Patiëntgericht communiceren in de klinische verloskundige setting Bahareh Goodarzi, MSc & Drs. Linda Martin Studiedag klinisch verloskundigen
Welkom!
Doel Wat is patiëntgericht werken? Drie tips
Even inkomen… Wat is een keuzehulp? A. Een beslissingsondersteuner B. Helpt de patiënt bij het maken van een keuze C. Helpt de klinisch verloskundige bij maken van beleid
Nog even inkomen… Bij het prenataal geven van informatie over “het inleiden van de baring” is het passend: A. Alles te vertellen wat belangrijk is B. Gericht in te gaan op bepaalde vragen/onderwerpen C. Folders mee te geven en de volgende keer het onderwerp te bespreken
Nog meer inkomen… Gegeven: een geplande partus vaginale stuit wordt een SC ivm ct pathologie. De informatie over de SC: A. Is in de prentale periode gegeven B. Wordt op dat moment gegeven C. Wordt naderhand gegeven
Klinisch verloskundige In de praktijk Hoe kunnen beslissingen worden genomen die invulling geven aan het zorgtraject? Geleverde zorg Patiënt Klinisch verloskundige
Relatie klinisch verloskundige - patiënt WIE HEEFT CONTROLE? Bepaalt relatie - Besluitvorming - Communicatie Bron: Roter 2000
Relatie klinisch verloskundige - patiënt Bron: Koter 2010 en Makoul 2005
Waarom zouden we veranderen? TNS NIPO voor de KNOV januari 2014 Ruim 90% van de zwangeren en vrouwen die net bevallen zijn is zeer positief over de Nederlandse verloskundige zorg.
Vele redenen, waaronder… Patiënt moet leven met uitkomsten van beslissingen Maakt het werken leuker Maakt de zorg wellicht goedkoper Sluit meer aan op specifieke behoeften van patiënten hogere tevredenheid Cave: SDM is geen doel maar middel!
Een voorbeeld: prenatale counseling Bij uitstek patiëntgericht, het is namelijk de kern van waarlijk counselen Onderzoek 2013 Wat kunnen we leren?
De zwangere wil… Informatie over onder meer: Welke aandoeningen niet gevonden kunnen worden met PNS Wat er gebeurt gedurende PNS Waarom iemand wel / niet in aanmerking komt voor PNS Samen met haar partner uitgenodigd worden Advies krijgen om wel / of niet te testen MAAR aan deze behoeften wordt onvoldoende voldaan EN nulli en multi hebben andere behoeften
Tip 1 Beslissingsondersteuning: Keuzehulpen: www.kiesbeter.nl Antwoord vraag 1: B Beslissingsondersteuning: Option grids (www.optiongrid.org) Fact sheets (KNOV: plaats van de bevalling) www.rivm.nl, www.prenatalescreening.nl Maken van een beslissingsbalans Keuzehulpen: www.kiesbeter.nl www.anticonceptievoorjou.nl Voorbereiding op gesprek: www.b-bewust.borstkanker.nl
Tip 2 Geen standaard verhaal Top Antwoord vraag 2: B
Tip 3 Het gesprek op een moment voeren zonder tijdsdruk Antwoord vraag 3: A
Nog verwachtingen die uit moeten komen?
Samengevat 3 TIPS: Gebruik keuzehulpen en beslissingsondersteuners Inhoud gesprek afstemmen op zwangere Gesprek voeren op moment dat er tijd is
Contactgegevens: Bahareh Goodarzi Linda Martin Mail: bgoodarzi@knov.nl Mail: linda.martin@inholland.nl Twitter: @BaharehGoodarzi