaancoaching
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
de docent als didactische coach
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Plan van Aanpak Werken in stappen.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Bijeenkomst taskforce 18 september
Les 1: Brainstorm en kennismaken
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Gepersonaliseerd leren
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
Workshop Afspraken maken
Transcript van de presentatie:

Plan van Aanpak 3 September 2014 Entreprenasium Plan van Aanpak 3 September 2014

Voortgang tot op heden: 4 juni: presentatie plan van aanpak Juni: uitwerken plan Augustus: Statuten Wijze van samenwerking + opzetten portal Best practices als input voor strategie Planning conferenties

Samenwerking: Gestructureerd gebruik maken van de kennis binnen het EP. Uitgangspunten worden vastgesteld door het bestuur: Visie /strategie Statuten Overige punten o.b.v. participatie van zo veel mogelijk EP mensen. Portal als basis Research: inbreng van ideeën Werkconferentie: keuzes maken Uitwerken advies naar bestuur Bestuur stelt vast

Portal: basis van samenwerking Demo van de portalomgeving: http://entreprenasium2.wikispaces.com/

A4: Uitwerking concept Entreprenasium Visie en doel Kenmerken Nadere kwantitatieve en kwalitatieve eisen

Stand van zaken in Europa De EC heeft in 2013 besloten om ondernemend leren centraal te stellen in haar beleid De OECD onderzoekt de mogelijkheden om deze visie te realiseren. Huidige stand van zaken: 120 best practices bekend. Ondernemend leren of leren te ondernemen? Pedagogische embedding of projectmatig?

Implementaties

III Implementaties Kleinschalige implementaties Hoge mate van ondernemend leren Grootschalige implementaties Hoge mate van ondernemend leren Kleinschalige implementaties Geringe mate van ondernemend leren Grootschalige implementaties Geringe mate van ondernemend leren

Implementaties III Scholen hebben structureel gekozen voor ondernemend leren Leerlingen beinvloeden leerroutes Hoge mate van flexibiliteit Door leerlingen opgerichte ondernemingen Door scholen opgerichte “leerondernemingen” Projecten met regionale ondernemers Business courses

Implementaties III

Kenmerken van succesvolle implementaties Voorwaardenscheppend Innovatie ondersteunt de strategie Aandacht voor weerstand onder docenten Inhoudelijk Gefaseerde invoering Ownership op management niveau Budgettering volgens prioriteiten Aansluiten bij een collectief Goede toolkeuze: Mevolution

A4: Entreprenasium definiëring Het Entreprenasium is gebaseerd op de volgende visie:   1. Het ziet de (jonge) mens als een wezen dat heeft geleerd om ondernemend, onderzoekend, kritisch, maar open in de wereld te staan en zijn of haar eigen leven als ‘onderneming’ in metaforische zin te beschouwen. 2. De school heeft de opdracht de leerling in staat te stellen zijn of haar ondernemendheid optimaal te benutten en in te zetten. Het Entreprenasium heeft tot doel: 1. Leerlingen op te leiden die ondernemend d.w.z. maatschappelijk georiënteerd en onderzoekend in de wereld staan. 2. Een daarop gebaseerd integrale en individuele leerweg aan te bieden van brugklas tot het eindexamen.

Kenmerken 1 leerlingen bepalen (binnen bepaalde voorwaarden) zelf (een deel van) hun leerproces, onderwijsprogramma en onderwijsdoel. dit krijgt mede vorm door projecten (die voldoen aan bepaalde criteria) waarin het individueel leerdoel en bestaande schoolvakken worden geïntegreerd binnen een context van ondernemend handelen (LOL) . dat ondernemend handelen vindt plaats in interactie met de wereld buiten de school. dat laatste kan plaatsvinden in de vorm van het starten van een eigen onderneming.

Kenmerken 2 het onderwijsprogramma is gericht op het verwerven van competenties die Entreprenasiumspecifiek zijn. in het onderwijsprogramma staan de volgende drie kernelementen van het ondernemend leren en het persoonlijk ondernemerschap centraal: 1. oriëntatie op burgerschap en samenleving, 2. oriëntatie op loopbaan en studie 3. oriëntatie op eigen ambities, talenten en persoonlijke competenties. alle activiteiten en leeropbrengsten worden vastgelegd in een portfolio en/of dossier dat zichtbaar en toetsbaar betrekking heeft op de verworven competenties en dat moet voldoen aan door de CVE vast te stellen eisen.

Kenmerken 3 Diplomering/certificering vindt plaats o.b.v. het portfolio binnen de context van het schoolexamen, bijvoorbeeld in de vorm van een profielwerkstuk, en voldoet aan door de CVE vast te stellen eisen (binnen de kaders van wet- en regelgeving). het Entreprenasiumdiploma is de optelsom van het ‘gewone’ diploma -dat is behaald op basis van de reguliere examen- en kwaliteitseisen - en het Entreprenasiumportfolio waarvan de toetsing ook voldoet aan de hoogste eisen.

Competenties (Handelings)vaardigheden, kennis en houding op integrale manier toegepast in een concrete relevante handelingscontext. (Dat laatste kan bijvoorbeeld een eigen bedrijf zijn, maar ook een stage-opdracht of een onderzoeksopdracht.) De competenties worden vastgesteld tijdens de eerste werkconferentie op 24 september

Competentiedomeinen 1) leiding geven en beslissen 2) samenwerken en ondersteunen 3) interacteren, beïnvloeden 4) analyseren en interpreteren 5) creëren en leren 6) organiseren en uitvoeren 7) adaptief en responsief reageren 8) ondernemen en presteren.

B2: Vaststellen statuten De statuten worden op korte termijn in onderling overleg tussen Leo Lenssen en Koos Neuvel vastgesteld

B5: Vaststellen werkconferenties Doel: maximaal support voor de plannen volgens een vastgesteld schema: 1: iedereen kan ideeën / plannen insturen en op de portal zetten 2: werkconferenties: Presentatie van de plannen / ideeën Gezamenlijk besluiten 3: samenvatten, feedback en rapportage 4: analyse haalbaarheid en consequenties 5: bestuur besluit

B5: Vaststellen werkconferenties