Drenthe College Regionaal Opleidingen Centrum

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Differentiëren naar leerwegen
Advertisements

Drechtster College Onderwijsaanbod AGL
Van, voor én door het onderwijs.
AUTOMOTIVE roc ter AA Commerciële opleiding Automotive
CLOP 27 november 2007 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Automotive ROC Ter AA Helmond
2e concept (ligt bij het MT)
Van, voor én door het onderwijs. Een curriculum opgebouwd uit bouwstenen 12 november 2008 Ans Teunissen BOUWSTENEN.
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Ondernemend Onderwijs in de regio. De droom in 2011: Onderwijs, bedrijfsleven en andere partners geven ondernemend onderwijs vorm en voeren dit gezamenlijk.
1.
CE Ondernemerschap in beweging
Automotive ROC Ter AA Helmond
Leerplanontwikkeling VM2
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Kees van der Eem Team ICT Gouda ID college
Naam: Tim Klijn Klas: MBI M1 Datum:
Invoeren van CGO & PvB (Groen Proeven) startbijeenkomst MT
Meten en registratie ontwikkeling competenties
Praktisch meten van competenties op BB-KB en GT niveau
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Opleiden van medewerkers
Landbouwbreed Floracollege.
Piet Dietvorst Clustermanager vmbo beroeps Cito
GKC-project Ruggengraat
Managen en proces Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf managen en proces.
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Pilotschool ICK Even voorstellen Gert van Burken.
Stand van zaken: Integrale leerlijn
BeroepsPraktijkVorming binnen Competentie Gericht Opleiden
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Op naar…
Bijeenkomst niveau 4 Detailhandel
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Competentiegericht leren vmbo
Een blik op de Kwalificatiedossiers
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Het belang van een stage
Workshop “Beoordelen”
Het belang van een stage
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
Mijn opleidingsbeeld.
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Picasso Lyceum 23 september 2015 MAVO naar………..MBO.
Bianca Biermann Docent Economie / Administratie. Dit is nog geen kant-en-klaar verhaal … Wat we wel weten, ga ik u nu vertellen !
Periode 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Leiding en begeleiding Par: 1.2:
Kerntaak 3 Personeel & Arbeid
CONFERENTIE ‘4Cyourway’ CONFERENTIE ‘4Cyourway’ 4C Onderwijskolomspel 4C Onderwijskolomspel (introductiespel) (introductiespel) Workshop 16 december 2008.
3HA1b CSV: afdeling Handel & Administratie ROC A12: opleiding Verkoper en Logistiek medewerker.
Vernieuwing in het VMBO
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Kwalificatiestructuur bouw en infra
Kwalificatiedossier en VMBO onderwijsdoelen
Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp
Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp
ZORPLAN MAKEN!!!.
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Goederenstroom en voorraadbeheer
Basiskennis Ondernemerschap
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Transcript van de presentatie:

Drenthe College Regionaal Opleidingen Centrum Hoofdlocaties: Assen - Emmen - Meppel - Hoogeveen Handel en Commercie: Detailhandel

Allerlei winkels in Meppel Meppel Steenwijk Wovega Heerenveen Zwolle

In Nederland is de detailhandel de grootste particuliere werkgever met meer dan 120.000 ondernemingen waarin 822.200 werknemers

Werkzaamheden Derving Bestellen Werkhouding Logistiek Administratie Garantie Controleren Inpakken Goederen Collega’s Betalingen Prijzen Controleren Kassa Presentaties Magazijn Ruilen Spaarsysteem Lossen BTW Aanspreken Alternatieven service Klanten Artikelen Diefstal Informatie Maatwerk Bij-artikelen Bestellingen Gesprek Telefoon

Competentieonderwijs Onderzoeken O Creëren en innoveren P Leren Q Plannen en organiseren R Op de behoeften en verwachtingen van de ‘klant’ richten S Kwaliteit leveren T Instructies en procedures opvolgen U Omgaan met verandering en aanpassen V Met druk en tegenslag omgaan W Gedrevenheid en ambitie tonen X Ondernemend en commercieel handelen Y Bedrijfsmatig handelen A Beslissen en activiteiten initiëren B Aansturen C Begeleiden D Aandacht en begrip tonen E Samenwerken en overleggen F Ethisch en integer handelen G Relaties bouwen en netwerken H Overtuigen en beïnvloeden I Presenteren J Formuleren en rapporteren K Vakdeskundigheid toepassen L Materialen en middelen inzetten M Analyseren Praktische invulling d.m.v. opdrachten

CGO:

Instroom 3 jaar 1 ½ jaar TL KADER BASIS N4 Manager/ Ondernemer N4 Verkoopspecialist 3 jaar N3 Verkoopspecialist N2 Verkoper 1 ½ jaar TL KADER BASIS

De opleiding 2 dagen stage (bpv) 3 dagen school BBL 1 dag naar school 80% in de praktijk beoordeeld (houding en gedrag) 3 dagen school Theorietoetsen (kennis en vaardigheden) Nederlands Engels Rekenen ICT Leren loopbaan en beroep BBL 1 dag naar school Arbeidovereenkomst van min. 20 Korting op de loonafdracht

Opleidingen in vogelvlucht Niveau 2 – Verkoper Uitvoerende taken Contact met de klant staat voorop Controleren en uitpakken van goederen. Goederen naar de winkel brengen (prijzen, beveiliging aanbrengen e.d.) Presentaties bijhouden (vullen, spiegelen) Financiele afhandelingen. (kassa) Opdrachten veilig, snel, goed en uitvoeren Kassawerkzaamheden betrouwbaar afhandelen. Bij verkoop en klachten klantvriendelijk handelen Doorstroom mogelijkheden: verkoopspecialist of eerste verkoper

Opleidingen in vogelvlucht Niveau 3 – Verkoopspecialist Uitvoerende taken, met een grote mate van zelfstandigheid ZIE VERKOPER + Specialistische branche- en assortimentskennis Klachtafhandeling Optimaliseren van het verkoopproces. (verkoopbevordering) Begeleiden van collega’s Opdrachten veilig, snel, goed uitvoeren Collega’s kunnen motiveren Kennis van gebruiksmogelijkheden en – voorschriften. Doorstroom mogelijkheden: (eerste verkoper), filiaalmanager of ondernemer

Opleidingen in vogelvlucht Niveau 4 – Filiaalmanager (via niveau 3) Uitvoerende, beherende en coördinerende Alles van niveau 3 Bedrijfsplan maken Afdelingsbeleid bewaken en verbetervoorstellen doen Personeelbehoefte bepalen Medewerkers werven, selecteren en begeleiden Groot verantwoordelijkheidsgevoel Commerciele houding Collega’s kunnen motiveren Doorstroom mogelijkheden: HBO

Opleidingen in vogelvlucht Niveau 4 – Ondernemer (via niveau 3) Bepalende, beherende en coördinerende taken Alles van niveau 3 Marketingplan maken Investeringsbegroting en financieringsplan maken Financiele situaties interpreteren en bewaken Personeelbehoefte bepalen en personeel aannemen Overleg voeren met medewerkers Commercieel inzicht Doelgerichte, omgevingsgerichte en ondernemende instelling Servicegericht en sociaal Collega’s kunnen motiveren

Opbouw en doorstroom KT1 KT2 AVM VK KT1 KT2 KT3 VS EV KT2 KT3 KT4 MAN OND deel 1 deel 1 Deel 1 deel 1 deel 1 deel 1 KT4 deel 2 deel 2 deel 2 deel 1 deel 1 deel 1 KT1 deel 2 deel 2 deel 2 deel 3 deel 3 deel 3

Uiteindelijk Werken Verkoper Verkoopspecialist Filiaalmanager Ondernemer Doorstroom mogelijkheden: Retailmanagement Marketing management Communicatie management Commerciële economie (MER)

Drenthe College kent haar studenten Aan- en afwezigheidsregistratie Vaste studieloopbaanbegeleider 4 periode per jaar waarbij voortgang wordt besproken met student Rapporten 10 minuten gesprekken Ouderavonden Studie Loopbaan Service voor extra begeleiding

Snel even inhoud

De opleiding Opleidingen staat beschreven in het kwalificatiedossier. Kwalificatiedossier is opgesteld door Kennis Centrum Handel in overleg met het ministerie en het bedrijfsleven. Beschrijving wat er binnen een functie verwacht wordt van een (beginnend) beroepsbeoefenaar. Kerntaak 1 Goederenstroom Kerntaak 2 Verkopen / klanten Kerntaak 3 Kassa & klanten Kerntaak 4 Werkoverleg Werkproces 1.3 en 1.4 Verzorgt goederenontvangst en -opslag Werkproces 1.5 Bouwt artikelpresentaties op en verzorgt deze Werkproces 1.2 Begeleidt collega’s Werkproces 1.7 Controleert de voorraad en besteld

Tonen van competenties Leercyclus De leervraag invulling Tonen van competenties en reflectie 3 Beslissingsbasis Kennis en vaardigheden beroepscontexten BPV Leerbedrijf Simulatie Integrale leerlijn 2 1 De leervraag invulling Opzet 2008-2009

School vs Stage

Studiekaarten =

de student heeft houvast en weet precies wat er van hem verwacht wordt Studiekaart de student heeft houvast en weet precies wat er van hem verwacht wordt

Leuk he!!

Vragen?