Mobility windows: praktijkvoorbeelden “Immersie: taal en interculturaliteit” Bachelor Toegepaste Taalkunde An Desmet An Desmet - 7.11.14 - Flanders knowledge.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Interculturele Communicatie
Advertisements

Ontwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie Een case study Prof. F. Staes.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Beurzen voor studenten Studie en stage Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Schoolpartnerschappen in Europa
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Voorstelling LVD Leuven internationaal colloquium 27 maart 2008.
BUDDY PROGRAMME LOKO AV | 16 Mei INHOUD Situering Probleemstelling en voorstellen tot oplossing Applicatieproces Begeleiding Voorbereiding Opvolging.
Efficiënt besturen in de social profit
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Huidige pagina.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
13 maart Kwaliteitszorg in internationalisering Deel 2: indicatoren Actie 2 van de Vlaamse Bologna-experten
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Studeren in het buitenland
Portfolio Faculteit der Letteren
CBE: Centra voor Basiseducatie
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
“If less is more, how you’re keeping score?”* *Eddie Vedder - Society.
Kathleen Van Heule Diensthoofd Internationalisering 14 maart 2014
OCMW’s en activering Een discussie binnenshuis… VVSG-studiedag
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Ondersteuning van mantelzorgers Vlaams Patiëntenplatform vzw 27 april 2009 Gent.
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Studiecoach Bijeenkomst
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Onrecht !!! Vrouw geschopt en aan de haren getrokken voor gsm
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
Lancering Traject
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
‘Fixatiearmbeleid: utopie of realiteit’. Hoe het begon juli 1999 spijtig ongeval tijdens de nachtdienst tijdens mijn opleiding kreeg ik de kans een review.
Erasmus bevraging Drempels en motivatoren 19 dec – 1 april 2013 Bijlage 2 bij het verslag POC LO&BW 06/11/2013.
Uitwisselingen Mogelijke uitwisselingen - Binnen Europa : 1 semester of 1 academiejaar - Buiten Europa : 1 semester of 1 academiejaar - Dual.
Talen op de basisschool Europees Platform Elly Deelder.
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) Facultaire Studietrajectbegeleiding.
Kiezen na de eerste bachelor Pools + Duits? Tsjechisch + Klassieke traditie? Sloveens + filosofie? Of toch Bulgaars + Centraal Europa?! Taalkunde en?!
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) 20 september 2010 Infosessie Geïndividualiseerde.
De ‘landing’ van internationalisering in de curricula : kOOD International Activity Griet t’Servranckx Departmental Coördinator international Office.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Verkorte bachelor Psychologie (90 studiepunten)
Introductiedag Bacheloropleiding HW 18 september 2015.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
Kiezen na de eerste bachelor Pools + Duits? Tsjechisch + klassieke traditie? Sloveens + filosofie? Of toch Bulgaars + Centraal- Europa?! Taalkunde en?!
Kiezen na de eerste bachelor Pools + Duits? Tsjechisch + Klassieke traditie? Sloveens + filosofie? Of toch Bulgaars + Centraal Europa?! Taalkunde en?!
Taal- en Letterkunde BA2 Infosessie 10 mei BACHELOR 2 Bachelor 2: V ERDIEPING het jaar waarin je talen worden uitgediept, en een theoretische basis.
Master vergelijkende moderne letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘twee talen’ Master taal- en letterkunde (variant twee talen) Master taal -en letterkunde.
Afstudeerrichting accountancy-fiscaliteit GRADUAAT BOEKHOUDEN NAAR PROFESSIONELE BACHELOR IN HET BEDRIJFSMANAGEMENT 1.
TAAL- EN LETTERKUNDE BA2 Infosessie 26 september 2016.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Taal- en Letterkunde BA2
AANBOD STARTERSLABO FASE 4
Erasmus Taal- en letterkunde
De wereld aan je voeten Wie droomt van een internationale carrière?
STUDEREN IN HET BUITENLAND
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Minor in het buitenland
Leiderschapsontwikkeling
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

Mobility windows: praktijkvoorbeelden “Immersie: taal en interculturaliteit” Bachelor Toegepaste Taalkunde An Desmet An Desmet Flanders knowledge area

-Context -Doelstellingen opleiding -Vak Immersie: taal en interculturaliteit -Uitdagingen bij de voorbereiding van de mobility window -Resultaten -Lessons learned -Sterktes -Zwaktes -Uitdagingen voor de toekomst inhoud

An Desmet Flanders knowledge area Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Opleiding ‘Bachelor of Arts in de Toegepaste Taalkunde’ bachelor van 3 jaar, gevolgd door Masteropleiding Tolken, Meertalige communicatie of Vertalen Alle studenten kiezen twee evenwaardige vreemde talen: 1. Duits / Engels / Frans 2. Duits / Engels / Frans / Spaans / Italiaans / Russisch / Turks Daarnaast volgen de studenten een zwaar pakket Nederlands en Algemene vakken Situering: Opleiding

An Desmet Flanders knowledge area -Lange traditie van buitenlands semester in 3 e bachelor -Populaire keuze, ongeveer 80 procent van de studenten gaat -Veel werk in positieve omkadering van buitenlandsemester -Alle studenten moeten naar een taalgebied van 1 van de talen en moeten ook hun andere taal kunnen volgen -Zeer positieve evaluaties van buitenlandsemester -Reden om niet te gaan: -Volgen liever vakken van de opleiding -Drempelvrees -Thuissituatie / relatie / vaste activiteiten / jobs Situatie vooraf

An Desmet Flanders knowledge area -Internationalisering tot een kernbegrip maken van de visie / missie -Plaats in modeltraject moest ook studenten over de streep trekken die onder druk staan om niet weg te gaan (ouders, relatie, sportclub, …) -Opleiding moest logischer in elkaar zitten voor studenten die naar het buitenland gaan -Voorbereidings- en natraject belangrijk -Opleiding wilde vermijden om nog vakken te organiseren voor kleine groep van studenten die niet deelnamen aan buitenlandsemester Doelstellingen van de opleiding

An Desmet Flanders knowledge area -De aanscherping van de interculturele competenties van de student -een katalysator te zijn voor -De toepassing van eerder verworven kennis over interculturele communicatie en culluurgeschiedenis van de taalgebieden -De toepassing van de onderzoeksmethode van het participerend observeren -De toepassing van de verworven vreemdetalenkennis. -Buitenlandsemester moet voldoen aan een aantal standaarden inzake thematiek en studiepunten Voorstel: vak “Immersie: Taal en Interculturaliteit”

An Desmet Flanders knowledge area -Maakt deel uit van modeltraject (1 e semester Ba3) -27 credits -Bestaat uit drie clusters: -9 credits algemene vakken -6 credits taal van gastland -12 credits tweede vreemde taal -Binnen deze clusters kan het opleidingsonderdeel variabel worden ingevuld, waarbij de sterkten van de plaatselijke instelling maximaal kunnen worden benut. Voorstel: vak “Immersie: Taal en Interculturaliteit”

An Desmet Flanders knowledge area -Overtuigen onderwijzend personeel -Idee kwam “van boven” -Algemeen wel positieve visie rond buitenlandsemester -Weerstand rond aspect ‘verplichting’ => wordt niet gebruikt in communicatie ‘wordt verwacht’ -Opleidingshervorming -Rationalisering -Traject rond buitenlandsemester gebouwd => verzwaring ba2 -Duidelijk voortraject -Beslissing over welke vakken ‘wegvallen’ -Voortraject: interculturele vaardigheden -Grootste zorg: wat met studenten die niet kunnen gaan/weigeren te gaan Uitdagingen bij voorbereiding

An Desmet Flanders knowledge area -Doelstelling: interculturele vaardigheden aanscherpen -Gedeelte van de vakken samen met inkomende studenten -9 credits algemene vakken of keuzevakken -5 credits: Nederlands: intercultureel project -5 credits: vreemde taal: intercultureel project: lectuur- en projectopdracht -5 credits: vreemde taal: vak bij andere opleiding -Nederlands samen met inkomende studenten: -cultuur en instellingen van de lage landen -Migratie naar België + case -=> culturele context benaderen vanuit een intercultureel perspectief Binnenlandtraject

An Desmet Flanders knowledge area -Studenten overtuigen -Extra infosessie voor ouders -Aantal partners vergroten: promoten van opleiding als internationale partner -Wat met studenten met -Financiële beperking => doorverwijzing naar sociale dienst (lening/voorafname beurs) -Functiebeperking  samenwerking met sociale dienst (speciale Europese beurs)  Intensieve samenwerking met partners -Werkstudenten => samen overlopen van de opties Uitdagingen bij voorbereiding

An Desmet Flanders knowledge area - Selectieprocedure: wie ‘moet’ gaan? - Definitie student 3 e bachelor= iemand die tijdens academiejaar kan afstuderen Bij invoering: 72 credits maximaal opnemen: iedereen die ingeschreven is voor 108 credits wordt aangeschreven en opgevolgd Diegene die 108 credits behalen na tweede zit kunnen vertrekken - Iedereen krijgt een plaats op basis van resultaten van Ba1 = enige objectieve maatstaf -Mentaliteitswijziging: niet iedereen krijgt stad/land van voorkeur -Vast systeem van herexamens per cluster – strak vastgelegd op studiefiche Uitdagingen bij voorbereiding

An Desmet Flanders knowledge area -Verrassend weinig tegenkanting – zeer veel appreciatie voor de extra infosessie -Aantal studenten binnenlandsemester -Jaar 1: 7 -Jaar 2: 3 -Jaar 3: 4 -Meer praktische vragen, onzekerheden en klachten aan het begin van semester – ook van ouders -Studenten vinden het niet eenvoudig om vrij te kiezen volgens cluster -Relatief minder ‘plantrekkers’ Resultaten

An Desmet Flanders knowledge area -Enquête 13-14: 103 respondenten (van de 129) -Evaluaties van studenten overwegend positief -Koudwatervrees vooraf: 35% zou niet naar het buitenland geweest zijn mocht het geen deel uitmaken van het standaardprogramma -Achteraf gezien: 93% is blij dat hij/zij naar buitenland is geweest -Aan te raden voor andere studenten: 99% JA! Evaluatie van studenten

An Desmet Flanders knowledge area -Hoe omgaan met ‘leeg semester’ indien studenten net geen 108 credits behalen  Eerste instantie heel strikt: soms nodeloos ‘tegenhouden’  Nu meer flexibele aanpak in samenspraak met student (faculteit zet limiet op 100 credits)  Duidelijke info bij het samenstellen van het programma van Ba2 ism trajectbegeleider studenten zijn gewaarschuwd -Nood aan preventie van doelgroep met ‘niet geregistreerde beperkingen/moeilijkheden’ => vast onderdeel van infosessie Lessons learned

An Desmet Flanders knowledge area -Studenten die een buitenlandsemester als onmogelijk beschouwen, gaan toch -Verscheidene studenten met functiebeperking (fysieke beperkingen, autismespectrumstoornis, zeer zware allergie,…) -Werkstudenten overwegen loopbaanonderbreking -Ook belangrijk voor studenten die anders omwille van verwachting van omgeving niet zouden kunnen gaan -Moet strak geregeld zijn => betere communicatie mogelijk -Meer info beschikbaar: financiële inschatting per bestemming, overzicht van vakken, tips rond huisvesting -Flexibele invulling vakken: nadruk op sterktes partners -Zelfevaluatie: groei in soft skills Sterktes

An Desmet Flanders knowledge area -Studenten die financiële moeilijkheden hebben: moeilijkst op te volgen geen zicht op hoeveel studenten steun krijgen of vragen -Verschillende studenten per bestemming: soms de neiging om samen te klitten, zeker als ‘leider’ daar behoefte aan heeft. Moeilijk om aan groepsdruk te weerstaan -Niet altijd gelijk niveau van partner, zeker niet wat de ‘andere’ taal betreft -Moeilijk om resultaten te meten: hoe (groei van) interculturele vaardigheden meten? Zwaktes

An Desmet Flanders knowledge area -Duidelijke visie van de opleiding -Realistische opbouw van opleiding -Heel goede samenwerking onderwijzend personeel – administratief personeel -Intense samenwerking tussen verschillende administratieve krachten: studentensecretariaat, trajectbegeleider,… vlotte informatiedoorstroom zeer belangrijk -Flexibiliteit!! -Eenduidige communicatie Voorwaarden

An Desmet Flanders knowledge area -Het buitenlandsemester nog meer integreren in de opleiding -leerproces ter plaatse optimaliseren -Terugkoppeling naar buitenlandverblijf in vakken of in onderzoeksopdrachten vermeerderen -Uitbreiding partners -Kwalitatieve opvolging partners -Crisis => universiteiten minder happig op niet wederkerige uitwisselingen -Aanbod voor inkomende studenten moet verder groeien -Wat als beurzen competitief worden -Sommige taalgebieden moeilijk te ontsluiten Uitdagingen in toekomst