de tweede groepsbijeenkomst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
De Drama Driehoek.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
toolbox deco-procedure
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Feedback geven en ontvangen
Communicatief gedrag + / -
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Hogescholen in Dialoog
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Welkom op onze thema-avond
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
de eerste groepsbijeenkomst
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
de derde groepsbijeenkomst
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Ambiance en binnengaan
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Welkom heten en het gebruik van namen
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Zingeving en wederkerigheid
Welkom bij de dialoogbijeenkomst
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Het familieteam Gastvrij in de zorg.
Onze doelen en visie in beeld
Welkom bij de bijeenkomst
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Het perspectief van de mantelzorger
Het perspectief van de oudere
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Dagdeel 3 conflicthantering
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Welkom op onze thema-avond
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Verbindend communiceren met ouders
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Hand-Out.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Covey trainingsavond.
Nee Zeggen!.
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Gesprekstechnieken Les 1.
Gesprekstechnieken Les 6.
Communicatie 7e les.
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Loopbaan en burgerschap les 3
gesprekstechnieken Les 2
Communicatie 5e les.
Transcript van de presentatie:

de tweede groepsbijeenkomst Welkom bij de tweede groepsbijeenkomst van het leertraject Familievriendelijk werken

Doelen van deze bijeenkomst Communicatie is doen, doen, doen ………daarbij helpt oefenen en feedback krijgen Nabespreken van de tweede e-module en de huiswerkopdracht Theorie verdiepen: Voorwaarde voor gesprekken LSD Effecten van gedrag Actieplanning: het afdelingsplan de familieavond

Programma 13.00 uur Welkom en terugblik op de e-module 13.15 uur Discussie over de resultaten 13.45 uur Oefenen in groepjes 14.15 uur Spannende gesprekken, plenair 15.00 uur Familievriendelijk beleid 15.20 uur Actieplannen 16.00 uur Sluiting

Terugkoppeling e-module

Basishouding contact AANDACHT luisteren, tijd en ruimte maken, vooral nieuwsgierig zijn naar de ander en hoe hij de dingen ziet en beleeft, er nog even niks van vinden, etc… RESPECT de ander erkennen in zijn positie en zijn eigenheid, altijd beleefd blijven, de ander ruimte geven om te zeggen wat hij op zijn hart heeft, etc… OPENHEID jezelf laten zien, vertellen hoe jij de dingen ziet en beleeft, je ‘kwetsbaar’ opstellen, zeggen wat je graag wilt, je grenzen aangeven, relevante feiten op tafel leggen, etc..

Laat OMA even thuis O oordelen M meningen A adviezen

Houding = communicatie Je houding kan je niet niet communiceren; iedereen merkt het!

4 aspecten van communicatie; tegelijk aan de orde Het zakelijke aspect (grotendeels verbaal) de feitelijke inhoud van je boodschap, dat wat je wil overbrengen. Het expressieve aspect (door fysieke uitdrukking en stemgebruik) dat wat je op dat moment voelt – opwinding, irritatie, blijdschap, verdriet, spijt, etc.. Het relationele aspect (door fysieke positionering, stemgebruik en woordkeus) hoe je je positioneert ten opzichte van de ander – dichtbij, intiem of juist afstandelijk, erboven, eronder, ernaast, er tegenover, etc.. Het appelerende aspect (soms heel helder en soms indirect of verborgen) wat je wil van de ander

Vul aan met je eigen favoriete strategieën! Omgaan met spanning (1) De instinctieve reactie van mensen op acute spanning (= gevaar!) is vechten of vluchten. Vecht-reacties Vlucht-reacties Ja, maar….. Ik weet het niet.. Hoezo? Ik ga er niet over… Moet je nu eens goed luisteren…. Ik zou wel willen, maar….. Je dacht toch niet dat ik….. Ik heb nu even geen tijd… Je bent zelf een…. Ik wist het niet….. Sorry, maar het is nou eenmaal zo dat… Ik had niet begrepen dat…. Vul aan met je eigen favoriete strategieën!

Omgaan met spanning (2) Als je merkt dat jijzelf of de ander in een vecht-vlucht reflex zit of dreigt te raken, neem dan je toevlucht tot LSD: Luisteren: richt je aandacht op de ander en wat hij zegt en uitdrukt, Samenvatten: geef regelmatig in je eigen woorden weer wat je begrepen hebt van de ander – zowel wat betreft de inhoud als de emoties - en check bij de ander of je samenvatting klopt, Doorvragen: help de ander om zijn gedachten verder te ontwikkelen door open vragen te stellen. LSD is een perfect middel om onaangename spanning uit een gesprek te halen. Op een gegeven moment komt er vanzelf ruimte bij de ander om ook naar jouw kant van de zaak te luisteren.

Luisteren, Samenvatten, Doorvragen

Feedback geven en ontvangen Een paar tips voor het geven en ontvangen van feedback: Geven van feedback Ontvangen van feedback Hou het bij jezelf: ik vind, ik heb de indruk dat… Ga in de luisterstand, feedback is een geschenk Maak een scheiding tussen wat je waarneemt en wat je daarvan vindt Vraag waar nodig verheldering en gebruik LSD Hou evenwicht tussen positief en negatief Bedank de ander voor de feedback voordat je reageert Kies een neutrale, nuchtere toon Laat merken wat de feedback je doet Wees helder in je appèl; geef aan wat jij zou willen van de ander Geef eventueel aan wat je met de informatie gaat doen

Elke familie is anders Elke familie is anders, je hebt hechte families, kleffe families, grove families, kunstzinnige families, rijke families, achterbuurt-families, los-zand families, etc.. Jouw professionaliteit: met elke familie contact maken vanuit een houding van aandacht, respect en openheid en oog voor wat een familielid wil en nodig heeft.

Elke familie is anders De ‘incidentele bezoeker’ wil vooral ‘quality time’ met de bewoner die hij niet zo vaak ziet. Idee: tips over wat de bewoner leuk vindt. Een ‘partner in zorg’ is een familielid dat een deel van de zorg voor de bewoner nog graag zelf wil blijven doen. Doen: afspraken maken over wat wel en wat niet. Een ‘bezoeker met een vast patroon’ wil erbij horen. Idee: in gesprek over wat hij leuk vindt om te doen, zodat hij een functie krijgt.

Oefening 1: Het meningsverschil Maak groepjes van drie. Eén persoon is observator. Persoon A: vertel over een ruzie of meningsverschil waar je onlangs deel van uit maakte. Persoon B: probeert zoveel mogelijk van de situatie te weten te komen door luisteren, samenvatten en doorvragen De observator bekijkt: - de houding van de gesprekspartners de toon, stemgebruik de gesprekstechnieken (luisteren, samenvatten en doorvragen) bleef OMA thuis? Doe dit gesprek een paar minuten. Daarna vertelt de observator wat ze zag gebeuren.

Oefening 2: Schaamte Ruil rollen, iemand anders is nu observator. Persoon A: vertelt over iets wat je gedaan hebt waar je je later voor schaamde. Persoon B: probeert zoveel mogelijk van de situatie te weten te komen door luisteren, samenvatten en doorvragen De observator bekijkt: - de houding van de gesprekspartners de toon, stemgebruik de gesprekstechnieken (luisteren, samenvatten en doorvragen) bleef OMA thuis? Doe dit gesprek een paar minuten. Daarna vertelt de observator wat ze zag gebeuren.

Oefening 3: Ik ben goed in…! Ruil van rol. Persoon A: vertelt waar hij of zij heel erg goed in is. Persoon B: probeert zoveel mogelijk te weten te komen door luisteren, samenvatten en doorvragen De observator bekijkt: - de houding van de gesprekspartners de toon, stemgebruik de gesprekstechnieken (luisteren, samenvatten en doorvragen) bleef OMA thuis? Doe dit gesprek een paar minuten. Daarna vertelt de observator wat ze zag gebeuren.

Wat kan je in Module 3 verwachten? Familie vriendelijke intake Ecogram Belangenplaatjes Verschillende types families Zorgstijlen en zorgstress

Afronding en evaluatie Heb je antwoord op je vragen gekregen? Wat doen we de volgende keer hetzelfde, wat mag een volgende keer anders? Wat is je persoonlijk voornemen, wat ga je doen?

Bedankt voor je aandacht en veel succes met Familievriendelijk werken