moderniseren van het curriculum. DIDAC Samen stapsgewijs moderniseren van het curriculum. Systeemaanpak voor het MBO
DIDACTISCH BENUTTEN TECHNOLOGIE DOORLOPEND IN DIALOOG OVER DIDACTIEK DOCENT AAN HET ROER TECHNOLOGISCHE, MEDIA- EN DIDACTISCHE ONDERSTEUNING EN PROCESBEGELEIDING HAALBARE REALISTISCHE STAPPEN SYSTEEMAANPAK VOOR MODERNISERING VAN HET CURRICULUM SAMEN ONTWIKKELEN MET STUDENT EN BEROEPSPRAKTIJK INSPIREREND LEUK! METHODIEK PROFESSIONA-LISERING DOCENTEN VERANDERTRAJECT NAAR EEN LERENDE ORGANISATIE LEREN DOOR DOEN EN REFLECTIE
Wat is DIDAC KERN AANPAK DIDAC is een integrale veranderaanpak voor het MBO om stapsgewijs het curriculum te moderniseren. KERN Ontwikkeling van curriculum, medewerkers en school Samen aan de slag: docent, student en beroepspraktijk. Moderniseren onderwijsmodules volgens matchingprincipe Vraag vanuit docent. Docent in de lead. Ondersteuning van ict & onderwijskundige (onderzoek) Leerlijn blijft intact Leren door DOEN en REFLECTIE Stapsgewijs volgens helder gestructureerd proces Aansluitend bij context school Doorlopend, structureel AANPAK pragmatisch gestructureerd
DIDAC WENSEN BELEMMERINGEN DIDAC Tijd Geld Hoe Ad Hoc Proces Aansluiting beroepspraktijk Match met belevingswereld studenten Focus op vakmanschap Nieuwe kwalificatiedossiers Meer en beter maatwerk aan student Digitalisering van leren, digitaal leermateriaal Samen met beroepspraktijk ontwikkelen Benutten kansen nieuwe technologie Tijd Geld Hoe Ad Hoc Proces Ondersteuning ICT DIDAC
LEERLIJN BLIJFT INTACT ONDERWIJS MODUE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE
LEERLIJN BLIJFT INTACT ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE ONDERWIJS MODULE
VANUIT VRAAG DOCENT Hoe kan ik de lesstof op een afwisselende manier uitleggen? Hoe geef ik studenten zo goed mogelijk feedback? Hoe kan ik mijn studenten optimaal voorbereiden op hun stage? Hoe sluit ik met mijn les aan bij de leefwereld van studenten? Hoe kan ik nieuwe technologie functioneel inzetten ? Hoe sluit mijn lesstof optimaal aan bij de wensen in de beroepspraktijk? Hoe kan ik mijn studenten optimaal voorbereiden op hun stage? DOCENT Hoe kan ik de lesstof op een afwisselende manier uitleggen? Hoe kan ik studenten meer maatwerk bieden? Hoe houd ik mijn studenten gemotiveerd? Hoe maak ik mijn lesstof meer geschikt voor zelfstandig werken?
MATCHING PRINCIPE Moderniseren onderwijsmodules volgens matchingprincipe
kenmerken nodige oplossing kenmerken moderniseringsoptie MATCHING PRINCIPE kenmerken nodige oplossing kenmerken moderniseringsoptie MODERNISERING Moderniseren onderwijsmodules volgens matchingprincipe
kenmerken nodige oplossing MATCHING PRINCIPE 1 2 3 4 onderwijs module didactisch doel context vraag SESSIE 2 1 2 3 Vraag inspiratie vraag kenmerken nodige oplossing 1 SESSIE 3
MODERNISERINGSOPTIES MATCHING PRINCIPE KENMERKEN MODERNISERINGSOPTIES MODERNISERINGS OPTIES Vraag
kenmerken nodige oplossing kenmerken moderniseringsoptie MATCHING PRINCIPE kenmerken nodige oplossing kenmerken moderniseringsoptie MODERNISERING Moderniseren onderwijsmodules volgens matchingprincipe
MATCHING PRINCIPE VRAAG 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Complexe stof snel uitleggen 2 Zelfstandig leren 3 Lesstof tijdens stage paraat 4 Tijdens studie al ervaring opdoen met echte klanten 5 Les van experts van buiten school 6 Meer interactie tijdens de les 7 Actualisering lesstof 8 Afwisseling 9 Samenwerking 10 Feedback
DIDAC TEAM BEROEPS PRAKTIJK STUDENT DOCENT
ONDERSTEUNING ONDERWIJS KUNDIGE ICT MEDIA PROCES BEGELEIDER
GESTRUCTUREERD PROCES Start bij voldoende draagvlak TEAM GESTRUCTUREERD PROCES 10 WEKEN 10 WEKEN DIDAC PERIODE 2 AANPAK SAMEN STELLEN TEAM MAKEN AFSPRAKEN PRESENTATIE EVALUATIE VIEREN SUCCES PRESENTATIE EVALUATIE VIEREN SUCCES INTRO Start bij voldoende draagvlak
GESTRUCTUREERD PROCES 10 WEKEN 10 WEKEN 10 WEKEN DIDAC PERIODE 1 DIDAC PERIODE 2 SAMEN STELLEN TEAM MAKEN AFSPRAKEN PRESENTATIE EVALUATIE VIEREN SUCCES PRESENTATIE EVALUATIE VIEREN SUCCES DIDAC PERIODE 3
LEREN DOOR DOEN & REFLECTIE professionalisering
AANSLUITEND BIJ SCHOOL BENUT Visie en praktijk school Kennis, mensen en middelen binnen de school Eigen initiatief Trends in onderwijs 21st Century Skills, Flipped classroom, Blended Learning, Focus op Vakmanschap
EFFECT DIDAC ONDERWIJS MODULE Positieve energie Professionalisering van de docent op maat Doorlopend in gesprek over didactiek & innovatie Betekenisvolle verbindingen in de organisatie Lerende organisatie ONDERWIJS MODULE Eigentijds curriculum Interactie tussen docenten, studenten en beroepspraktijk. Effectiever bereiken van didactische doelen Blijvend in ontwikkeling. Kunnen anticiperen op de toekomst Doorlopend Stapsgewijs moderniseren van het curriculum Effectief benutten schaarse ontwikkeltijd
STANDAARD BESCHIKBAAR DIDAC OP UW SCHOOL? Kosten STANDAARD BESCHIKBAAR OP BESTAANDE BALANS EXTRA ✔ ✔ ✔ Rollen DIDAC Ontwikkeltijd Procesbegeleiding Technologie en media Realisatiekosten bij inzet derden Optionele begeleiding ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ DIDAC = kostenneutraal met hoge opbrengst op meerdere fronten
DIDAC OP UW SCHOOL? Handleidingen per rol Presentaties in ppt Kant en klare templates HOE ROL JE DIDAC UIT IN DE SCHOOL? Handleiding procesbegeleider Templates procesbegeleider Presentatie DIDAC HOE GA JE ALS DIDAC TEAM TE WERK? Handleiding docent Templates WAT ZIJN DE VERANTWOORDELIJKHEDEN PER ROL? Rolbeschrijving DOWNLOAD GRATIS TOOLKIT OP KENNISNET.NL/DIDAC