Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

The customer centric software company
RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
BIG DATA Jeroen Wolfs. Agenda •Big data •Check-out & big data •Toepassingen van big data in eCommerce.
Wat is interactieve marketing?
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
Download het volledige whitepaper via Deze presentatie geeft een samenvatting van het gelijknamige whitepaper. Het volledige whitepaper.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
Een marketing concept geboren uit reclame doeleinden
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
INTERACTION DESIGN Week 6. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Soorten gedrag Modellen User interface Q & A.
Taak 5a: CRM vs. SCRM Tina Tavernier 3 OFM (AL). Infografiek In welke mate verschilt 'traditionele CRM' van 'SCRM' indien we kijken naar de domeinen van.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
PRESENTATIE: IRIS KUSTER EN MARTE TRA DATUM: 22 OKTOBER 2009 Wat Zou Google Doen?
Microdatagebruikersmiddag
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
Kevin Andriessens Liesbet Janssens Niels Lion Anna Selivanova.
Samen werken aan een gezonde regio!
Datasets, verrijkte publicaties …en de rol van DANS 1Maarten Hoogerwerf, , NVB.
 Introductie  Hoofdstuk 1 t/m 4 en 7 & 8  The Filter Bubble en online marketing  The Filter Bubble en de toekomst  The Filter Bubble en organisaties.
(social) media monitoring bij De Nederlandsche Bank
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. Wij leven in het big data tijdperk. Dagelijks worden enorme hoeveelheden data gegenereerd en opgeslagen in slimme.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Pagina 1 © VHIC Processen van recordmanagement › Wat zijn onze records? › Hoe lang moeten we ze bewaren? › Hoe vinden we ze terug ( binnen hun context)
Handboek integrale veiligheid voor lokale besturen.
Iedereen gebruikt social media.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Ramòn Janssen –H4B Niels Killaars –H4B © RJNK. 1: Wat is Social Media? 2: De rol van social media in marketing & internetstrategie 3: De sterke punten.
Premium Cloud Backup Makkelijk.Veilig.Betrouwbaar.
PIA vs Big Data Bob Hulsebosch.
Business Intelligence in Credit Management Noordwijkerhout, 24 maart 2011 Dennis van Essen | EMEA Sales.
Informatiebeveiligingsbeleid gemeente Delft Presentatie: Hanneke Koenen Commissie R & A
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
Aan de slag met haarlemmermeervoorelkaar.nl een praktische handleiding Stap 1. Aanmelden Ga naar
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Digitale mogelijkheden voor leerlingen met lees- en schrijfproblemen
KNVI Congres Introductie BI.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Big Data woensdag 15 februari 2017.
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Communicatie Christel
Les 5: Het marketingplan
Implementatie ECK Jorrit Janszen
Process Mining.
HOE OPTIMALISEER JE DE (B2B) CUSTOMER JOURNEY?
Big Data.
De diensten die een onderneming kan bieden aan haar klanten, leveranciers en eigen medewerkers zijn direct afhankelijk van haar IT-infrastructuur. In het.
Big Data.
Na vanavond: weet u wat de GDPR inhoudt; weet u wat de GDPR betekent voor uw vereniging en voor uzelf; kunt u aan de slag met het dataregister en.
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Privacy en Leerplicht/RMC
Inspelen op innovaties
Voorbeeld presentatie
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq

1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service, finance, en logistiek 2.Wij denken dat het volwassenheidsniveau van de datahuishouding kan worden gekarakteriseerd op basis van de data verzameling, verwerking, opslag, en distributie 3.Wij hebben het volwassenheidsniveau van de datahuishouding nog niet kunnen koppelen aan de archetypes Status 10 October 2014Presentation name

Data verzameling 10 October 2014Presentation name De volwassen data huishouding Archetype specifieke uitdagingen 1.Verschillende toepassingen vragen om verschillende data. Zo zijn er direct marketing toepassingen die klantdata en identificatie vragen en financiele toepassingen die productidentificatie vragen 2.De volwassen huishouding heeft faciliteiten voor de verzameling van verschillende soorten data zoals klantdata, contactdata, productdata, financiele data, logistieke data 3.De volwassen huishouding heeft faciliteiten voor de verzameling van verschillende data formats, zoals tekst, geluid, en beeldmateriaal 4.De volwassen huishouding heeft toegang tot verschillende bronnen zoals interne administraties, internet loggings, contact loggings, social media, survey onderzoek, en internet documenten 5.In de volwassen huishouding wordt de data verzameling centraal aangestuurd en gefaciliteerd. Door standaardisatie van tools wordt de interpretatie van gegevens vereenvoudigd Data definitie: je moet uitzoeken welke klantdata in welke mate nodig is voor welke toepassing. Wellicht wil je 360 o klantbeeld over gedrag en intersses en bestedingen in een bepaald domein maar hoef je dat niet voor een ander domein? Bouw van een 360 o klantbeeld: hoe kom je achter compleet profiel van gedrag, interesses, en bestedingen van de klant? Bricks/groot:… Bricks/klein:… Clicks/groot:… Clicks/klein:… Uitdagingen

Data verwerking 10 October 2014Presentation name De volwassen data huishouding Uitdagingen 1.Verschillende data moeten op verschillende manieren worden verwerkt. Zo kan er een data warehouse zijn voor de opslag van de klantdata en een andere administratie voor de contactgegevens 2.In de volwassen huishouding zijn processen en mechanismen van data verwerking gedocumenteerd en standaardiseerd. Hierdoor moet kwaliteit en eenduidigheid van data worden geborgd 3.In de volwassen huishouding zijn processen voor data monitoring gedefinieerd. Hiermee moet kwaliteit van data worden geborgd 4.In de volwassen huishouding is de data governance centraal geregeld. Via lees- en schrijfrechten wordt toegang tot data geregeld, data integriteit verzekerd, privacy van klanten geborgd Klantidentificatie: ga je proberen om de klanten op internet of social media te identificeren of niet? Data koppeling: hoe ga je om met koppelen van data uit verschillende bronnen, zoals internet, social media, CBS, en de eigen database? Data integriteit: welke controles en schoningsslagen zijn er nodig voor de verschillende datasoorten? Bricks/groot:… Bricks/klein:… Clicks/groot:… Clicks/klein:… Archetype specifieke uitdagingen

Data opslag 10 October 2014Presentation name De volwassen data huishouding Uitdagingen 1.De volwassen huishouding gebruikt verschillende systemen voor de opslag van verschillende data. Zo is er een datawarehouse waarin verschillende klantdata worden gerelateerd voor marketing toepassingen en zijn er andere systemen voor opslag van financiele data of kostprijzen of logistieke processen 2.De volwassen huishouding bewaart historische klantdata zodat bijvoorbeeld de customer journey kan worden getraceerd 3.In volwassen huishouding is de opslag centraal geregeld. Dit faciliteert de koppeling van data en vergroot de eenduidigheid van bronnen 4.In de volwassen huishouding is de metadata centraal geadministreerd. Hierdoor kan iedereen die met de data werkt ook zien wat er is en wat het betekent Clicks en social media data: ga je de data ongestructureerd of gestructureerd opslaan en wat is impact op performance en kosten/baten? Big data: ga je grote hoeveelheden aan data opslaan in eigen omgeving of in de cloud en wat is impact op risico en kosten/baten? Data integriteit: hoe houd je de data schoon en actueel? Bricks/groot:… Bricks/klein:… Clicks/groot:… Clicks/klein:… Archetype specifieke uitdagingen

Data distributie 10 October 2014Presentation name De volwassen data huishouding Uitdagingen 1.In de volwassen huishouding hebben de verschillende functie een eigen interface naar de data. Zo heeft de sales functie heel andere behoeften en rechten dan de marketing functie of finance. Zij hebben dus toegang tot verschillende databronnen. 2.In de volwassen huishouding krijgen de verschillende gebruikers op maat producten 3.De volwassen huishouding verzekert een vast niveau van dienstverlening. Bricks/groot:… Bricks/klein:… Clicks/groot:… Clicks/klein:… Identificatie van de gebruikers: wie zijn de gebruikers en hoe willen ze de data hebben? Kwaliteitsgaranties: als data essentieel is voor bedrijfsvoering moeten er een soort van service level agreements gemaakt worden, hoe moeten die er uit zien? Hoe ga je data verwerken, zodat het zinnig is voor profilering om een relevant aanbod te doen voor waardevolle klanten dmv bannering of call of dm Archetype specifieke uitdagingen