Loopbaanontwikkeling en begeleiding in 2014 Prof. dr. M. Kuijpers
Architectuur van onderwijs
Globalisatie
Werken in 2014
Onderwijsvernieuwing?
Over leren kiezen kiezen als product van een rationeel en incidenteel proces (Rees & Bartlett, 199; Watts & Fretwell, 2004; Phillips,1997; OECD, 2004; RWI, 2008) Alternatieven weten Consequenties van keuzes onderzoeken Strategie gebruiken om voor- en nadelen af te wegen Doel voor ogen hebben Keuzemogelijkheden te divers (Dols 2008)) Onvoorspelbaarheid toekomst, complexiteit (Krumbolz, 1998) Geen empirische steun voor consistent besluitvormingsproces (Dieleman, 2008) Jongeren hebben moeite met het maken van langere termijn keuzes
Loopbaanontwikkeling
Kansen inschatten: ontwikkelen van een zelfbeeld
Kansen ontdekken: onderzoekende houding
Kansen creëren: proactieve houding
Kansen benutten: interactieve houding
Keuze voor vervolgstap Ontwikkelen van de loopbaan Ervaring Dialoog Reflectief Interactief Keuze voor vervolgstap Kwaliteitenreflectie Netwerken Zelfbeeld Werkbetrokkenheid Prestatiebewijzen Netwerk Motievenreflectie Loopbaansturing Werkexploratie Onderzoekend Pro-actief
Dialoog
Dialoog: een eigen verhaal
Professionalisering
Effecten van professionalisering?
Perspectiefwisseling