Toegankelijkheid en superdiversiteit
Algemene tendenzen aan de cliëntzijde Evolutie naar superdiversiteit Sterke toename van ECM Groeiende diversiteit binnen de diversiteit Zeer ongelijke spreiding van de diversiteit Toekomst toename naar landelijke gebieden
Personen met een nationaliteit van landen die niet tot de EU behoren (2008)
Steekproef januari 2013 Gemeente Nieuwe inw Vr. Origine jongeren Uit Brussel Buitenland Dilbeek 168 59 (35%) 4 St-P-Leeuw 223 147 (65.9%) 42% 118 (80%) Machelen 94 73 (77,7%) 37% 64 (68%) 7 Asse 167 113 (67%) 101 Vilvoorde 210 91 (1e gen) 38% 80 10 Liedekerke 93 24 ( 1e gen)
Kenmerken van de superdiverse cliënt Groeiende gekleurde armoede (socio-economisch) Grote stedelijke armoede Sterke stijging van etnisch-culturele diversiteit cliënten Middenklasse meer gekleurd Maatschappelijke tendenzen->individuele noden Superdiversiteit: combinatie van kwetsbaarheid Identiteit omvat verschillende aspecten (hulpvraag pellen)
Impact van superdiversiteit op de aanbodzijde Samenleving verandert > dienst - en hulpverlening > meegroeien in evolutie Screening van het aanbod (8B’s) Deskundigheidsbevordering Verandering op organisatieniveau Categoriaal aanbod (bv: tolken, OTA, toeleiders, inetrcultureel bemiddelaars,…)en inclusief werken (taalbeleid, hulpverleners zijn er voor iedereen,…) = een proces met als start erkenning evolutie en een goed doordachte en gedragen visie
Screening aanbod – 8 B’s toegankelijkheid Inleiding https://www.youtube.com/watch?v=m1TnzCiUSI0&feature=player_detailpage
8 B’s Bereikbaar (mobiliteit) Beschikbaar (openingstijden, diversiteitsbeleid,…) Betaalbaar (tarieven, tegemoetkoming,…) Betrouwbaar (gemaakte afspraken naleven) Bruikbaar (afstemming vraag/dienst/hulp/aanbod) Bekend ( aanbod gekend bij cliënten) Begrijpbaar (taal :gebruik/sensitief/beleid) Betreedbaar (drempels, toegankelijk,…)
PRIC Vlaams - Brabant Vanaf 1 januari 2015 -> extern verzelfstandigd Vlaams agentschap I&I = samenvoeging integratiecentra , onthaalbureaus, Huizen van het Nederlands en sociaal tolk-en vertaaldiensten in Vlaanderen. PRIC ondersteunt organisaties bij de afstemming van aanbod op de noden ECM en begeleidt ICP (veranderingsproces). Contactgegevens: pric@vlaamsbrabant.be (algemeen) Regio Asse: rachida.sami@vlaamsbrabant.be Regio Vilvoorde: alhamid.abroudi@vlaamsbrabant.be
Methodiek tot interculturalisering Tewerkstellingsproject Aanbod Toeleiders PRIC PIN vzw t Methodiek tot interculturalisering Tewerkstellingsproject Aanbod Sensibiliseren Ervaringsdeskundigen Doelgroep ECM Artikel 60 Informeren Regulier aanbod Aanbod Lokale besturen Opleiding en Vorming Toeleiden Sociale Economie + LDE Permanenties “Hooggeschoolden” Laagdrempelige acties Ondersteuning LOI Niveau 2.1 Nederlands Signaleren acties binnen ICP Lokale onthaalgesprekken OG’s Beleid Doorstroom vergroten Registreren Advisering Regio Halle Regio Asse Regio Vilvoorde Regio Diest Nes Stinis (Algemene afstemming) 02/365.03.03 Nathalie Demeulder en Eline Deblaere (PIN vzw) 02/304.48.45 en www.vzwpin.be Rachida Sami (PRIC) 02/454.16.99 Nabila Benyiach (PRIC) Alhamid Abroudi (PRIC) 02/725.90.45 Petra Selleslach (coördinatie training en opleiding) Eric Claes (PRIC) 013/32.15.18
Provincie Vlaams - Brabant