Werkoverleg en Medezeggenschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Het tweede werkstuk.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Het doen van eigen onderzoek
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Simultaan Tafelrondje
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Door goede gesprekken groeien
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Van uitleggen leer je het meest
Communicatief gedrag + / -
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
Werkoverleg Leidinggeven Blz. 95.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
Deelkwalificatie 102, methodisch werken, hfd. 3
Het Debat Opbouw en inhoud.
Leidinggeven en coachen
Experts werkvorm + begrippentest
Een methode om nieuwe ideeën te genereren
Interpreteren van data
PGO! In PGO ligt het accent op het zelf doen, je gaat actief aan de slag met vragen uit een beroep, je bestudeert praktijksituaties en leerstof die daar.
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Bibliotheek Helmond-Peel Uit& Thuis in Bibliotheek Helmond-Peel Maria Vermeer.
CanDo Coaching.
Werkoverleg en Medezeggenschap
Tilburg University Maarten Grootendorst Maarten Heidenrath
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Vergaderen.
1 Jongerenwerkgroep voor Sterrenkunde Kaderweekend – 29 januari 2006 Vergaderen.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Hogeschool Rotterdam Communication & Multimedia Design ABV Mondeling Presenteren / jaar 1 lente ABV zomer Samenwerken Les 3: Teamspirit / Teambelang /
Onze doelen en visie in beeld
Efficiënt vergaderen…
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Reclame Masters | Ik en reclame!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Rineke Dijkstra, strandportretten (1992 – 1994)
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Onderzoeksvaardigheden 3
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Opdrachten en eindopdracht
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Vergadertechnieken. Uit welke vaste onderdelen bestaat een vergadering? Vooraf weet iedereen wanneer en waar de vergadering plaatsvindt.Vooraf weet iedereen.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Lezen: betoog. Spoorboekje 1)Begrippen/theorie 2)Betoog lezen en beoordelen 3)Bespreken Wat gaan we leren? -Je kunt vertellen wat het tekstdoel van een.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Succesvol implementeren in de zorg
Een vergadering organiseren
De Kwaliteit Verbetercyclus
Vergadering Personeelsdienst
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Samenwerken en communicatie
Transcript van de presentatie:

Werkoverleg en Medezeggenschap Hand-out bij de adviespresentatie Gemeente Bronckhorst Dinsdag 28 maart 2006 Erik de Jonge

Aanleiding presentatie Bevorderen van goed werkoverleg is een van de zorgtaken van de ondernemingsraad Onderzoek door studenten van de Hogeschool Utrecht over het werkoverleg in Bronckhorst Veel medewerkers enquête ingevuld Uitkomsten van het onderzoek presenteren we nu

Manieren van meningsvorming Praten aan de hand van vragen. Per agenda punt mogen er alleen vragen gesteld worden door de aanwezigen. De inbrenger van het agendapunt probeert de vragen te beantwoorden. Praten aan de hand van stellingen. Per agendapunt mogen de aanwezigen enkel reageren aan de hand van stellingen. Ook daar mag alleen op gereageerd worden door een stelling voor te leggen. Positief/negatief Mensen mogen eerst alleen positieve punten in brengen, en daarna alleen negatieve punten. Subgroepjes Deel de groep op in subgroepjes zodat ieder een andere mening moet verdedigen. Forum- en paneldiscusie Voordat mensen in discussie treden met elkaar, kan je vragen om eerst de eigen mening op papier te zetten en te motiveren. Na een inventarisatie van alle meningen komt er een discussie. Brainstormtechniek Voor een bepaald probleem worden eerst door alle aanwezigen mogelijke oplossingen genoemd. Deze worden allemaal opgeschreven op een groot bord. Er mogen enkel vragen gesteld worden om de oplossingen te verduidelijken. Doel is om zoveel mogelijk oplossingen te genereren. Vervolgens worden de onmogelijke oplossingen van het bord gehaald en wordt er over de andere mogelijkheden gediscussieerd. Samen wordt de beste mogelijkheid gekozen.

Andere technieken Plaats toewijzen. Expert ‘ inhuren’ Geef door middel van naambordjes aan waar een ieder moet gaan zitten. Expert ‘ inhuren’ Laat een expert vanuit een ander vakgebied iets vertellen over het vergaderpunt. Dit kan een expert uit een andere afdeling zijn, maar ook vanuit een compleet ander bedrijf. Methode van de casuïstiek Met de deelnemers van het werkoverleg wordt integraal een casus uit het eigen werk besproken. Bespreek welke keuzes er zijn gemaakt, waarom zo, en hoe het anders had gekund. Presentaties Over een bepaald agendapunt wordt door één of twee deelnemers een inleidende presentatie gehouden. Andere locatie Kies eens een andere locatie voor het werkoverleg. Zolang deze maar geschikt is om een goed werkoverleg te voeren.

De voorbereiding van het werkoverleg Wat is het doel van dit overleg en de agendapunten?  vorm van het overleg Wie zijn er aanwezig Welke ruimte is het meest functioneel voor het doel van het werkoverleg? Wie heeft welke rol? Stel de agenda vast. Zaalopstelling Faciliteiten

Het proces van werkoverleg Duur van het overleg Nooit langer dan 2 uur! Besluitvormingsprocedures Unanimiteit De mogelijkheid die alle stemmen krijgt, wordt gekozen. Meerderheid van stemmen Het voorstel waar minimaal de helft plus één van de aanwezigen voor stemt, wordt aangenomen. Delegatie Één persoon of een kleine groep personen krijgt de verantwoordelijkheid om een besluit te nemen. De keuze voor de personen kan gebaseerd zijn op de inhoudelijke deskundigheid. Consensus Door goede communicatie en eerlijke verhoudingen in de groep begrijpt elk lid de beslissing en erkent hij of zij dat dit de best mogelijke oplossing is. Het besluit wordt dus ook door iedereen ondersteund, zonder dat iedereen het er helemaal mee eens hoeft te zijn. Evalueer het werkoverleg op zichzelf!

Mogelijkheden om de sfeer te bevorderen De ‘Clearing’ Tijdens de clearing maakt u twee keer een ronde, waarbij elke deelnemer aan het woord komt. In de eerste ronde vertelt iedereen wat er voor hem of haar níet aan het werkoverleg werkte. De andere deelnemers mogen hier niet op reageren, maar enkel vragen stellen ter verduidelijking. Tijdens de tweede ronde geven alle deelnemers aan wat er voor hun wél werkte aan het werkoverleg. Ook hier alleen vragen stellen ter verduidelijking en nooit een discussies aangaan! De clearing kunt u het beste structureel elke vergadering toepassen. Teamopdrachten: Kwaliteiten Iedereen in de groep bedenkt de beste kwaliteit van de persoon met wie hij of zij de afgelopen periode het meeste heeft samengewerkt. Contractduur Alle deelnemers gaan op een rij staan, op volgorde van binnenkomst in de organisatie. Degene die het langste bij de organisatie werkt, verteld hoe hij de persoon naast hem heeft ontmoet, wat zijn eerste indruk was van deze persoon en of die indruk inmiddels is veranderd. Deze persoon verteld vervolgens iets over de persoon naast hem die later bij de organisatie kwam. Wanneer de laatste persoon besproken is, verteld hij iets over de persoon die het langste bij de organisatie werkt. Intuïtie Ga in drietallen bij elkaar zitten, en spreek jullie intuïtie uit naar elkaar: Hoe zien jullie elkaar, wat kan de ander goed en wat kan hij minder goed? De Lift Beantwoord individueel de vraag: Met wie uit de groep zou je het liefst een halve dag opgesloten zitten in een lift en waarom?

Situationeel leiderschap Pas de vorm van het voorzitterschap af aan de groepsleden van het werkoverleg! Directief leiderschap Deskundigheid deelnemers laag Motivatie deelnemers laag Overtuigend leiderschap Motivatie deelnemers hoog Participerend leiderschap Deskundigheid deelnemers hoog Delegerend leiderschap