Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

WAT IS FLIPPING THE CLASSROOM?
Edushock leerfestival
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Zoektocht naar de didactiek van het digitale leren
“We leiden kinderen op in de 21e eeuw met kennis uit de 20e eeuw en in een systeem dat geworteld is in de 19e eeuw” (K.Robinson)
Flipping the classroom
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Peter Van den Broeck • Instructietijd vs. Inoefentijd • Afwezige leerlingen (Kahn-Academy) • Screencast: opname van wat op scherm.
Onderzoekscompetenties en VOET-en
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
Audio-feedback. Audacity + Lame –Audacity –Lame Opdracht 1 –Installeer Audacity + LAME op je usb-stick –Geef vervolgens audio- feedback op de slechte.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Wat komt er zoal bij kijken?
De “ leraar” als rolmodel
Bonhoeffer - Enschede Hogeschool Windesheim - Zwolle.
Didiclass - beginnen met
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Lesgeven en begeleiden
De weg naar de competente docent
Module school en samenleving
Gepersonaliseerd leren
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
moderniseren van het curriculum.
Workshop ‘visieversneller’
Handvatten voor gebruik audiovisuele bronnen in de onderwijspraktijk Media in de klas Dalida van Dessel Teamleider onderwijsplatformen.
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
HOGESCHOOL VHL, 9 SEPTEMBER 2014 Goed gejat! Het gebruik van open leermateriaal in je onderwijs Janina van Hees, projectmanager open en online onderwijs.
Kijkje in the Classroom
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
DigibordColleges Het maken van weblectures via het digibord.
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
Social media presentatie
Web 2.0 tool Khan academy Online instructie filmpjes bekijken. (
Weblectures, Do it yourself Esther Breuker, TiU. Waarom ‘Do it yourself’ Snel-flexibel-onafhankelijk van anderen Meer weblecture producties; Toename (audio)
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Coach’s Eye: sometimes all it takes is looking at a specific moment to improve your performance.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
“video op Youtubekanaal” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Sofie, ICT-verantwoordelijke.
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Workshop ‘Al eens gedacht om te flippen?’. Even voorstellen…. Patrick Logister.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
Activernde didactiek & passende werkvormen
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Digitale geletterdheid
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Opleiding Expert ICT & Media Susan van Soest
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

De docent als ontwikkelaar Zelf ontwikkelen of niet? Screen casts als voorbeeld Screen casts distribueren, hoe verder

Zelf ontwikkelen of niet? Om goed, eigentijds en efficient blended (gedistribueerd) onderwijs te kunnen geven, moet een docent naast het gebruik van bestaand materiaal ook zelf digitaal leermateriaal kunnen ontwikkelen.

Formele kaders in wet BIO Digitale bekwaamheidseisen: PO: geen eisen VO, BE en VHO: “…kennis van... ontwerpen van onderwijs, didactieken, en didactische leermiddelen, waaronder ict...”

Zes jaar later in ‘Doelmatig gebruik maken van beschikbare digitale leermaterialen en – middelen...’ ‘... heeft kennis van digitale leermaterialen en – middelen... kent de technische en pedagogisch- didactische mogelijkheden en beperkingen daarvan.’ ‘kennis van’ en ‘gebruik maken van’

De vooropleiding

Kennisnet digitale basisvaardigheden 1.Apparaten, software en toepassingen gebruiken in de onderwijscontext; – Kan beamer en digitaal schoolbord effectief gebruiken – Kan digitale video/audio-apparatuur bedienen – Kan bestanden beheren – Kan werken met standaard kantoortoepassingen, zoals een tekstverwerker en presentatiesoftware – Kan werken met de ELO en leerlingvolgsysteem van de school – Kan digitale foto’s, video’s en audio maken

vervolg... 1.Apparaten, software en toepassingen gebruiken in de onderwijscontext 2.Kan omgaan met digitale communicatiemiddelen 3.Kan participeren in sociale netwerken 4.Kan de weg vinden op internet: gebruiken van een internetbrowser, zoekmachine (vinden, beoordelen en verwerken van informatie)

Het beeld... Minimale eisen in formeel beroepsprofiel Initiële opleiding loopt achter En onze deelnemers...?

Uitkomst vragenlijst Gebruik in de klas: 76% Gebruik privé: 90% Verschil tussen BBC en digital natives …? N=53

De uitdagingen Moet een probleem oplossen Duidelijk zijn wat je er mee kan/bijdrage aan leren Benodigde kennis, tools en ondersteuning

Dus hoe beginnen? Waarom? Wat? Hoe? Waarom? Wat? Hoe? Blijf dicht bij je onderwijsconcept en traditionele rol docent Toepassingen die zich al in het onderwijs bewezen hebben Niet te ingewikkeld, niet afhankelijk van ondersteuning

?

Screen casts ‘Een screencast is een digitale opname van een computerbeeldscherm door gebruik te maken van software die vastlegt wat er op het beeldscherm gebeurt. Vaak zijn deze screencasts voorzien van commentaar van de maker.’ Bron: Leraar 24

Het principe

presentatie

Voor welke leerdoelen? Powerpoint screencast: onhouden en begrijpen

bord-sessie (wiskunde)

Voor welke leerdoelen? Powerpoint screencast: onhouden en begrijpen Bord-sessie: begrijpen, toepassen

tekstanalyse

Voor welke leerdoelen? Powerpoint screencast: onhouden en begrijpen Bord-sessie: begrijpen, toepassen Bespreking: analyseren, evalueren

Voordelen screencasts Blijft dicht bij vertrouwde didactiek en rollen Wordt al veel toegepast, geen hype Relatief eenvoudig en met simpele middelen Betrouwbare infrastructuur: Youtube, Vimeo Af te spelen op multiple devices: altijd en overal

In welke leer-context? Flipped classroom FAQ-bibliotheek Achteraf ‘nakijken’ van klas-activiteit Videoblog Toch vooral ‘traditioneel’: docent in de lead Tenzij... studenten hiermee aan de slag gaan...

Bekende voorbeelden Khan’s academy: De digitale docent: Toonaangevende universiteiten met videoblogs

Wat heb je nodig aan spullen?

Vaardigheden? Gebruiken webservice/installeren van software Audio- en video-settings instellen Hardware en software bedienen Account aanmaken bij Youtube of Vimeo Uploaden naar internet

Do Technisch perfecte screencast willen maken Te lang: – PowerPoint max. 5 min. – Bord-sessie max. 10 min. Slecht onderwijs digitaliseren Maak een kort scenario Verwerkingsopdracht bijvoegen Vertel enthousiast Investeer in audiokwaliteit Don’t

Beoordeling screencasts (*****) Te bereiken leerdoelen: *** Beschikbaarheid spullen: **** Ontwikkelinspanning (voor docent): *** Gebruiksgemak (voor student): *****

?

Hoe screencasts distribueren? Videobestand aan studenten toesturen? Video als ‘bron’ in de ELO zetten? Video in Dropbox zetten en delen? Video uploaden naar YouTube/Vimeo? – Link doorsturen – Embedden

Embedden?

Hoe beginnen? Met gratis en simpele webtool zoals Screenr Met een onderwerp en vorm die je: – Leuk vindt – Gelijk kan gebruiken Maak daarna de stap naar editen

Verdiepingsopdracht 1.Maak zelf een screencast 2.Upload deze naar internet 3.Beschrijf je ervaring in een blog – Embed de screencast in je blog (opt.) – Werk samen met een collega-deelnemer (opt.)

?

Contactgegevens nl.linkedin.com/in/erickluijfhout