Phelan-McDermid Oudercontactdag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool De Zevensprong
Advertisements

Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Bruggen bouwen tussen school en thuis
Video-observatie in het kader van integrale zorg
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’
Moeders Informeren Moeders
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Woord van Leven Augustus 2013.
Onderzoek Zimmer 1981 Relatie tussen (extra ) bewegingsonderwijs en de cognitieve ontwikkeling bij kinderen tussen 3 en 6 jaar.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Vergoedingsregeling dyslexie
Beeld van mantelzorg in de provincie Groningen
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Autismespectrumstoornissen
Dove en slechthorende kinderen
Synthese artikel Risico’s, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis. Lien Kaes 1BaOC.
ASS: wanneer zichtbaar?
Workshop 6 Ontwikkelingspsychologie
Opvoeden van drukke kinderen
DCD Developmental Coordination Disorder
Lezen gaat (bijna) voor alles in Groep 3
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Autisme in de dagelijkse praktijk
Zwemvaardigheid landelijk meetmoment en registratie.
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Ouder worden met een verstandelijke beperking, volgens mensen zelf en hun familie (Mieke Cardol en Tineke Meulenkamp) Ine Mestdach 1BaO b2.2.
Mevrouw drs. W.A.L. van Leeuwen
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Marisa Huizinga AVG & Geneesheer-Directeur Amarant Groep
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
Het begint bij het jonge kind
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Intensieve gedragstherapie aan jonge kinderen met een autismespectrumstoornis in kinderdagcentra Sarah Dewitte 1 BaTPa.
30 minuten Wat is (het probleem met) CLRE?
Aanpak problematisch gedrag
Het syndroom van Asperger
Ontwikkelingspsychologie
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Het Downsyndroom Titsia Devooght 1BaO A3.
Workshop klassenmanagement
BLOK 4 Rust en jouw voorbereiding Mijn lijfstijl, mijn keuze.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Taalkundige feiten en hypothesen
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
De domeinen & Niveau bij ABB.
Ontwikkeling van het jonge kind
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Opvoedrelaties onder spanning B
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Competentiegebied 1.1: ontwikkeling van het kind stimuleren
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Neuropsychologische diagnostiek bij traumatisch hersenletsel kinder-en jeugd BAW 2015 Marleen van der Wees klinisch neuropsycholoog Libra Revalidatie &
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Dementie en een verstandelijke beperking
WELKOM Presentatie ‘Depressie onder ouderen ’
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Ook kinderen zijn geëvolueerd
Therapeutische interventies gebaseerd op muziek bij dementie
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Phelan-McDermid Oudercontactdag 26 maart 2011

Wat ga ik bespreken? Wat is Phelan-McDermidsyndroom? Wat zijn de kenmerken? Wat is de oorzaak? Wat willen we de komende tijd gaan doen? Wat zijn jullie vragen???

Wat is Phelan-McDermidsyndroom? Ontbreken van het stukje 22q13.3 ten gevolge van: Deletie Van het uiteinde van chromosoom 22 Van een klein stukje, maar niet het hele uiteinde Ring chromosoom 22 Translocatie

Wat is een 22q13 deletie? p-arm q-arm afwezig

Wat is ringchromosoom 22? 22p, zonder belangrijke informatie Onder andere 22q13 is afwezig

Hoeveel mensen zijn er bekend in Nederland? Onder 10 jaar ongeveer 20 kinderen Boven 10 jaar ongeveer 20 kinderen en volwassenen Waarschijnlijk meer Komende jaren meer bekend

Waar woont iedereen?

Wat zijn de (mogelijke) verschijnselen? Geringe spierspanning als pasgeborene Vertraagde motorische ontwikkeling Verstandelijke beperking Spraak- / taalachterstand Gedragsproblemen

Kun je het aan de buitenkant zien? Milde gezichtskenmerken Lang gevormd gelaat Dikke, overhangende oogleden Lange wimpers Bolle wangen Grote vlezige handen Onderontwikkelde teennagels

Medische zorgen Meestal geen verminderde weerstand Meestal geen ernstige orgaanproblemen Niet genoeg zweten Slaapproblemen Hoge pijndrempel Reflux Andere: nierproblemen, epilepsie, gehoor, visus, lymfoedeem, gebit

Adviezen Fysiotherapie en ondersteuning Veel stimuleren Vaardigheden blijven oefenen Individuele ondersteuning Intensieve spraaktraining Alternatieve vormen van communicatie

Gedrag en ontwikkeling Vaak een matige tot ernstige achterstand (75% IQ onder 40) Vooral spraak-/taalachterstand Kinderen kunnen soms dingen verleren Vriendelijk, sociaal en aanhankelijk Autistische kenmerken Korte aandachtsspan, frustraties Obsessief gedrag Slaapproblemen Hoge pijndrempel

Waar komt het door? SHANK3/ProSAP2 gen Dat is het recept voor het eiwit SHANK3 Rol in ontwikkeling van het zenuwstelsel

Wat willen we de komende tijd gaan doen? Een ontwikkelingstest geschikt maken voor kinderen met een beperking. Een test waarmee tevens vastgesteld kan worden bij welke stimulatie kinderen baat hebben.

Wat willen we de komende tijd nog meer doen? Gaan onderzoeken of kinderen met Phelan-McDermidsyndroom baat hebben bij het gebruik van intranasale insuline.

Aanleiding: onderzoek in Duitsland 6 kinderen met Phelan-McDermidsyndroom 12 maanden intranasaal insuline Ouders vragenlijsten (na 6 weken en na 1 jaar) en video-opnames Ontwikkelingstest aan het begin en na 1 jaar Resultaten werden vergeleken met observaties van verschillende begeleiders

Welke vragen kregen ouders? Autonome functies (zweten, To, slapen, eetgedrag) Motorische vaardigheden (activiteit, fijne en grove motoriek) Verstandelijke ontwikkeling (aandacht, geheugen) Spraak en communicatie (verbaal en non-verbaal) Emoties Sociaal gedrag Gedragsproblemen Zelfredzaamheid (toiletgang, aan- en uitkleden) Opvoedkundig (veranderingen, anticiperen)

Resultaten

Resultaten Intranasale insuline had een positief effect op de verstandelijke ontwikkeling en op de motorische ontwikkeling Geen nadelig effect op bloedsuikerwaarde Bij 1 kind eerder gestopt Ouders wilden niet stoppen met insuline

Wat waren de beperkingen? Weinig kinderen Verschillen in chromosoomafwijkingen Verschil in leeftijden Verschil in ontwikkelingsachterstand Niet gecontroleerd met een placebogroep

Wat willen wij doen? Dubbelblind, placebo-gecontroleerd, cross-over onderzoek 2 groepen kinderen (1 groep insuline, de andere groep placebo) We weten niet wie insuline krijgt Na 1 jaar wisselen we de groepen om

Als het werkt? Standaard insuline geven bij kinderen met Phelan-McDermidsyndroom? Bij meer chromosoomafwijkingen onderzoek doen?

Wanneer willen we starten? Aansluitend aan het ontwikkelingsonderzoek Als we alle ouders goed hebben voorgelicht Als er genoeg kinderen mee doen Als we geld voor dit onderzoek hebben gekregen

Eelco Dulfer dulfere@medgen.umcg.nl Vragen en suggesties??? Eelco Dulfer dulfere@medgen.umcg.nl