Over de schotten heen kijken! Werkgroep Zorgvuldige Communicatie Marlout Corba, Voorzitter VKIG 12 juni Goma Symposium: Placebo of wonderpil
Werkgroep Zorgvuldige Communicatie: Aanleiding Met partijen in de keten van medische incidenten => behoefte van patiënt : mismatch van verwachtingen en resultaat Centramed, Medirisk, VKIG, Slachtoffer in Beeld, LSA, koepels van zorgverleners, patiënten en belangenbehartigers Februari 2013 eerste overleg
Wat blijkt….. De crux ligt in het begin….behoefte van patiënt Aandacht voor zijn gevoel en zijn zienswijze Empathische benadering gedurende het hele traject Informatie en erkenning door zorgverlener: wat is er gebeurd Zo nodig excuses Behoefte aan herstel Voorkomen dat het een ander overkomt
Verbeterpunten: Betere informatie verschillende klachtwegen Claim Tuchtklacht Ander loket Geschil Civiele IGZ Let op! drempels
Hanteren we nog de loketten met eigen spelregels?
Of gaan we “Ontschotten”
Wat is hiervoor nodig? Goede informatie Een goede informele klachtenafhandeling : coaching van patiënt en zorgverlener Samenhang en verbinding met relevante partijen Navraag wat de patiënt wil
Inspelen op veranderingen? Klachtenfunctionaris - rol oppakken VKIG: nieuw beroepsprofiel KF Voorbereiden op verdiepende rol
Met als Doel Herstel van vertrouwen en voorkoming van escalatie waar mogelijk en daar naar handelen