moderniseren van het curriculum.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale leermiddelen
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
Aan de slag met vakmanschap! Kick-offTeam/datum. Film Vakmanschap.
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Succesvol in onderwijs met ICT
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student Conferentie 21 november 2013 Conferentie 21 november 2013.
Wat komt er zoal bij kijken?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
MBO passend onderwijs
De weg naar de competente docent
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Organisatie(s) van betekenis
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Kwesties rond ict verbonden
Honoursonderwijs in HBO
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
De puzzel past steeds beter
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Experten in de derde graad Proefproject
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Anders kijken, anders doen
Hoe leren professionals?
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Gepersonaliseerd leren
Leiding geven aan school ontwikkeling
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Zelfevaluatie Raad van Toezicht
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
Het School Ondernemerschaps(kwaliteiten)spel
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

moderniseren van het curriculum. DIDAC Samen stapsgewijs moderniseren van het curriculum. Systeemaanpak voor het MBO

DIDACTISCH BENUTTEN TECHNOLOGIE DOORLOPEND IN DIALOOG OVER DIDACTIEK DOCENT AAN HET ROER TECHNOLOGISCHE, MEDIA- EN DIDACTISCHE ONDERSTEUNING EN PROCESBEGELEIDING HAALBARE REALISTISCHE STAPPEN SYSTEEMAANPAK VOOR MODERNISERING VAN HET CURRICULUM SAMEN ONTWIKKELEN MET STUDENT EN BEROEPSPRAKTIJK INSPIREREND LEUK! METHODIEK PROFESSIONA-LISERING DOCENTEN VERANDERTRAJECT NAAR EEN LERENDE ORGANISATIE LEREN DOOR DOEN EN REFLECTIE

Wat is DIDAC KERN AANPAK DIDAC is een integrale veranderaanpak voor het MBO om stapsgewijs het curriculum te moderniseren.   KERN Ontwikkeling van curriculum, medewerkers en school Samen aan de slag: docent, student en beroepspraktijk. Moderniseren onderwijsmodules volgens matchingprincipe Vraag vanuit docent. Docent in de lead. Ondersteuning van ict & onderwijskundige (onderzoek) Leerlijn blijft intact Leren door DOEN en REFLECTIE Stapsgewijs volgens helder gestructureerd proces Aansluitend bij context school Doorlopend, structureel AANPAK pragmatisch gestructureerd

DIDAC WENSEN BELEMMERINGEN DIDAC Tijd Geld Hoe Ad Hoc Proces Aansluiting beroepspraktijk Match met belevingswereld studenten Focus op vakmanschap Nieuwe kwalificatiedossiers Meer en beter maatwerk aan student Digitalisering van leren, digitaal leermateriaal Samen met beroepspraktijk ontwikkelen Benutten kansen nieuwe technologie Tijd Geld Hoe Ad Hoc Proces Ondersteuning ICT DIDAC

LEERLIJN BLIJFT INTACT ONDERWIJS MODUE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE

LEERLIJN BLIJFT INTACT ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE

VANUIT VRAAG DOCENT Hoe kan ik de lesstof op een afwisselende manier uitleggen? Hoe geef ik studenten zo goed mogelijk feedback? Hoe kan ik mijn studenten optimaal voorbereiden op hun stage? Hoe sluit ik met mijn les aan bij de leefwereld van studenten? Hoe kan ik nieuwe technologie functioneel inzetten ? Hoe sluit mijn lesstof optimaal aan bij de wensen in de beroepspraktijk? Hoe kan ik mijn studenten optimaal voorbereiden op hun stage? DOCENT Hoe kan ik de lesstof op een afwisselende manier uitleggen? Hoe kan ik studenten meer maatwerk bieden? Hoe houd ik mijn studenten gemotiveerd? Hoe maak ik mijn lesstof meer geschikt voor zelfstandig werken?

MATCHING PRINCIPE Moderniseren onderwijsmodules volgens matchingprincipe

kenmerken nodige oplossing kenmerken moderniseringsoptie MATCHING PRINCIPE kenmerken nodige oplossing kenmerken moderniseringsoptie MODERNISERING Moderniseren onderwijsmodules volgens matchingprincipe

kenmerken nodige oplossing MATCHING PRINCIPE 1 2 3 4 onderwijs module didactisch doel context vraag SESSIE 2 1 2 3 Vraag inspiratie vraag kenmerken nodige oplossing 1 SESSIE 3

MODERNISERINGSOPTIES MATCHING PRINCIPE KENMERKEN MODERNISERINGSOPTIES MODERNISERINGS OPTIES Vraag

kenmerken nodige oplossing kenmerken moderniseringsoptie MATCHING PRINCIPE kenmerken nodige oplossing kenmerken moderniseringsoptie MODERNISERING Moderniseren onderwijsmodules volgens matchingprincipe

MATCHING PRINCIPE VRAAG 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Complexe stof snel uitleggen 2 Zelfstandig leren 3 Lesstof tijdens stage paraat 4 Tijdens studie al ervaring opdoen met echte klanten 5 Les van experts van buiten school 6 Meer interactie tijdens de les 7 Actualisering lesstof 8 Afwisseling 9 Samenwerking 10 Feedback

DIDAC TEAM BEROEPS PRAKTIJK STUDENT DOCENT

ONDERSTEUNING ONDERWIJS KUNDIGE ICT MEDIA PROCES BEGELEIDER

GESTRUCTUREERD PROCES Start bij voldoende draagvlak TEAM GESTRUCTUREERD PROCES 10 WEKEN 10 WEKEN DIDAC PERIODE 2 AANPAK SAMEN STELLEN TEAM MAKEN AFSPRAKEN PRESENTATIE EVALUATIE VIEREN SUCCES PRESENTATIE EVALUATIE VIEREN SUCCES INTRO Start bij voldoende draagvlak

GESTRUCTUREERD PROCES 10 WEKEN 10 WEKEN 10 WEKEN DIDAC PERIODE 1 DIDAC PERIODE 2 SAMEN STELLEN TEAM MAKEN AFSPRAKEN PRESENTATIE EVALUATIE VIEREN SUCCES PRESENTATIE EVALUATIE VIEREN SUCCES DIDAC PERIODE 3

LEREN DOOR DOEN & REFLECTIE professionalisering

AANSLUITEND BIJ SCHOOL BENUT Visie en praktijk school Kennis, mensen en middelen binnen de school Eigen initiatief Trends in onderwijs 21st Century Skills, Flipped classroom, Blended Learning, Focus op Vakmanschap

EFFECT DIDAC ONDERWIJS MODULE Positieve energie Professionalisering van de docent op maat Doorlopend in gesprek over didactiek & innovatie Betekenisvolle verbindingen in de organisatie Lerende organisatie ONDERWIJS MODULE Eigentijds curriculum Interactie tussen docenten, studenten en beroepspraktijk. Effectiever bereiken van didactische doelen Blijvend in ontwikkeling. Kunnen anticiperen op de toekomst Doorlopend Stapsgewijs moderniseren van het curriculum Effectief benutten schaarse ontwikkeltijd

STANDAARD BESCHIKBAAR DIDAC OP UW SCHOOL? Kosten STANDAARD BESCHIKBAAR OP BESTAANDE BALANS EXTRA ✔ ✔ ✔ Rollen DIDAC Ontwikkeltijd Procesbegeleiding Technologie en media Realisatiekosten bij inzet derden Optionele begeleiding ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ DIDAC = kostenneutraal met hoge opbrengst op meerdere fronten

DIDAC OP UW SCHOOL? Handleidingen per rol Presentaties in ppt Kant en klare templates HOE ROL JE DIDAC UIT IN DE SCHOOL? Handleiding procesbegeleider Templates procesbegeleider Presentatie DIDAC HOE GA JE ALS DIDAC TEAM TE WERK? Handleiding docent Templates WAT ZIJN DE VERANTWOORDELIJKHEDEN PER ROL? Rolbeschrijving DOWNLOAD GRATIS TOOLKIT OP KENNISNET.NL/DIDAC