EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

IPC En wat heb ik er zelf van geleerd?
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Loopbaanontwikkeling
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Formatief - summatief evalueren
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Waarderen van leren Eric Halsberghe
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Studiedag ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ 5 juni 2008
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Project Vrijwilligerswerk
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Portfolio 1 Portfolio kunstenaars trekken langs opdrachtgevers om opdrachten in de wacht te slepen ze nemen voorbeelden mee van hun beste producten verzameling.
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Netwerk coördinatoren IO
portfolio als competentie-ontwikkelend instrument
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Lerend netwerk.
Evaluatie Leerlijnen.
Dimensie 5 : Reflecteren Gepresenteerd door : Roy,Ibrahim,Johan, Stefan.
Netwerk coördinatoren VZ
Workshop evalueren Dcp
TRANSITIE BINNEN DE ORGANISATIE. En nu?  Denk intern na over manieren om deze materie verder te laten binnensijpelen in het dagelijkse doen en denken.
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Wat vinden jullie belangrijk bij het zoeken en krijgen van hulp?
Toekomstgericht onderwijs
Evalueren in afstandsonderwijs (blended learning) Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Toetsing en toetsontwikkeling
Presentatie EduCheck SOML
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Interactief oefenen, formatief toetsen
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Module 6; didactisch handelen
De juiste route naar het juiste doel
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Interactief oefenen, formatief toetsen
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Gepersonaliseerd leren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Lesgeven zonder cijfer?
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Reflecteren volgens de kritische incident methode
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Jij als werkplekbegeleider!
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Jij als werkplekbegeleider!
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Cijferloos lesgeven bij talen
Workshop Digitale Tools
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04

Evalueren om te leren ≠ Evalueren van het leren Toetsen en evaluatievormen = rijke bron aan informatie over het leer- en instructieproces => doel: instructie aanpassen en optimaliseren van leerproces = formatieve functie van evaluatie Vb. portfolio onderzoekscompetentie Evalueren is meer dan toetsen opstellen!

Dagelijkse praktijk = evalueren Verzamelen en reflecteren op informatie Didactisch coachen Leerling staat centraal (vb. peerassessment - selfassessment – kritische reflectie) Onderzoeksgerichte karakter zoeken naar optimale vervolgstappen in leerontwikkeling Dialoog Evenwicht (summatief en formatief)

Meet wat je wil meten

Enkele stappen Stap 1 Bepaal de functie van de evaluatie Waarom wil je evalueren? Stap 2 Overzicht van leerinhouden Stap 3 Beheersingsniveau Kennis, cognitieve vaardigheden, gedragvaardigheden, attitudes, competenties Stap 4 Bepaal het relatieve belang van leerinhouden en beheersingsniveau (vb. toetsmatrix)

Stap 5 Bepaal evaluatiemethode en beoordelingseisen (voor- en nadelen) Weetvragen Begripsvragen of inzichtsvragen Toepassingsvragen Reflectievragen Stap 6 Beoordelingsmodel Stap 7 Scoren en interpreteren Stap 8 Rapporteren en feedback

Praktische tips Evalueren vanuit leerplandoelstellingen Leerlingen vertrouwd maken met evaluatiejargon Vermijd vragen waarbij verschillende antwoorden mogelijk zijn. Gebruik geen ja-nee vragen Vermijd stapelvragen => deelvragen Evaluatiematrix Ervaring met selfassessment / peerassessment Evalueren van projecten Uitwisseling tussen collega’s … (uitwisseling netwerk)

Digitale evaluatie