H3. Communicatie Gesprekstechnieken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Communicatie met de klant
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Technieken 3: de-escaleren
Sollicitatiegesprek.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Feedback geven en ontvangen
Communicatief gedrag + / -
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Motivational Interviewing
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
2. Communiceren met pubers
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Schrijven met een strategie
Communicatie met ouders
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Vergaderen.
Patiënten kunnen artsen beter
Communicatie en dementie
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Onze doelen en visie in beeld
Een gesprek is meer dan praten alleen!
Het coachende functioneringsgesprek
Groepsdynamica & Interactief communiceren
motiverende gespreksvoering
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
gespreksvaardigheden
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Wjk.
Welkom ik maak me sterk.
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Slecht-nieuws en Klachten
Je sectorwerkstuk presenteren
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Beroepshouding en beroepscode
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Het loopbaangesprek.
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,

Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
SO bespreken: wat was moeilijk?
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

H3. Communicatie Gesprekstechnieken

Gespreksvormen Informatief gesprek: gesprek waarin de ene persoon informatie geeft aan de andere persoon. Doelen 1. gedragsverandering: met de informatie wil je het gedrag van de ander veranderen. 2. Aan het denken zetten: de ander aan het denken zetten m.b.t. het gedrag / effect. 3. Oplossingen aanreiken en vragen te beantwoorden.

Initiatief nemen. Informatie kan op veel verschillende manieren gegeven worden. 1. de ander erom vraagt, 2. Het noodzakelijk is dat bepaalde informatie wordt gegeven, 3. Anderen ons vragen of wij aan iemand informatie willen geven.

Aandachtspunten informatief gesprek. De ander de ruimte te geven vragen te stellen / reageren, Indien nodig de ander de ruimte te geven de informatie te laten bezinken, Gevoelens en emoties van de ander serieus te nemen en te accepteren, Het gesprek samen te vatten door de belangrijkste punten te herhalen en te vragen of alles duidelijk is. Geef structuur in het gesprek (niet van de hak op de tak) Controleer of de ander je heeft begrepen.

Wat je vooral niet moet doen… Stevig drammen, informatie steeds blijven herhalen, Flink dreigen met allerlei ellende, Te verwachten dat veel informatie in een keer onthouden wordt.

Slechtnieuwsgesprek Is het gesprek waarin je de zorgvragen of verwanten iets vervelend, naars of droevigs meedeelt. Voorbeelden? Eerder meegemaakt? Doel: Duidelijke manier overbrengen van een negatief bericht.

Verloop slechtnieuwsgesprek Eerste fase: het mededelen van het slechte nieuws. De ander is teleurgesteld of weet niet hoe hij/zij moet reageren. Tweede fase: De ander is rustiger, probeer te kalmeren en geef de belangrijkste informatie (doel) Vertel het in makkelijke zinnen. Derde fase: Ondersteuning aanbieden, bekijk samen met de ander hoe je het probleem wil aanpakken.

Aandachtspunten slechtnieuwsgesprek Echtheid, begrip tonen, acceptatie en empathie. Breng de informatie duidelijk over (niet twijfelen), Geef na de mededeling een toelichting, Geef de ander de ruimte om de emoties te uiten, Zoek samen met de ander een oplossing, Trek voldoende tijd uit voor het gesprek, Rond het gesprek af.

Helpend gesprek Is een gesprek die je voer wanneer de ander een probleem heeft. Doel: is de ander te helpen met zijn of haar probleem. Fasen: inleiding (beeld krijgen van de situatie), ontwikkeling / verkenning (helpen met het verkennen van het gesprek), afsluiting (samenvatten en afsluiten).

Aandachtspunten helpend gesprek Ondersteunen en helpen (luisteren en ondersteunen) Laat jezelf zien (en zijn) in het gesprek, Laat in je houding merken dat er voldoende tijd is (open houding) Wees voorzichtig met oplossingen, Vermijd valse geruststellingen, Ga niet betuttelen.