Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Advertisements

Naam van de Auteur 7 januari 2008 Schoolboeken de klas uit? Een korte inleiding…… Michiel Maas, programmamanager VO 23 januari 2008.
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
schooltuinmedewerkers en de taalontwikkeling van kinderen
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Spaans voor beginners 6 7 Online Spaans leren via de beproefde SuperMemo-methode. U gaat in uw eigen tempo door de cursus, maar wordt wel zeer.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
bij juf Ineke en juf Caroline
Welkom op de informatieavond van groep 7
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Werken op de Muiswerkmanier. Onderzoek toont aan Didactische mode.
Voorlichtingsavond groep 3
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
Een leesstrategie: toepassing
Informatieavond groep 4
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 6
Samenvatten.
SE-Seneca voorbereiding op CE 2013!
Onderzoekend Vermogen
Samenvatting h1-h3.
Een prachtige kans voor uw kinderen
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Ouderavond klas 1 Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 14 september 2015.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Het belang van voorlezen
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Meer voorlezen, beter in taal
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Leesvaardig Examentraining.
1 van 10 Hoofdstuk 4 Woordenschatonderwijs. 2 van 10 Woordenschat Vormaspecten o enkelvoudige woorden o samenstellingen o afleidingen o uitgangen (vervoegingen.
LEZEN 4.2 BETOOG, SOORTEN ARGUMENTEN EN KRITISCH LEZEN VAN EEN BETOOG.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
HFD3: CHRONOLOGISCH/OPSOMMEND/ TEGENSTELLEND/VERGELIJKEND HFD4: CONCLUDEREND/VOORWAARDELIJK/ OORZAKELIJK/REDENGEVEND Verbanden in een tekst.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
Woordenschat Letterlijk en figuurlijk taalgebruik.
Welkom.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Psychomotorische taxonomie
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
SET schrijfvaardigheid H5
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Vragen, wat voor vragen?.
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Voorlichtingsavond groep 3
taal speelt een rol in alle vakken
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
CITO examentraining leesvaardigheid vrl.
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
Transcript van de presentatie:

Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid

Programma workshop Korte introductie Inhoudelijke informatie Muiswerk Woorden Inhoudelijke informatie Muiswerk Begrijpend Lezen Gebruik van deze programma’s Waarom digitaal leren? Muiswerk anno 2014 Vragen en opmerkingen

Een korte introductie Katholieke basisschool in het Nieuwe Westen, in Rotterdam Delfshaven Drie jaar lang onderwijskansenschool, daarna taalpilotschool Extra onderwijstijd voor leerlingen die op cito op c/d-niveau zitten, voor begrijpend lezen en woordenschat Zoektocht naar geschikte software: uitdagend, zelfcorrigerend, inhoudelijk sterk Wij kwamen uit bij Muiswerk Woorden en Muiswerk Begrijpend Lezen Geselecteerde leerlingen werkten 2x drie kwartier extra aan o.a. Muiswerk

De programma’s in een notendop woorden Een didactische basisregel is dat het leren van woorden nooit in één keer gebeurt (Verhallen & Verhallen, 1994). Op de eerste plaats moet kennisgemaakt worden met de betekenis van nieuwe woorden (semantiseren). Dat kan gebeuren door de betekenis van die woorden uit te leggen. In de Muiswerk-programma’s is echter gekozen voor een meer actieve kennismaking. De leerlingen zien plaatjes en moeten zelf uitvinden welk woord bij elk plaatje hoort. Vervolgens moet voldoende geoefend worden om ervoor te zorgen dat zij die betekenis ook onthouden (consolideren). Ten slotte moet ook nagegaan worden of zij de betekenissen werkelijk kennen (controleren). De thema's van Woorden 1-2-3 zijn opgebouwd volgens deze drieslag van semantiseren, consolideren en controleren. De thema’s in woorden 1-2-3 Muiswerk Woorden 1 – 2 – 3 400 – 600 – 1000 woorden Drie toetsen, op basis daarvan wordt het oefenprogramma samengesteld

De programma’s in een notendop begrijpend lezen Tien deelvaardigheden: een tekst selecteren; een strategie bepalen voor het lezen van déze tekst; betekenis van woorden en woordgroepen achterhalen; relaties leggen binnen de tekst; relaties leggen buiten de tekst; structuur van de tekst herkennen; tekstsoort herkennen; onderwerp van tekst bepalen; doel van tekst vaststellen; de tekst beoordelen.

Welke aspecten van begrijpend lezen worden geoefend? Groep 6: manieren van lezen onderwerp bedoeling van de schrijver soorten teksten moeilijke woorden afleiden moeilijke woorden opzoeken voorspellend lezen Groep 7: verwijswoorden hoofd- en bijzaken hoofdgedachte mening, reden, conclusie oorzaak en gevolg kritisch lezen Groep 3: informatie reproduceren; informatie afleiden; antecedenten van voornaamwoorden benoemen; chronologie van een verhaal vaststellen; thema vaststellen Groep 4: informatie afleiden (moeilijke woorden); chronologie van een verhaal vaststellen; thema vaststellen; verhaal beoordelen op waar of niet waar; leuk, spannend, mooi. Groep 5: informatie afleiden (moeilijke woorden, oorzaak-gevolg); antecedenten van voornaamwoorden en enkele voegwoorden benoemen; chronologie van een verhaal vaststellen; hoofd- en bijzaken onderscheiden; thema vaststellen; verhaal beoordelen op waar of niet waar, leuk, spannend, mooi; doel van enkele teksten bepalen. Welke aspecten van begrijpend lezen worden geoefend?

Na de taalpilot… De Muiswerkprogramma’s worden stapsgewijs geïntegreerd in het lesprogramma In de klas: schakelgroep, met instromers uit alle windstreken, werken op maat met voornamelijk Muiswerk Woorden In het ICT-lokaal: een halve groep leerlingen werkt gedurende een half uur 1x per week aan Muiswerk Begrijpend Lezen of, wanneer de leerkracht dit beter vindt, aan Muiswerk Woorden

Waarom digitaal leren met Muiswerk? Adaptiviteit. De computer kan aard en het tempo van het lesmateriaal automatisch aanpassen aan het ontwikkelingsniveau van de leerling. Dat is een vorm van individualisering, los van de aandacht van de leraar. Responsiviteit. De computer kan veelvuldig bekrachtigend of correctief reageren op gegeven antwoorden. Diagnostische waarde. Antwoorden kunnen geregistreerd worden voor latere inspectie (wat in de praktijk helaas zelden gebeurt). Motivationele waarde. Werken met de computer is voor veel leerlingen motiverend. Innovatieve waarde. De computer kan dingen aanbieden die via andere leermiddelen niet mogelijk zijn.

Heeft u vragen over Muiswerk? Nieuwsgierig naar Muiswerk Online? Situatie anno 2014: Een groot deel van de collega’s heeft een workshop gevolgd over Muiswerk Online Ouders hebben een workshop gevolgd tijdens een educatieve ouderavond Alle groepen 4 t/m 8 werken met de programma’s van Muiswerk Heeft u vragen over Muiswerk? Nieuwsgierig naar Muiswerk Online?

Dank voor uw aandacht