CENTRAAL LABORATORIUM ANTWERPEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Advertisements

Indicaties voor screening buiten bevolkingsonderzoek
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Stand van zaken Medibridge & communicatie Nicole Knops Stuurgroep
Onthaalbediende in gezondheidszorg
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Motivatie van de professional Willy Limpens
Doel informatievergadering
VOB 21 april 2009 Dr. Hilde Goris
Weekendwerk Dorpsweg 6 – 9 juni 2014 Vreselijk warm, dreiging met stortbuien, veel werk, kleine tegenslagen, intensieve interne communicatie En Op tijd.
Lunchcauserie Netwerk Klachtenmanagement 24 oktober 2011 Klachtenbehandeling per beleidsdomein. Kan dat? Hoe?
WELKOM op de 2e SKML-IZS deelnemersmiddag
Vitale en weerbare medewerkers
E. Nezer SLA-actieplan teneinde de termijnen voor de invoering van de bijwerkingen te verkorten.
M.K.G. databank Methodologie van controles en audits.
Welkom bij de presentatie van het
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Incident & Probleem management
Human resources management /payroll cyle
Gemeente Puurs Fran Wauters Klantencoördinator 1 juni 2012
Klachtenbeheer binnen de FOD P&O
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Platform milieuhandhaving
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Patiëntveiligheid VIM in de praktijk
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Welzijn op het werk Verantwoordelijkheden
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Interventies door de Nationale ombudsman Christine Zegveld en Walter van den Berg 12 januari 2011.
Vaststellingen Stijging verzuimpercentage 1 à 2%.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Introductie OHSAS
Presentatie MijnGGD voor GGD NL
Kwaliteit in productie
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
Order IT v1.03 (01/03/2005) Order IT V Order IT v1.03 (01/03/2005) Opstarten De client applet wordt opgestart vanuit een html pagina in een browser.
Esther van der Putten Projectleider LOI
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
BacT/ALERT® Bloedkweek afname
KLACHTENBEHANDELING G. De Schrijver MD., PhD..
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
KLACHTENBEHANDELING Klachtenbehandeling Woensdag 7 september 2005.
Aanpak en praktijkervaring
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
PREVENTIE VAN WERKSTRESS. IEDER BEDRIJF HEEFT ER MEE TE MAKEN 30% van de nieuwe WAO-gevallen wordt veroorzaakt door psychische klachten 40% daarvan is.
SZamen|Gezond 15 oktober 2014.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Nike Supply Chain Management
Case studie Uitwerking case 11A Install bv. Doelstelling : Een herstructureringsplan opstellen voor het veilig stellen van de toekomst van het bedrijf.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
AZ Monica. Doelstellingen  Platform voor (huis)arts  Rechtstreeks contact met artsen AZ Monica  Rechtstreeks contact met afdelingen AZ Monica  Inkijken.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Wouter De Cock Bachelorproef Validatie van STA-R MAX® Stago analysers voor routine coagulatie parameters.
Meldplicht datalekken en Algemene verordening gegevensbescherming (achtergronden en verplichtingen) Mr. Dr. Anne Wil Duthler Advocaat en senator, voorzitter.
26/10/2016 Stand van zaken betreffende de nieuwe organisatie van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking.
Vijf stappen Borgen Bewustwording Bespreekbaar maken Bewerkstelligen
OMGAAN MET KLACHTEN EN CORRECTIEVE/ PREVENTIEVE ACTIES
Rapportage van voortgang of status
Goederenstroom en voorraadbeheer
Transcript van de presentatie:

CENTRAAL LABORATORIUM ANTWERPEN 4/7/2017 CENTRAAL LABORATORIUM ANTWERPEN Klachten en klachtenbehandeling

CENTRAAL LABORATORIUM ANTWERPEN 4/7/2017 CENTRAAL LABORATORIUM ANTWERPEN Privé laboratorium in Antwerpen Twee grote afdelingen: Klinische biologie (Chemie, Hematologie, Immunologie, Bacteriologie) Pathologie / Cytologie Piek binnenkomst stalen van 12.30 – 15.30 uur Routine (Automaten) ± 600 aanvragen/dag Pathologie ± 150 aanvragen/dag Cytologie ± 80 aanvragen/dag Centraal Laboratorium Antwerpen

KWALITEITSZORG: ORGANISATIE BELTEST accreditatie sedert 28.07.1997 ISO 17025, voorbereiding ISO 15189 lopende Sterk gedecentraliseerd: belangrijke rol voor (hoofd)laboranten en diensthoofden Administratief verantwoordelijke kwaliteitszorg: organisatie en documentbeheer Kwaliteitsverantwoordelijke: coördinerende rol, bioloog en directielid pragmatische aanpak Centraal Laboratorium Antwerpen

Centraal Laboratorium Antwerpen KLACHTEN: DEFINITIE Externe klachten kunnen komen vanwege de aanvragers of klanten, patiënten, leveranciers of gericht zijn aan leveranciers, toeleveranciers, e.a.. Interne klachten komen vanwege het personeel of de directie. (hoofdstuk 12 kwaliteitshandboek) Centraal Laboratorium Antwerpen

Centraal Laboratorium Antwerpen KLACHTEN: DEFINITIE Zware klachten zijn klachten i.v.m. foutieve analyseresultaten, analysen vergeten uit te voeren, foutieve afnamen binnen / buiten het laboratorium, staalverwisseling, verlies van stalen e.d. . Kleine klachten betreffen klachten i.v.m. niet ontvangen rapporten, problemen i.v.m. afnamemateriaal of met transport van stalen e.d. . Dringende klachten betreffen klachten die een onmiddellijke oplossing vragen. Centraal Laboratorium Antwerpen

Centraal Laboratorium Antwerpen KLACHTEN: ONTVANGST Zware klachten: - telefonisch aan medewerkers administratie - mondeling aan bodes - mondeling aan medewerker externe relaties - schriftelijk onmiddellijk doorgegeven aan bioloog / patholoog Kleine klachten: doorgegeven aan betrokken dienst Interne klachten: teamvergadering Centraal Laboratorium Antwerpen

KLACHTEN: REGISTRATIE en OPVOLGING Klachtenlogboeken: - bij alle laboratoriumartsen - op afdeling administratie - op afdeling staalophaling Centraal Laboratorium Antwerpen

KLACHTEN: REGISTRATIE en OPVOLGING Formulieren klachtenlogboeken bevatten: - identiteit klager - datum - omschrijving klacht - analyse van oorzaken - correctie tov. aanvrager - eventuele retrograde correctie - corrigerende maatregelen – preventie - evaluatie corrigerende maatregelen Centraal Laboratorium Antwerpen

KLACHTEN: OPVOLGING en EVALUATIE Maandelijks in raad van bestuur: - bespreking genoteerde klachten - opvolging corrigerende maatregelen Jaarlijks in Management Review: - bijeenkomst van alle laboratoriumartsen - bespreking genoteerde klachten - opvolging corrigerende maatregelen - jaarplan te nemen maatregelen voor kwaliteitsbevordering Centraal Laboratorium Antwerpen

Centraal Laboratorium Antwerpen KLACHTEN: VOORBEELD 1 Patiënt met klinisch duidelijke mononucleose, P&B blijft negatief. De aanvragende arts heeft de indruk dat dit meer voorkomt. Analyse: Vergelijking serologie, hematologie, transaminasen, klinische gegevens van laatste 73 bepalingen: 4 vals negatieve 4 echt positieve geen vals positieve P&B Conclusie: kit niet gevoelig genoeg. Centraal Laboratorium Antwerpen

Centraal Laboratorium Antwerpen KLACHTEN: VOORBEELD 1 Corrigerende maatregelen: - bepaling met andere kit - brief naar aanvrager en naar de aanvragers van recente vals- negatieve P&B Preventieve maatregel: - overschakeling naar andere, meer gevoelige kit Evaluatie genomen maatregel: - evaluatie nieuwe kit: gevoeligheid en specificiteit OK - geen klachten meer in dit verband Centraal Laboratorium Antwerpen

Centraal Laboratorium Antwerpen KLACHTEN: VOORBEELD 2 Patiënte vertoont bij screening hemoglobine van 9.9 g/dL. Bij controle na een paar dagen is dit 13.7 g/dL. Probleem bij eerste bepaling? Geen therapie. Analyse van de oorzaak: - controle eerste staal: hemoglobine 13.7 g/dL - geen stolsel - geen flagging voor aspiratie error - controle enkele / alle stalen met laag hemoglobine in ons bezit: een tiental stalen over vier dagen blijken een vals laag hemoglobinegehalte te geven (10-11 ipv 13-15 g/dL) Centraal Laboratorium Antwerpen

Centraal Laboratorium Antwerpen KLACHTEN: VOORBEELD 2 Analyse van de oorzaak: - pipeteernaald hematologie-analyser, aanhechting van tweede naald voor luchtinlaat losgekomen. Partiële aspiratie bij 1/100 stalen Corrigerende maatregelen: - correctie lage hemoglobines laatste dagen - telefonisch contact met deze aanvragers - algemene brief naar alle aanvragers - vervangen pipeteernaald Centraal Laboratorium Antwerpen

Centraal Laboratorium Antwerpen KLACHTEN: VOORBEELD 2 Preventieve maatregel: - opnemen inspectie pipeteernaald in maandelijks onderhoud Evaluatie corrigerende en preventieve maatregel: - geen verdere klachten over “onverklaarde anemie” - geen problemen meer met pipeteernaald Centraal Laboratorium Antwerpen

Centraal Laboratorium Antwerpen KLACHTEN: VOORBEELD 3 Aanvrager signaleert 2 patiënten met laag vitamine B12, zonder schijnbare oorzaak (resp. 178 en 141 pg/mL). Analyse van de oorzaak: - interne controles OK - patiëntengemiddelde: geen shift > 1 jaar - externe QC: geen probleem tegenover methode - bepaling van deze stalen met andere automaat: 141 wordt 168, 178 wordt 220 pg/mL - bij externe QC ligt onze methode globaal 15-20% lager dan algemeen gemiddelde Centraal Laboratorium Antwerpen

Centraal Laboratorium Antwerpen KLACHTEN: VOORBEELD 3 Corrigerende en preventieve maatregelen: - contact met aanvrager - aanpassing onderste referentiewaarden: van 200 pg/mL (Tietz) naar 180 pg/mL (bijsluiter) - melden van deze aanpassing aan de aanvragers - brief naar producent: zal de zaak onderzoeken Opvolging preventieve maatregelen: - geen probleem meer tov aanvragende artsen - geen verder antwoord of reactie van producent Centraal Laboratorium Antwerpen

KLACHTEN: ALGEMENE CONCLUSIES Eenvoudig maar efficiënt systeem Geen volledige registratie van kleine klachten Klachten zijn een hefboom voor kwaliteitsverbetering Klachten zijn opportuniteiten Niet de klacht is het belangrijkst, wel de wijze van reageren Tov laboranten en personeel is een klacht een mogelijkheid tot vorming en motivatie KLACHT = KANS Centraal Laboratorium Antwerpen