Fase 1 Ken de (detail)handel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4 Verkooptraject deel 2: voorbereiding verkoopgesprek
Advertisements

Nivo 2 Kerntaak 2 Bladzijde 21
Optimaliseren van het assortiment
Kopen en verkopen les 74.
Training Omgaan met service
commerciële presentatie
Klachtenbehandeling Niveau 2 Kerntaak 2.
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen
detaillistenpromotie
Fase 1 Ken de (detail)handel
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Fase 2 Winkel aanvullen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Par: en
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 1 Ken de (detail)handel
retailmarketing paragraaf 2.6 winkelformule ken de formule
Detailhandel algemeen
Detailhandel algemeen
Detailhandelsmarketing
Detailhandel algemeen
Detailhandel algemeen
ken de detailhandel paragraaf 1.6 verkoopsystemen spring in
HS 3 Het verkoopgesprek.
Verkoop en service H1 Assortiment- en artikelkennis Assistent verkoopmedewerker.
Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties
ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen
Vestigingsplan Busra, Afrah, Sharon en Wijdane.
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen
ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen
prijs- en servicemarkt
functies detailhandel
Periode 1 Ken de (detail)handel
Basisboek Marketing Hoofdstuk 11 Product.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: optimaliseren verkoop en assortiment Hoofdstuk: Visual merchandising Par: 2.2 Blz. 562 t/m 567.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
ken de detailhandel paragraaf 1.6 verkoopsystemen systeem in verkoop
Verkoop en service Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Periode 2 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Kerntaak: Verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties.
Frozen. Op mijn webshop “Frozen” verkoop ik diepvriespizza’s die thuis worden geleverd.
Periode 3 Controleren van de voorraad en bestellen
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Controleren van de voorraad en bestellen.
Periode 4 Kassawerkzaamheden Kerntaak: kassatransacties afhandelen en/of deze leiden Hoofdstuk: Gebruiksklaarmaken van het afrekenpunt/ -systeem Par: 1.1.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop Hoofdstuk 2 Klanten ontvangen en benaderen.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 6 Retailmix. samengevat 1 ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Het presenteren van artikelen.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 3 Handel en distributie.
Verkoop en advies Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken. ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Verkoopgesprekken ► Verkoopsystemen ►
Hoofdstuk 1: Marketing, winkelformule en retailmix 1.1: Marketing
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Verkoopt en handelt verkoop af
Verkoopt en handelt verkoop af
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Presentatie en marketing
Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen
Verkoopt en handelt verkoop af
Supermarkt De supermarktbranche.
Supermarkt De supermarktbranche.
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Transcript van de presentatie:

Fase 1 Ken de (detail)handel Kerntaak: verkopen, adviseren en service verlenen Hoofdstuk: Ken de detailhandel Par: 1.6, en 1.7

1.6: Verkoopsystemen Verkoopsysteem: Bediening Zelfkeuze (semi-zelfbediening) Zelfbediening Het verkoopsysteem van een winkel geeft aan op welke manier de artikelen in een winkel verkocht worden

bediening Winkels met bediening worden ook wel toonbankwinkels genoemd! Bij moderne bediening kijkt de klant rustig in de winkel rond totdat het winkelpersoneel “vrij” is. Lijkt op zelfkeuze, is alleen iets chiquer en vaak bij speciaalzaken. Bij bediening met beperkte voorkeuze kan de klant al een klein gedeelte van het assortiment in de winkel zelf bekijken. Bijvoorbeeld in een schoenen winkel waar een aantal artikelen zijn neergezet. Bij semibediening kan de klant een klein gedeelte van het assortiment pakken en afrekenen. Het winkelpersoneel heeft voor dat gedeelte alleen een afrekentaak. Deze vorm kom je tegen bij gespecialiseerde levensmiddelenzaken.

Voordelen van bediening Winkelier Klant Verkoper kan goed de wensen van de klant achterhalen Er is (direct) contact met het winkelpersoneel Het winkelpersoneel kan de klant beter aanvoelen Er kan uitgelegd worden wat de koopwensen Weinig winkeldiefstal Er wordt deskundig advies verstrekt

Nadelen van bediening Winkelier Klant Duur ivm loonkosten Tijdrovend, veel wachttijd voor de klant Verkoopresultaten afhankelijk van de commerciële vaardigheden van het winkel personeel Verkoper kan niet het gehele assortiment overzien Weinig inpulsaankopen

Zelfkeuze Klant kan oriënteren Personeel moet inspringmoment bepalen

Voordelen van zelfkeuze Winkelier Klant Goede presentatie : verleidt” klanten om iets te kopen Kan zelf het winkeltempo bepalen Het winkelpersoneel kan klantgerichter verkopen Kan ongestoord rondkijken en vergelijken. Minderpersoneel Kijken betekent niet altijd kopen.

Nadelen van zelfkeuze Winkelier Klant Diefstalgevoelig Kans op minder aandacht of juist te veel aandacht van het winkelpersoneel Hoge eisen die gesteld worden aan het winkelpersoneel Voelt zich niet op zijn gemak door de observerende rol van het winkelpersoneel Kijken betekend niet altijd kopen Geeft meer geld uit dan gepland was (inpuls aankopen) Hoge eisen aan artikelpresentatie (presentatie verkoopt en niet altijd alleen het winkelpersoneel

Zelfbediening Volledige zelfbediening (Aldi) Semi- zelfbediening (Hema) Zelfbediening met bedien-u-zelf (Kruidvat) Semi-zelfbediening met bedien-u-zelf

Voordelen van zelfbediening Winkelier Klant Goede presentatie “verleidt” klanten tot kopen (inpuls aankopen) Bepaalt zelf het winkeltempo Minder magazijnruimte nodig Kan ongestoord rondkijken en vergelijken Minder personeel nodig, dus lage loonkosten Ondervindt geen koopdwang Heeft minder last van opstoppingen tijdens het winkelen

Nadelen van zelfbediening Winkelier Klant Diefstalgevoelig Kans op lange wachttijd Minder contact met klanten Moet kennis hebben van de artikelen Omdat de artikelpresentatie de rol van het winkelpersoneel overneemt worden er hoge eisen aan de artikelpresentatie gesteld Moet zelf zoeken Krijgt gelegenheid tot fraude Geeft meer geld uit dan gepland was (inpuls)

1.7: Prijs en servicemarkt Consumentenmarkt Prijsmarkt Servicemarkt

Prijsmarkt De markt van de prijsartikelen of de probleemloze artikelen Bijv. Boodschappen doen Prijsshopping Runshopping De winkelier doet aan prijsdistributie! Lage marge (low-margin-retailing) Weinig persoonlijk aandacht hema

Servicemarkt De markt van artikelen waarvoor een consument een koopinspanning wil leveren Winkelen Plusshopping Funshopping “probleemartikelen” “kwaliteitsartikelen” “prestigeartikelen” De winkelier doet aan servicedistributie of service retailing Hogere marges Veel persoonlijke aandacht Suit Suply

Een winkelier die opereert op de prijsmarkt is GEEN concurrent van een winkelier die opereert op de service mark

Ontstaan servicemarkt Recreatief winkelen (Funshopping) Bulkshopping (veel in 1 keer) One-stop-shopping (alles onder 1 dak)

Gedrag van de klant Prijsdistributie Servicedistributie Boodschappen doen Winkelen Routinematig Impulsief Doelmatig Gezellig Rationeel (bedacht) Emotioneel

Verkoopsysteem Prijsdistributie Servicedistributie Zelfbediening Bediening / zelfkeuze Beperkte bediening Uitgebreide service

Winkellocatie Prijsdistributie Servicedistributie Goed bereikbaar Sfeervol winkelgebied Voldoende parkeergelegenheid Parkeergelegenheid niet de hoogste prioriteit

Assortiment Prijsdistributie Servicedistributie Probleemloze artikelen Kwaliteits- /waarde artikelen Breed en ondiep Smal en diep

Winkelinrichting Prijsdistributie Servicedistributie Eenvoudig Sfeervol Sober Luxe Kil en koud Warm

Prijs Prijsdistributie Servicedistributie Laag Hoog Goedkoop imago Kwaliteitsimago

Reclame Prijsdistributie Servicedistributie Actiereclame Themareclame Prijs moet de klant lokken Naamsbekendheid moet de klant lokken