Wat inspireert jou? Wat heb jij nodig om creatief te zijn?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Het tweede werkstuk.
Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
3-jarigen in het basisonderwijs
Samenspel Nieuw Vennep
 Cultuur- en kunsteducatie Cursus D.H.O.S
Wat is geluk voor jou?.
Project Roemenië via ThinkQuest.
Wie woont er achter de deuren ? Brieven schrijven naar mekaar.
Logical Framework Approach
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Teachers of the 21st century iearn conferentie juli 2009 Doelen: Effectief partnerschap op lokaal, regionaal en internationaal niveau tot stand brengen.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Geef een tip, krijg een tip
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
28 januari 2010 Ouderavond Schiedam
MEDIA EN CREATIVITEIT MEDIA EN ONDERZOEK
Iris, Twann, Isa en Thomas
LOT OP REIS.
Ho 8: Portfolio.
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Pabo studenten op zoek naar het ideaal van Big City Helmond.
Het project en de site beogen huidige en toekomstige generaties kunstdocenten op te leiden in het ontwikkelen en geven van kunstlessen op het snijvlak.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Pass’t Montessorionderwijs ?
verhoogt het Creatief Quotiënt
Onderwijs op de Masten in
Kunst geeft niet het zichtbare weer, kunst maakt zichtbaar
Jij hebt ook wat te vertellen!
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Cursus Intern Cultuur Coördinator
Blok 2.
De Triple A Regio: Wat maakt een regio écht creatief? Roy van Dalm Luik/Liège, 24 april 2012.
Superhelden, we kennen ze allemaal
IPC Nederland.
Lichtkracht een creatief project voor en mèt jou!
Wat een droom!. Droom jij veel? Wat een droom! Sommige mensen schrijven hun dromen op. Jij ook?
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media 
Lang leve de dorps- en wijkbibliotheek!
Pollepelsessie 16 september 2014 Tijdens het heerlijke koken bij Koksgasten in Driebergen hebben we input ontvangen voor het programma Bijgevoegd.
Welkom ik maak me sterk.
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
WAT maakt ons UNIEK?. We houden van aanpakken! We leren door gewoon te doen de praktijk We houden niet van boeken We zijn schatten We willen graag nu.
ExpressieExpressie Introductie Toermalijn ontwikkeling Ouderbetrokkenheid 1.
Masterplan muziekonderwijs Limburg. Wie is DOOR! Samenwerking tussen: Provincie Limburg: Huis voor de Kunsten Limburg Sien.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Henk Heurter Docent/trainer bij Station tot Station.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
JEUGDWERK 2016/2017 Youth Connect Youth Mission Youth Chill Next Level 16+ Open Huis & Haard (OHH) Youth Online.
Verstoppertje spelen Sommige mensen zijn er goed in…
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
De wereld aan je voeten Wie droomt van een internationale carrière?
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
23 maart 2017 profilering.
Introductie Toermalijn ontwikkeling Ouderbetrokkenheid
Transcript van de presentatie:

Wat inspireert jou? Wat heb jij nodig om creatief te zijn?

"Als er een wind van verandering waait, bouwen sommige mensen windschermen, anderen bouwen windmolens."

Agenda Creatieve input team. Doelstellingen cultuur. Rol ICC-er . Ruimte en effectieve leertijd. Budget / Subsidie. 1.Verantwoordelijkheden / en bevoegdheden. 2. Kwaliteitskaart. Rol MR en Team? 5. Resultaat behoeftepeilingen (enquête muziek en enquête literatuur).

1. Creatieve input team Beginsituatie: Grote werkdruk Gebrek aan Inspiratie.

Creatieve impuls Gericht op de leerkrachten Structureel

Doelstellingen Bewustwording eigen creativiteit. Kennisnemen van elkaars kwaliteiten Bewustwording van opbrengsten creativiteit.

De 4 w’s Wie: Team Wat: Verdieping kennis en kunde van culturele vakken bij leerkrachten volgens beleidsplan cultuur Waar: In de school Wanneer: Doorlopend

Hoe Zintuigelijke waarneming: Creatief denken op gang brengen: foto’s filmpjes per mail en in vergadering. expirimenteren/improviseren tijdens workshops

Spel(d)eprikjes Foto’s/ animaties One liners Quots Impulsjes tijdens de vergadering

De vragen: Wat inspireert jou? Wat heb jij nodig om creatief te zijn?

Kunst geeft niet het zichtbare weer, kunst maakt zichtbaar Paul Klee

Nieuwe media is hot

Wat verstaan wij onder leerstof nieuwe media? Aanleren vaardigheden om juiste informatie te zoeken en te vinden Gebruik nieuwe technologie

Competentie leerkracht De leerkracht kent de verschillende onderwijsinformatiebronnen of weet ze te vinden Weet waar, hoe en waarom deze bronnen kunnen worden ingezet De leerkracht kan omgaan met de apparatuur en de kinderen daarbij begeleiden

Zieners en zoekers Onderwijs is een wereld die geregeerd wordt door zieners. We nemen maatregelen die in stand houden wat wij al hebben. Wat gebeurt er als we de wereld van het onderwijs meer als zoeker benaderen. Wat komen we tegen, wat gaan we onderzoeken?

Kinderen zijn vormgevers van de toekomst op zoek naar antwoorden op vragen als: Wie ben ik? Waar ben ik? Wat durf ik? Wat wil ik Wat kan ik

JeugdLiteratuur uitgangspunt: Ervaringsgesprekken filosoferen met kinderen Wereldoriëntatie Erfgoededucatie Kunst en media-educatie Taalvorming en creatief schrijven ‘coductie’, waarin het Latijnse woord co=samen en ducere = aanvoeren, ontlokken zitten.

Culturele leeropbrengsten Dramales: Spel bevordert de Theory of Mind (ToM ). Invoelen + taal; Tekenfilm: ontwikkeling literaire competenties; Multimedia verhalen: ontwikkelen verhaal- en taalbegrip; Muziek: abstract denken, concentratie; Creatief schrijven. Carnaval der dieren van Saint – Saens Mozart op reis Peter en de wolf Musicals Concentratie, verbeelding, abstract denken Matheus Passion

Geschiedenis canon Keizer aan zee Schrijver: Martine Letterie Illustrator: Jan Braamhorst Sluit aan bij het venster De Romeinse Limes van de geschiedeniscanon. Leeftijd: 6-9 http://www.entoen.nu/canon?extra=boeken-en-films

De vraag? Wat was jouw favoriete kinderboek? Hoe zag het er uit? Hoe rook het? Hoe kwam je er aan? Waar ging het over? Wat deed het met je?

Projecten http://www.plint.nl/pdf/Lessuggesties_basisschool_posterserie_A_2010.pdf Jas van woorden Op weg naar Panama