VOORLICHTING t.b.v. studenten ILS-HAN Werkplekleren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op het Dockingacollege
Advertisements

Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
5Havo – 6Vwo Instructie Profielwerkstuk
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Voorlichting stage.
Welkom op de Ouderavond klas 4
Stagebegeleiding bijeenkomst 2.
INFOSESSIE STAGE & STAGEREGISTRATIE
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
V1 stage - Blok 4.
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
NIEUW CONCEPT PRAKTIJK INSTROOMFASE KHLIM-BAKO. 1. VAN EEN VERANDERENDE WERELD … 1.Een hoogtechnologische wereld 2.Een wereld van groeiende globalisering.
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
Ouderavond 6 vwo uurLeerjaar 6 Dhr. Westers uur Studie en beroep Mevr. Fortuin uurMentoren.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Voorlichting lio 7 april Agenda 1. Welkom en opening 2. Routes en sollicitatietraining 3. Lint of fulltime? 4. Wanneer ‘op lio’? 5. Sollicitatieprocedure.
Doorlopende leerlijnen
Intersectoraal Klas 3.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
STAGE Voorlichting april 2013 Instituut CMI - Opleiding CMD.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstuderen Mediatechnologie Studiejaar Rotterdam, oktober 2010.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstuderen CDM Studiejaar Rotterdam, oktober 2011.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstuderen Mediatechnologie Studiejaar Rotterdam, oktober 2011.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2010 Concept Development – 29 maart 2010.
Voorlichting klas 3 sectorenteam H&A, Z&W en D&C (theater)
Algemene voorlichting
Beroepspraktijkvorming De procedure
Voorlichtingsavond Leerjaar 2 28 april 2011
Stagevoorlichting Taal- en cultuurstudies
Stagevoorlichting Taal- en cultuurstudies 7 april 2010.
Hartelijk welkom! Voorlichting Uiterlijke Verzorging.
CE / IBL Slb Jaar 1, les 2 (1.4).
ontdek wat jij kunt bereiken
Verkorte vwo-route gericht op de tekortvakken
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Gastles: Maatschappelijke stage
SIS is het Studenten Informatie Systeem voor studenten en docenten
Fontys Sporthogeschool beroepsvaardigheden 3e studiejaar
Vernieuwde opzet werkplekleren in de propedeuse Aanleiding vernieuwde opzet Achtergronden en inhoudelijk kader Opzet programma vanaf 6 november Verder.
Stages Keuzen en kansen.
LEERJAAR 1 SAW.  Wat wil ik gaan doen: A. Pedagogische werk > Kinderopvang (Niv 3 en 4) > Jeugdzorg (niv 4) B. Maatschappelijke zorg > Maatschappelijke.
VOORLICHTING STAGE Sociaal Pedagogische Hulpverlening Instituut voor Sociale Opleidingen.
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Studieloopbaancoaching
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
BPV. Even voorstellen BPV- coördinator * voorstelformulier goedkeuren * formulieren verwerken * vragen rondom BPV beantwoorden.
Opbouw van de enquête 1. Tevredenheid over bureau extern en het raadplegen van de website van bureau extern 2. De start van het werkplekleren op de school.
Introductiedag Inhoud Tot zomervakantie – AMN test – Intakegesprek – Onderwijsovereenkomst – Schoolnota – Boeken & studiemateriaal – Laptop.
Introductiedag kopopleiding en minor “Docent worden in het VO en MBO”
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
VOORLICHTING t.b.v. studenten ILS-HAN Werkplekleren Wat, wanneer, waar, met wie, hoe voorbereiden?
Rollen binnen het werkplekleren
Start Oriëntatie Stage/ Werkplekleren
kennis- en informatieavond leerjaar 2 september schooljaar
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Voorlichting Stage.
Voorlichting BPV voor Studenten
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
16 november 2017 Centrale Start wpl1 RijnIJssel, Veluwestraat, Arnhem
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
20 september 2018 Sector zorg&welzijn
Stage klas 4.
De start van werkplekleren 2a
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Informatieavond voor de ouders van de leerlingen van H3C
Transcript van de presentatie:

VOORLICHTING t.b.v. studenten ILS-HAN Werkplekleren 1 2014 Wat, wanneer, waar, met wie, hoe voorbereiden?

Uitgangspunt ILS Bij het ILS worden de stageplaatsen voor je geregeld door Bureau Extern. Dat geldt voor alle stages wpl1-2a-2b-3 Voordeel: gemak, kwaliteit Nadeel: soms niet je voorkeursschool, soms 1,5 uur reizen

Wat ? Eerste stage: oriënteren op het beroep van leraar: wil en kan ik docent worden? Kennis maken met de school vanuit het perspectief van de leraar ( je maakt in deze stage een rolwisseling van leerling naar docent) Leren omgaan met leerlingen

Wanneer? Periode 2 en 3 Start begin november Stage 8 weken (dan 2 tentamenweken) + 8 weken (dan weer 2 tentamenweken) wk 2.1 t/m 2.8 en 3.1 t/m 3.8 – vrijdag Bijeenkomsten onderwijskunde wk 2.1 t.m 2.8 en wk 3.1 t/m 3.8 – donderdag Soms andersom 1 dag = 8 uur ; niet in vakanties

Planning Op 20 september ontvang je van Bureau Extern een stage-aanvraagformulier Uiterlijk wo 1 oktober formulier inleveren Vr 10 oktober indeling bekend bij slb’s Vr 10 oktober plaatsingsbericht naar school Wo 15 oktober plaatsingsbericht naar student direct contact opnemen met de school! Week van 10 november start stage

Aanvraagformulier Het Aanvraagformulier ontvang je in de HAN-mailbox. Je geeft twee voorkeurregio’s op Op www.bureau-extern.nl >> Scholen vind je “schoolprofielen” en links naar scholen Je tekent het stagecontract op het aanvraagformulier. Uiterlijk wo 1 oktober mail je het ondertekende formulier naar Bureau Extern

Kun je helpen? je gaat niet zelf naar een school MAAR: buiten de regio (wit op de kaart) kan het soms, maar uitsluitend NA overleg. heb je contacten? Overleg. rudi.liebrand@han.nl

WAAR? Typen scholen 47% op opleidingsscholen (do + vr) 31% op samenwerkingsscholen (vr/do) 22% stagescholen (vr)

Met wie? Je gaat niet automatisch in duo’s. Op opleidingsscholen is de opleidingsdag (onderwijskunde) op één school van de scholengroep;. Loop je stage op andere scholen dan is de opleidingsdag op het instituut. Groepsgrootte: op opleidingsscholen groepen van +28 ; op andere scholen: duo’s. Aanvraagformulieren zijn individueel.

Hoe verloopt de indeling? Je wordt door Bureau Extern ingedeeld op basis van: alle plaatsen opleidingsscholen opgevuld de motivatie achter je regiovoorkeur de afstand woonplaats-stageschool (max. 1,5 uur reistijd enkele reis vanaf dichtstbijzijnde station)

Begeleiding door wie? Opleidingsschool: Opleidingsteam (opleidingsdocent + schoolopleider) + spd Samenwerkingsschool: spd + abs (soms niet-vakdocent) Stageschool spd + ipd abs = algemeen begeleider v/d school spd = schoolpracticumdocent (vakdocent) ipd = instituutspracticumdocent (opleidingsdocent)

Altijd eigen vak? Je loopt niet altijd (de hele) stage in je eigen vak, want: centraal staat: oriëntatie op leraarschap mogelijk is je begeleider een algemeen coach (=vakoverstijgend) mogelijk kom je in een clustervak, bijvoorbeeld leergebied m&m Mogelijk word je gekoppeld aan een klas

Hoe bereid je je voor? 1 Maak gebruik van de stagekaart wpl (zie www.bureau-extern.nl > Stage > Stage HAN vt > wpl1) Leerwerkplan (lwp) schrijven = document dat je opstelt gedeeltelijk voor en tijdens de stage waarin je de gewenste vorderingen binnen de competenties vastlegt. In dat lwp: leervragen en leerdoelen opstellen, gerelateerd aan competenties.

Hoe bereid je je voor? 2 Zonder goedkeuring en handtekening van je slb/docent owk op je concept-leerwerkplan kun je niet beginnen op school. Na ongeveer een maand laat je je definitieve lwp tekenen door spd en daarna slb/docent owk; zonder deze handtekeningen kun je je stage niet voortzetten.

Hoe werk je aan competentie- ontwikkeling? Leerwerktaken: dit zijn opdrachten die je kiest uit het aanbod van de school en het instituut en die passen bij wat je zelf wilt leren. (beoordeling school) Daarnaast krijg je een aantal (verplichte) leertaken van het instituut (beoordeling instituut) Vakspecifieke leertaken vanuit je opleiding Onderwijskundige taken vanuit de opleidingsdag

Voorbeelden Loop een dag mee met een klas en observeer het gedrag van de leerlingen bij verschillende docenten Observeer een dag een leraar voor verschillende klassen Geef een eenvoudige les gespreksvaardigheid waarin de compenserende strategieën aan bod komen Doe een onderzoekje naar het leerklimaat in de klas.

Belangrijkste leerdoel wpl1 WIL en KAN ik leraar worden? http://www.youtube.com/watch?v=OKlJsW3Lqh4 http://www.youtube.com/watch?v=umOHxEy1qig 20:50-29:00