Wereld der Verandering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Vlot vergaderen Welkom.
Door goede gesprekken groeien
“Hoe kom ik aan klanten?”
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
door: Roderick Juffermans
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
Welkom bij de 4e workshop over:
Inspirerende gedachten
Kandinsky College Malderburchtstraat
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Werkvormen als vanzelf
DE LAURENTIUS PRAKTIJKSCHOOL IN DELFT
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Lieve zoon/dochter ....
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Iedereen coach naar Jef Clement.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
‘Als iets écht is, is het onveranderlijk’
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Deel anders, mijn organisatie
Met handen en voeten geloven 1
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Wat is de zin van het leven?
Leerdoelen SMART maken
Hoe gaat het verder na Bethel?
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
Orchies met.....spreuken De orchideeënfamilie is één van de
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Windesheim zet kennis in werking Update Beeldcommunicatie in de GGZ Nieuwe verpleegkundige zorg. Opduikende interventies in telezorgpraktijken.
‘De OR maakt afspraken over meer banen voor mensen met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
DE BERGREDE (5) WELKOM.
Methodiek: Plancyclus
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Kom laat ons zingen vandaag, klappen vandaag, dansen vandaag, prijzen vandaag en bidden tot de eer van God.
Ik mocht voor plannex een opdracht over de merel doen. Ik vond het gelijk leuk. Maar het was wel moeilijk.
Herkent u Mark?. Mark is een leidinggevende die antwoord moet geven op opleidingsvragen? Waar loopt Mark tegenaan? Waarom is dat zo moeilijk?
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Kleuren voor stoplichten Kleuren logo.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Cliënt en mediawijsheid Hoe mediawijs ben jij? MZ blok 4 Les 1.
Anders kijken, anders doen
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Loopbaan en burgerschap les 2
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Loopbaan en burgerschap les 3
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Wereld der Verandering

Welkom in de Wereld der Verandering De werelddelen zijn genoemd naar de fasen in een geplande verandering Rijk der ideeën Diagnosië Ontwerp-je-Rijk Verenigde Staten van Implementatie Verloren Rijk der Evaluatie Deelnemers gaan met elkaar op reis in de Wereld der Verandering

Laten we beginnen!

Verzamelen rond de pion Deelnemers spelen samen met één pion De pion gaat van land naar land; van werelddeel naar werelddeel Deelnemers trekken samen op en leren samen De winnaar is degene die het meest heeft geleerd

Werelddeel Elk werelddeel bestaat uit 2 tot 4 landen. Elk land vertegenwoordigt een veranderkundig thema. De groep komt samen aan op het werelddeel en zet de pion neer. Een deelnemer gooit met de dobbelsteen en krijgt de eerste vraag/opdracht Na 2 tot 6 vragen ga je samen door naar het volgende land.

Land Per land kunnen 6 typen vragen aan de orde komen: Doevraag Terugblikvraag Roddelvraag Persoonlijke effectiviteitsvraag Open vraag Verrassingsvraag De kleur van de dobbelsteen bepaalt welk type vraag de deelnemer krijgt. Spannend!

Vraagkaartjes De twijfelkaart De steelkaart De tempokaart Verenigde Staten van Implementatie De persoonlijke effectiviteitsvraag Hoe voorkom je terugval in oud gedrag/ oude patronen? Hoe herken je het? Rijk der ideeën De doevraag Hoe weet jij wat er leeft? Wat doe je daarvoor? Vraag je collega’s om aanvullingen op jouw aanpak. Ontwerp-je-Rijk De roddelvraag Vraag je collega’s: schiet ik gemakkelijk door in details? En belemmert dat het werken van anderen? Diagnosië De terugblikvraag Waarschijnlijk meet jouw organisatie de tevredenheid van medewerkers. Met welke uitkomsten heb je de afgelopen jaren écht iets gedaan en waarom?

Tussen de werelddelen Op de overgang tussen de werelddelen krijgen de deelnemers een toepasselijke audiovisuele traktatie.

Een ansichtkaart als herinnering ………. ………. ………. ………. ……….

Over de speldag We spelen niet het hele spel Het spel is een middel; het doel is betekenisvolle gesprekken voeren Wij hebben niet de goede antwoorden Alles kan: korte, lange bespreking on the spot, naast de roos antwoord klaar, even over nadenken

Spelregels Je maakt deze ontdekkingsreis zonder mobiele telefoon… Het is geen rollenspel, dus speel geen rol Laat je ook leiden door je intuïtie Leer met elkaar Je mag het niet weten Stel je open en kwetsbaar op

Hulpmiddelen bij vragen

Een goed idee om zeep helpen… een dodelijke stilte laten vallen nadat een nieuw idee gelanceerd is voordat het idee helemaal is toegelicht roepen: “dat meen je toch niet serieus” of “volkomen onuitvoerbaar” merk op dat het niet in het beleid past (niemand kent toch het beleid) “dat-hebben-we-al-zo-vaak-geprobeerd”-trucje (werkt goed bij nieuwelingen) probeer een concurrerend idee te vinden als blokkade lach het weg: “haha, die is goed, daar heb je zeker nachten op zitten broeden!” wijs erop wat het gaat kosten, ook al levert het het zesvoudige op

Kopgroep en peloton

Valkuilen van participatief veranderen Machtsafstandsreductie: doordat je mensen laat meedenken, krijgen ze het gevoel dat ze overal over mee mogen denken Status van advies: gaandeweg het proces kunnen medewerkers vergeten dat het om een advies gaat en ontstaat het beeld dat wat ze bedenken ook tot een besluit leidt Tijdvreters: als het inspraak voor de inspraak is, bestaat de kans dat het meedenken, leidt tot allerlei werkgroepjes die oeverloos en weinig doelgericht meepraten Draagvlakfictie: betrekken vanuit het perspectief van leidinggevenden betekent niet per definitie dat mensen zich ook betrokken voelen Schijninspraak: mensen laten meedenken en roepen, en uiteindelijk je eigen plan trekken Camouflage van eigen onzekerheid: doordat je mensen laat meedenken, blijft verborgen dat je het zelf nog niet precies weet/er zelf niet stevig in staat

Veranderen is meer dan ontwerpen De mensen die het aangaat betrekken in het ontwerp Zelf het goede voorbeeld geven ten aanzien van de gewenste (gedrags)verandering Met je ontwerpaanpak al gewenst gedrag uitlokken Mensen direct aanspreken op gewenst gedrag Deelontwerpen direct implementeren

Valkuilen bij het inzetten van adviseurs De one trick pony adviseur De adviseur neemt het over De adviseur als camouflage voor eigen onvermogen De adviseur als scape goat De adviseursverslaving

Valkuilen werken met trainers De trainer moet het alleen doen, daar wordt hij voor betaald Ik kan er beter niet bij zijn, want dat verstoort het proces Ik weet het al, ik hoef daar niet bij te zijn Ik heb het te druk, ik kan er niet bij zijn Ik hoor het wel achteraf

Valkuilen bij implementatie Geen doelgerichte ontwikkelafspraken Geen gebruik maken van momentum Niet ingezet op quick wins Te hoge, lastig haalbare doelen gesteld Successen niet gevierd of zichtbaar gemaakt Te lang opgerekt proces

Wie trekt de kar?

Soorten evaluaties Is het een effectevaluatie? Is het een evaluatie van de beleving van mensen? Is het een toetsing van gehaalde doelen? Is het een procesevaluatie? Is het een evaluatie voor de bühne?