Wendbare wetsuitvoering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zelfstandig Leren Lezen
Advertisements

Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Samenwerking tussen markt en overheid
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
OP DE RADAR!!! Informatievoorziening bij de AFM RENY Voorstelrondje:
PreSoft [dashboard]. Om een goed beeld te krijgen van de organisatie performance kiezen steeds meer managers voor een overzichtelijk management dashboard.
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
Klassieke AO Leseenheid1
door Thom Beuker WELKOM
Governance van de informatievoorziening
Welkom bij de presentatie van het
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
De kracht van GAC Business Solutions
1.3 Kwaliteitsborging.
ICT in een dynamische context
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Implementatie Normblad 8002
Minicollege Service Oriented Architecture
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
kwaliteitsbeleid MNN 22 september 2009 Mentorschap: goed geregeld
Producten & Werkprocessen
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Wat is het digitaal stelsel Yvette Ellenkamp Uitvoeringsprogramma GOAL
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
Visie informatievoorziening
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
ArchiValue: de APG-Case
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
BlueDolphin To facilitate progress through organized knowledge Wilko Visser VIAG kennissessie 23 mei 2014.
Bedrijfsfunctiemodel IZO AWBZ, Wmo en Zvw Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning JANUARI 2013 VERSIE 1.0 IZO Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning.
Structureren project Projectactiviteiten & producten gestructureerd en expliciet in beeld September 2015 Blok 1 - Project structureren.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
De Bouwplaats-ID, een goed idee?
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Wendbare wetsuitvoering
BGT- Cartoons BGT Congres ‘Tour de BGT’ 11 juni 2015 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Certificering van assetmanagement
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Bepalen verandermogelijkheden Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap”
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Wendbare wetsuitvoering, de annotatie-applicatie
Business Process Management
Corporate Juridische & Fiscale Zaken
Organisatieontwikkeling
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Process Mining.
Kluwer The end of Publishing
Harmonisatie Bedrijfsvoering (BV) & Dienstverlening (DV) door ISHW
Human Resources Accounting
Model gedreven software ontwikkeling
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Het Digitaal Stelsel Omgevingswet:
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Stap drie bij projecten
“De vertaalsector zou verder
Transcript van de presentatie:

Wendbare wetsuitvoering Producten en Diensten voor Burgers en Bedrijven Peter Straatsma & Diederik Dulfer Ministerie van Financiën DGBel cluster IV September 2014

Waar hebben we last van? Het duurt te lang en kost te veel om veranderingen van wet- en regelgeving in uitvoering te nemen. De doorlooptijd en kosten van veranderingen nemen over de jaren heen eerder toe dan af. Specificatiefase kost steeds groter deel van de totale doorlooptijd van veranderingen.

Waar gaat het over, een voorbeeld Wet op de InkomstenBelasting: 273 bladzijden wetstekst 464 artikelen ~ 30% van de wijzigingstekst gaat over IB Specificatie voor de berekening alleen: 120 documenten in Word en Excel

Huidige situatie IV (1) Huidige IV-Voortbrenging Wet- en Regelgeving en Beleid Processen Bedrijfsprocessen Applicaties Gegevens In de huidige situatie hebben we: Gegevensspecialisten Procesontwerpers Regelspecialisten Verregaande specialisatie, waarbij er steeds meer ontwerpdocumenten ontstaan, die steeds moelijker op elkaar aan sluiten. Regels Gescheiden uitwerking

? ? ? ? Huidige situatie IV (2) Informatie- kundige taal ICT taal Huidige IV-Voortbrenging Juridische taal ? Bedrijfskundige taal Wet- en Regelgeving en Beleid Bedrijfsprocessen, Applicaties Processen Gegevens Regels ? ? Informatie- kundige taal ICT taal ? Binnen de voortbrengingsketen zijn verschillende soorten specialisten aan het werk: Juristen Informatiekundigen Bedrijfskundigen ICT-ers Taalbarrières: Vertaalslagen zeer moeizaam leesbaar en traceerbaar

Huidige situatie IV (3) Huidige IV-Voortbrenging Wet- en Regelgeving Mate van detail Tijd Huidige IV-Voortbrenging Wet- en Regelgeving en Beleid Bedrijfsprocessen, Applicaties Processen Gegevens Regels In de huidige situatie zien we wetgevers in veel detail wetten opschrijven. Vervolgens is de eerste stap in de voortbrenging een globaal ontwerp, waarbij de veranderingen slechts op hoofdlijnen worden weergegeven. Deze veranderingen zijn vaak niet eenduidig te relateren naar wet-en regelgeving. Vervolgens worden deze veranderingen verder uitgewerkt in procesontwerpen en Startarchitecturen. Uiteindelijk is er nog meer detail nodig om applicaties en processen in te kunnen richten. Waarom gebruiken we dat initiële detailniveau en de precisie van de wetgever niet meteen? Kennis GAP

Huidige situatie IV samengevat: Architectuur- en ontwerp niet leesbaar/valideerbaar voor fiscalisten. Vertaling W&R impliciet, zonder vastgelegde tussenresultaten. Hergebruik is niet mogelijk. Grote druk op kleine groep deskundigen. W&R niet traceerbaar naar specificaties, en vice versa. Veel uitzoekwerk. Proces, gegevens en regels eerst los uitgewerkt, later aan elkaar gesleuteld.   Geen beheersbare werkwijze voor ontwerp, inzet en beheer van regels. Kortom: onvoldoende grip op de inhoud, op proces en op kennis!

Wat willen we: Wendbare Wetsuitvoering Wendbare wetsuitvoering is een visie op een betere voortbrenging van Informatie Voorziening, een aanpak in wording om: van wet- en regelgeving en beleid te komen tot specificaties voor processen en applicaties specificaties te traceren naar wet- en regelgeving en vice versa impact van veranderingen in wet- en regelgeving snel te kunnen bepalen 8

Wat beoogt Wendbare Wetsuitvoering Veranderingen* worden snel doorgevoerd ( time-to-market) Uitvoering geeft gelijk resultaat voor gelijke ( rechtsgelijkheid) situaties over verschillende producten Kennis is herbruikbaar ( continuïteit kennis) Verandering op minder plaatsen doorvoeren ( kosten) Kortom: professionelere voortbrenging en beheer van specificaties. * Veranderingen in wet- en regelgeving en beleid 9

Gewenste situatie: Slimmer werken No Gap Wet- en Regelgeving en Beleid Bedrijfsprocessen, Applicaties Processen Gegevens Regels Mate van detail Uitwerking in samenhang Éénduidige taal In de huidige situatie zien we wetgevers in veel detail wetten opschrijven. Vervolgens is de eerste stap in de voortbrenging een globaal ontwerp, waarbij de veranderingen slechts op hoofdlijnen worden weergegeven. Deze veranderingen zijn vaak niet eenduidig te relateren naar wet-en regelgeving. Vervolgens worden deze veranderingen verder uitgewerkt in procesontwerpen en Startarchitecturen. Uiteindelijk is er nog meer detail nodig om applicaties en processen in te kunnen richten. Waarom gebruiken we dat initiële detailniveau en de precisie van de wetgever niet meteen? Traceerbaar Tijd

Belangrijke uitgangspunten bij de analyse van W&R Analyse van wet- en regelgeving en het ontwerp van producten en diensten gebeurt door multidisciplinaire teams; We gebruiken alle relevante kennis die in de wet- en regelgeving is vervat. Waar de W&R ruimte voor interpretatie laat, wordt die ingevuld met beleid; Interactie langs digitale weg biedt niet in alle gevallen voldoende garantie op rechtszekerheid en/of rechtsgelijkheid. Voor die gevallen wordt menselijke tussenkomst voorzien; Multi-realiteit. We onderkennen verschillende werkelijkheden en maken een duidelijk onderscheid tussen rechtsfeiten, feiten en gegevens (vastlegging van feiten); Analyseresultaten leggen we duidelijk vast zodat deze gevalideerd kunnen worden door materiedeskundigen; De taal die we gebruiken voor het beschrijven van regels moet in twee richtingen traceerbaarheid realiseren (van en naar brondocumenten). 11

Wendbare Wetsuitvoering in beelden Levens gebeurtenissen 1 Wetgevingsproces 3 4 Organisatie 1 Organisatie 2 Organisatie 3 E N S D T I P R O C U Analyse Ontwerp & Realisatie v. Organisatie & ICT 2 Ontwerp Specificaties Producten & Diensten Burgers en bedrijven Beleidsproces ICT leveranciers ICT exploitanten Scope van wendbare wetsuitvoering Voortbrengen Uitvoeren

Analyseren en annoteren van contexten Eliciteren Analyseren en annoteren van contexten Doel: het beheersbaar maken van de uitwerking van de omvangrijke wet- en regelgeving door het onderkennen van stukken in die wet- en regelgeving die zelfstandig uitgewerkt kunnen worden. We bakenen stukken wet- en regelgeving (contexten) af: waarbinnen de betekenis van en de relatie tussen de termen éénduidig is; die qua omvang overzichtelijk, traceerbaar en verifieerbaar kunnen worden uitgewerkt. Bij het afbakenen gebruiken we de structuur die al in wet- en regelgeving aanwezig is.  Een context heeft zo min mogelijk samenhang met andere contexten.

Eliciteren

Annoteren van woorden en groepen van woorden Eliciteren Annoteren van woorden en groepen van woorden Binnen de contexten annoteren we woorden en groepen van woorden om daarmee hun betekenis duidelijk te maken. Deze betekenis is van belang voor volgende ontwerpstappen. We annoteren, afhankelijk van het doel: Term Definitie Rechtssubject Rechtsnorm Rechtshandeling Rechtsomstandigheid Rechtsgebeurtenis Bericht Registratie Constante Variabele ...

Eliciteren in een annotatieomgeving! De uitwerking: Ondersteuning wetsanalyse Met alleen Word en Excel als ondersteuning helpen we de deskundigen niet verder. Om ze te verleiden tot het maken en onderhouden van de elicitaties is betere ondersteuning nodig: Eliciteren in een annotatieomgeving!

Vragen?

Cognitatie

Waarom annoteren? Annoteren zorgt ervoor dat specialisten hun kennis uniform kunnen borgen en delen binnen hun gebruikersgroep. Annoteren zorgt ervoor dat specialisten wet- en regelgeving kunnen voorzien van betekenis zodat deze in de toepassing consistent en navolgbaar blijft. Middels annoteren wordt het ook mogelijk de link te leggen tussen specificaties en de bron (traceerbaarheid)

Hoe werkt dit nu? Handmatig wordt “geeltjes” op wetteksten geplakt. Specialisten hebben de kennis, maar kunnen deze niet op één plek eenduidig vastleggen. Samenhang tussen verschillende delen van wet- en regelgeving is niet inzichtelijk.

Cognitatie Cognitatie biedt een gebruiker de mogelijkheid om documenten, bijvoorbeeld wet- en regelgeving, te voorzien van annotaties. Cognitatie verlicht het beheer en onderhoud op annotaties bij wijzigingen in brondocumenten. Gepubliceerde annotaties zijn ook beschikbaar als Linked (Open) Data. Cognitatie is een standaardapplicatie.

Cognitatie – live demo