Succes met SPBS Effectievere begeleiding via de agenda SPBS in het VO.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vernieuwingstraject catechese
Advertisements

Workshop Gegevens in BRON als basis voor de bekostiging
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
Telefoonlijst invullen Extra verlof Waar gaat het mis? PTA en examenreglement Voorstellen mentor(en) Welkom.
Work shop nieuwe functionaliteit Roy-data Nieuwe bevragings- en procesmogelijkheden release voorjaar 2014 Tjeerd Wierda.
Digitaal factureren/Digipoort Enschede
Training voor Microsoft® Lync™ 2010 voor gemachtigden
Het doen van onderzoek in klas 4
5Havo – 6Vwo Instructie Profielwerkstuk
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Profielwerkstuk.
en CTO Digitaal onderwijs en Begeleiding.
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
Multatuli in SPBS Het fictiedossier uitgewerkt in SPBS.
Voorbeeld uitwerkingen SPBS 2.0
Presentation Of Learning
Wiskunde in Technologie
Portfolio
Infosessie Hosted mail – Exchange en 23 januari 2013 Kristof Brams.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
8 november 2012.
Welkom op de ouderavond van klas 4 Schooljaar
Welkom. Onderwerpen Opbouw Tweede Fase Z- en I-uren Examen PTA LOB.
Welkom. Teamleider HAVO / VWO Even voorstellen: De heer C. Bentlage.
Welkom Teamleider HAVO / VWO De heer Drs C.H.M. Bentlage.
Masterclass SPBS Gebruikersdag Agenda SPBS tot nu toe Een aantal nieuwe ontwikkelingen Ontwikkeling.
Directe Toegang tot Digitale Leermiddelen gebruikersdag 21 juni 2012 Tony Heemskerk.
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
KNAG-onderwijsdag 6 november 2009 Gebruik buiteNLand nu ook in uw eigen Elektronische Leeromgeving.
5 scholen steken hun nek uit!
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Leren in nieuwe contexten
Welkom op de ouderavond van klas 4 Schooljaar
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Bloemschikken Modeshow bloemschikken in kleding.
Presentatie projectplan werkgroepen
Ouderavond klas 1 Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 23 september 2014.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Start SD&V Start examen SD&V Kader- en Basisberoeps Doel: structuur en overzicht [februari - mei] SportDienstverlening& Veiligheid.
Basisschool Kronenburgh
Welkom op de ouderavond van klas 4 Schooljaar
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Een gezamenlijke uitdaging
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Waarnemen en Regeling  Expert groepen opdracht..
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een handig hulpmiddel bij het beoordelen van leerling-onderzoek Herman Schalk Beoordeel wat je belangrijk.
Eindexamen en PTA Uitleg over het eindexamen en het programma van toetsing en afsluiting voor havo 4.
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
* Even voorstellen * Jack Karelse, informatieprofessional.
Eindexamen en PTA Uitleg over het eindexamen en het programma van toetsing en afsluiting voor havo 5.
Gegeven door: - Dave Minkema - René Hoep.  Introductiefilm  Wintoets vs Scholen aan Zee  Praktische tips  Wintoets exporteren naar de ELO  Zelf aan.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Startbijeenkomst 17 mei  Vaardigheden (vak-, onderzoeks-, samenwerkings-, plannen)  Verdieping in vak  Combinatiecijfer: maatschappijleer 1/2.
Training SomToday DINSDAG 7 JUNI If you have a problem, if no one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the ELO-team.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Hoe zien docenten de leeromgeving in
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
We hebben wat te vieren!!! 7 juni 2006.
Implementatie ECK Jorrit Janszen
Welkom op de ouderavond
Dinsdag 4 september 2018 Ouderavond 4 vwo welkom.
We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen
Profielwerkstuk Drs. L.N.J. (Rens) Kleverlaan MSc (MEd)
Transcript van de presentatie:

Succes met SPBS Effectievere begeleiding via de agenda SPBS in het VO

Klaas Wieringa Docent biologie Greijdanus Meppel 2007-nu HV bb Greijdanus Zwolle Beheerder Even voorstellen

2007/2008: Moodle en eigen systeem  Werk voor hobbyisten 2009: Start centrale ELO: Teletop  Opbouwen vanaf de grond 2012: Overstap naar  de rijdende trein  Zoeken naar gebruiksgemak  Experimenteren met verschillende onderdelen 2013: onder de knie?  Uitbreiden functioneel gebruik Werken met elo’s

Studieroute:  Delen van de studiewijzer  Delen van informatie  Inleveren losse opdrachten  D-toetsen  Projecten (met name PWS) SPBS:  Inschrijvingen workshops  Begeleiden grotere (inlever-)opdrachten Waarvoor gebruik ik

Hoe het was….. Werken met SPBS

Veel gehoorde opmerkingen:  Ik heb het formulier echt op uw bureau gelegd!  Hebt u dat formuliertje nog voor mij? Ik weet niet meer wat ik ging doen  Hebt u het al nagekeken?  Ik dacht dat het pas volgende week moest?  Ik dacht dat je het samen moest doen  Etc. Werken met SPBS

Hoe het nu gaat… Werken met SPBS

Profielwerkstuk (PWS) Literatuurstudie Onderzoek gedrag Eigen (experimenteel) onderzoek Werken met SPBS, Opzet Leerling kiest een Onderwerp Leerling levert de opdrachten in Docent keurt het onderwerp goed/af Docent beoordeelt

Werken met SPBS, Opzet

Voorbereiding activiteitenplan  Welke (deel-)opdrachten  Verplicht?  Nodig om verder te kunnen?  Tijdpad  Gebruikers  Leerling  Docent  Extra begeleider (toa?)  Gedeelde of losse activteitenplannen  Literatuurstudie vs PWS  Beoordeling opdrachten  Herkansen of bijstellen  Enkel- en meervoudig  terugkoppeling  Signalen  Meldingen en berichten Werken met SPBS, Opzet

Veel werk in de opzetfase  Daarna bijschaven en kleine punten aanpassen Overzicht  Voor docent  Signalen bij inleveren Geen zoekwerk naar juiste opdracht  Voor leerlingen  Handig meneer, ik kan nu zien wat ik heb gekozen!  1 leerling levert in voor hele groep  Snelle communicatie dankzij berichten Weinig discussie  Datum van inleveren zichtbaar  Plagiaatcheck bij (eind)opdrachten Inleveropdrachten makkelijker beoordelen  Beter voorgestructureerd  Optie lokaal bewerken is in SPBS direct beschikbaar  In studieroute alleen via correctiedocument Werken met SPBS, Wat levert het op

Groepsplannen zijn erg bewerkelijk  Leerlingen handmatig toevoegen als groepjes  PWS: publicatiegroepen uit studieroute te gebruiken Importfunctie vanuit excel (oid)  Veel “dom” werk Inleveropdrachten  Openen van Word oid kost elke keer tijd  pdf gaat wel snel, minder correctiemogelijkheid Exporteren van resultaten  Wel mogelijk op leerlingniveau, klassikaal is lastiger Werken met SPBS, Ontwikkelpunten/wensen

Wat doen we er mee?  Leerlingen schrijven in op bijvoorbeeld presentatie Voordelen  Een centrale plek van inschrijvingen  Duidelijk wie zich heeft aangemeld  Maximum per workshop mogelijk  Workshop in agenda Pijnpunten  Veel “dom” werk  elke workshop handmatig invoeren (cache loopt vol…)  geen export voor gebruikers anders dan pdf-overzicht per workshop Werken met SPBS, Inschrijvingen

Gebruik bij biologie uitbouwen  Alle inleveropdrachten via de agenda (practicumverslagen ed)  studiewijzer via agenda Gebruik bij PWS nog beter ondersteunen  Docenten beter instrueren/ondersteunen Verdere uitrol binnen Greijdanus  Docenten zelf plannen laten maken  Nu al (in ontwikkeling): GPO, Sectorwerkstuk, fictiedossier Werken met SPBS, doelen

Succes met SPBS Bedankt voor de aandacht!