EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04
Evalueren om te leren ≠ Evalueren van het leren Toetsen en evaluatievormen = rijke bron aan informatie over het leer- en instructieproces => doel: instructie aanpassen en optimaliseren van leerproces = formatieve functie van evaluatie Vb. portfolio onderzoekscompetentie Evalueren is meer dan toetsen opstellen!
Dagelijkse praktijk = evalueren Verzamelen en reflecteren op informatie Didactisch coachen Leerling staat centraal (vb. peerassessment - selfassessment – kritische reflectie) Onderzoeksgerichte karakter zoeken naar optimale vervolgstappen in leerontwikkeling Dialoog Evenwicht (summatief en formatief)
Meet wat je wil meten
Enkele stappen Stap 1 Bepaal de functie van de evaluatie Waarom wil je evalueren? Stap 2 Overzicht van leerinhouden Stap 3 Beheersingsniveau Kennis, cognitieve vaardigheden, gedragvaardigheden, attitudes, competenties Stap 4 Bepaal het relatieve belang van leerinhouden en beheersingsniveau (vb. toetsmatrix)
Stap 5 Bepaal evaluatiemethode en beoordelingseisen (voor- en nadelen) Weetvragen Begripsvragen of inzichtsvragen Toepassingsvragen Reflectievragen Stap 6 Beoordelingsmodel Stap 7 Scoren en interpreteren Stap 8 Rapporteren en feedback
Praktische tips Evalueren vanuit leerplandoelstellingen Leerlingen vertrouwd maken met evaluatiejargon Vermijd vragen waarbij verschillende antwoorden mogelijk zijn. Gebruik geen ja-nee vragen Vermijd stapelvragen => deelvragen Evaluatiematrix Ervaring met selfassessment / peerassessment Evalueren van projecten Uitwisseling tussen collega’s … (uitwisseling netwerk)
Digitale evaluatie