Over de schotten heen kijken!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Advertisements

Reactie op tienpuntenplan CDA. Waardering voor het plan  Komt vanuit het seniorenplatform van het CDA, senioren zijn serieus genomen  Thema’s sluiten.
Vervolgbijeenkomst ‘Traject voor de Toekomst’ VSV bijeenkomst 19 juni 2013.
Communicatie door de muren heen
HET NIEUWE LETSELSCHADEREGELEN ‘UNITED WE STAND, DIVIDED WE FALL’ De Letselschade Raadsdag 13 november 2009 CED Mens - Francie Peters.
Veiligheid en communicatie in de gezondheidszorg
Warmte Koude Kaart en 3D model Den Haag
Preventief Verzuimmanagement
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Ziekenhuisfysiotherapie Helen Andersson Voorzitter NVZF 2013 en verder Themabijeenkomst; HartOK’s up to date.
Slachtoffers Iatrogene Nalatigheid-Nederland en Iatrogenic Europe Unite-alliance op de bres voor patiëntveiligheid! Wie zijn wij en waar staan we voor?
Motiverende gespreksvoering
WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional?
Workshop Leefstijlinterventies
Competentiegericht opleiden
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Vragenlijst ketencoördinatoren
Geweldvrije Communicatie
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Presentatie startbijeenkomst
God de Vader zendt Jezus
Schone Bronnen Wat betekent dit project voor boer en tuinder?
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
coördinator gezondheidsrecht KNMG
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
Ervaringsdeskundige Ambassadeurs
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
SBARR VSV
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Maren Oosthuizen, diëtist
Duurzaamheid in de Nederlandse kledingsector. Opzet drieluik Visie Ervaringen MODINT Initiatieven 26 februari
Werkgroepen en inkooporganisatie Gemeente Ede. Noodzaak voor transformatie Waarom transformatie? Bezuinigingen Wmo extramuraal: bijna 20% vanaf 2020 Rol.
Standpunt Kernwaarden Huisartsgeneeskunde: generalistisch, persoonsgericht en continu François Schellevis, namens de Standpunt-werkgroep.
Programma Rechtmatige Zorg
Effectieve samenwerking
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Discussiegroepen - resultaten
Omgaan met de gevolgen van trombose
Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de Zorg (WKKGZ)
Niertransplantatie in het LUMC Procedures voor ontvangers en donoren.
BUURTBEMIDDELING. ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek.
Lymfoedeem, een multidisciplinaire aanpak Wat is de rol van de mammacareverpleegkundige ? Wat deden we en wat doen we nu? Steeds maar aandacht.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Rianne Ronden, Huisarts
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
Onderzoeksteam Berber Laarman Manja Bomhoff Johan Legemaate Roland Friele Arno Akkermans Adviseurs Inge Mulders Katrijn Broekman.
It takes a village Koinonia open studie dagen René de Boer Hans Groeneboer 2014.
De maatschappelijke legitimatie van visitatie Prof mr Johan Legemaate, AMC/UvA 29 januari 2015.
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
Titia Lekkerkerk Goede zorg, klachten en geschillen: wat verwacht u?
De klachtenfunctionaris: het perfecte plaatje…
Openheid bij incidenten in het ziekenhuis Jeroen Bosch Ziekenhuis – Dokter op dinsdag Openheid bij incidenten in het ziekenhuis Prof mr Arno Akkermans.
Examenvoorbereiding schrijfexamen.
Klachtenafhandeling GGD 2015Klachtafhandeling GGD Haaglanden 1.
Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk oktober 2015.
Klankbordgroep Milieuklachten Woensdag 16 september 2015 Presentatie voor de Burenraad.
Rondpunt vzw Uitbreidingstraat 518 bus 2.01 – 2600 Berchem Tel.:
CONFLICT HANTERING MET STIJL
Dr. Els M.L. Verschuur Invitational Conference NPZZG
Klacht- en patiëntgerichte telefonische communicatie
12.2 Totstandkoming van een wet
De Kracht van Communicatie
Letselschade Raadsdag
Vakgroep Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
Samenwerking bij de afwikkeling van letselschade na een medisch incident Just trust! mr Annemiek van Reenen-ten Kate, re.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Herstellend handelen – hergo introductie
Transcript van de presentatie:

Over de schotten heen kijken! Werkgroep Zorgvuldige Communicatie Marlout Corba, Voorzitter VKIG 12 juni Goma Symposium: Placebo of wonderpil

Werkgroep Zorgvuldige Communicatie: Aanleiding Met partijen in de keten van medische incidenten => behoefte van patiënt : mismatch van verwachtingen en resultaat Centramed, Medirisk, VKIG, Slachtoffer in Beeld, LSA, koepels van zorgverleners, patiënten en belangenbehartigers Februari 2013 eerste overleg

Wat blijkt….. De crux ligt in het begin….behoefte van patiënt Aandacht voor zijn gevoel en zijn zienswijze Empathische benadering gedurende het hele traject Informatie en erkenning door zorgverlener: wat is er gebeurd Zo nodig excuses Behoefte aan herstel Voorkomen dat het een ander overkomt

Verbeterpunten: Betere informatie verschillende klachtwegen Claim Tuchtklacht Ander loket Geschil Civiele IGZ Let op! drempels

Hanteren we nog de loketten met eigen spelregels?

Of gaan we “Ontschotten”

Wat is hiervoor nodig? Goede informatie Een goede informele klachtenafhandeling : coaching van patiënt en zorgverlener Samenhang en verbinding met relevante partijen Navraag wat de patiënt wil

Inspelen op veranderingen? Klachtenfunctionaris - rol oppakken VKIG: nieuw beroepsprofiel KF Voorbereiden op verdiepende rol

Met als Doel Herstel van vertrouwen en voorkoming van escalatie waar mogelijk en daar naar handelen